רבים מאיתנו סובלים מכאבי בטן ומגזים או מנפיחות בבטן. בדיקות רפואיות לא תמיד מוצאות את הסיבה לכך ולכן כדאי לבדוק האם יש קשר בין התזונה שלנו לכאבי הבטן. ד"ר מאיה רוזמן הסבירה בתוכניתה ב-103FM על הגורמים השונים שעלולים לגרום לנפיחות בבטן.

סיבה מס' 1 - קושי בעיכול ירקות: "צריכת כמות גדולה של פירות וירקות עלולה לגרום לתחושת נפיחות חזקה מאוד בבטן. אם לא לועסים היטב את הירקות והפירות, מגיעות לקיבה חתיכות גדולות וקשות של הירקות, אותן צריכה הקיבה ללוש זמן רב עד שיהיו רכים מספיק ויוכלו לעבור הלאה למעיים להמשך העיכול. כאשר מדובר בירקות קשים, כמו מלפפון, גזר או פלפל, לקיבה יש הרבה עבודה ומרגישים בטן נפוחה. מה הפתרון? לאכול לאט, ללעוס היטב, ולהימנע מצריכת ירקות בכמות גדולה בשעות הערב".

סיבה מס' 2 - רגישות ללקטוז: "הרגישות לסוכר החלב, הקרוי לקטוז, היא תופעה נפוצה. הלקטוז לא מתעכל, החיידקים במעיים 'חוגגים' עליו ונוצרים גזים. כדי לבדוק האם זהו הגורם לנפיחות, כדאי להימנע ממוצרי חלב למשך שבוע (אפשר לאכול גבינות צהובות כי יש בהם כמות אפסית של לקטוז). אפשר לעבור לצריכת מוצרי סויה, כמו חלב סויה ומעדני חלב מסויה, שמספקים לגוף אותה כמות חלבון ואותה כמות סידן, וכמובן שאין בהם לקטוז".

סיבה מס' 3 - רגישות לגלוטן: "הרגישות לגלוטן גורמת לכאבי בטן וגזים, לא רק בעבור חולי צליאק אלא גם בעבור אנשים שסובלים מכאבי בטן אך לא נמצאו בבדיקות רפואיות כצליאקים. כדי לבדוק האם זה הגורם לנפיחות, כדאי להוציא מהתפריט למשך שבוע שלם את המזונות הבאים: לחם לסוגיו, פסטה, פתיתים, סולת, קוסקוס, עוגות, עוגיות, בורגול, חיטה תפוחה, נבט חיטה, סובין, אבקות מרק, פירורי לחם, שיפון, גריסי פנינה וקורנפלקס. ניתן לצרוך מוצרים מיוחדים ללא גלוטן".

סיבה מס' 4 - לחם קל: "הלחם הקל עלול לגרום לכאבי בטן במידה גדולה יותר מאשר לחמים רגילים. הגלוטן תורם להתפחה של הלחם, וכדי ליצור פרוסת לחם קל גדולה יותר, מוסיפים אל הקמח עוד גלוטן כדי ליצור לחם קל 'גדול' או 'גבוה' יותר".