פרופסור רן בליצר, מייסד ומנהל מכון המחקר של שירותי בריאות כללית וחבר הצוות לטיפול במגפות של משרד הבריאות, שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתכניתם ב-103FM. הוא שיתף אותם בפרטי הניסוי המעודד של המכון בראשותו והסביר מדוע הנתונים, חרף העובדה שלא הראו שינוי דרמטי מהניסוי של פייזר, הם אכן סיבה לאופטימיות. עוד הודיע כי הוא מתנגד לחוק כזה או אחר שיכפה את החיסון על האוכלוסייה: "חוק חובת חיסון הוא דבר מזיק לבריאות הציבור".

מבצע החיסונים לקורונה בישראל (צילום: רויטרס)

בסה"כ הנתונים, עד כמה שהם מרגשים וחשובים, לא הפתיעו.
"תראה, הנתונים במובן מסוים כן הפתיעו. באופן כללי, כשאתה בוחן ניסויים קליניים של חיסונים אחרים מול הממצאים שלהם בעולם האמיתי, לרוב יש פער, והוא לא לטובת הניסוי הקליני. הסיבה היא פשוטה: בחיים האמיתיים יש הבדל משמעותי מהאופן שבו בוצע הניסוי. שרשרת הקור לא נשמרת באופן מושלם, האנשים שמזריקים את החיסון לא עברו את אותה הכשרה כמו במחקר הקליני וגם אנשים שנבחרים למחקר הם בדרך כלל מאוד שמורים. כאן זה היה העולם האמיתי".

כלומר, לרוב המדע מקבל תוצאה יותר גבוהה מאשר בשטח, אבל הפעם זה לא קרה.
"נכון, ההבדל בין 95 אחוז שהוצג במחקר הקליני וה-94 אחוז שהוצג אצלנו הוא לא הבדל קריטי, ולכן מבחינתנו התוצאות טובות ומשמחות".

האם אנחנו בניסוי אחד גדול?
"לא. ניסוי היא מילה מטעה, אנחנו התברכנו ביכולת שאין לאף מדינה אחרת ואנחנו נמצאים היום בסיטואציה שבה שני שליש מהבוגרים בישראל כבר התחסנו. אנחנו מאוד קרובים לנקודה שבה תהיה הפחתה משמעותית בתחלואה הקשה ובתחלואה בכלל בזכות החיסונים, והדבר המרכזי שעומד כרגע בינינו לבין זה הם בני ה-40 עד 60 במדינת ישראל. יש שם 500 אלף אנשים שלא התחסנו ונמצאים בסיכון. אנחנו יודעים ש-30 אחוז מהאנשים המונשמים ששוכבים במחלקות הקורונה הם בני 40 עד 60. אחד משלושים אנשים בקבוצת הגיל הזו ימצא את עצמו חולה במצב קשה. המחלה מתפשטת בקהילה, וזו ההזדמנות לקרוא להם להתחסן". 

מה המסקנות של המחקר הענק הזה?
"השווינו 600 אלף מתחסנים לאנשים מאוד דומים להם בהרבה מאוד היבטים, ככל שאפשר שיהיו דומים, ובאותו מקום על ציר הזמן. לקחנו אדם אחד שהתחסן ואדם נוסף שמאוד דומה לו מבחינה בריאותית שלא התחסן. עשינו את ההשוואה הזו וראינו שבאוכלוסייה שהתחסנה, יש ירידה של 94 אחוזים בהידבקות הסימפטומטית. בנוסף, בדקנו את הדבר הקובע ביותר, המחלה הקשה, וראינו ירידה די דרמטית של 92 אחוז אצל המחוסנים מול אלה שלא התחסנו".

מה החיסון משנה בחיים שלי מהרגע שעובר שבוע לאחר המנה השניה?
"אם במקרה ואדם מבוגר נדבק או שהנגיף הגיע אל דרכי הנשימה שלו, במקום גורל קבוע מראש וסיכון למצוא את עצמו עם מחלקה קשה, הוא יימצא בסיכון פחות הרבה יותר. אפשר יהיה לנהל את החיים ברמה הרבה יותר טובה, אבל זה לא אומר שיש שכפ"ץ קרמי. רמת המחלה תהיה פחותה יותר גם אם אדם נדבק, הסיכוי יותר נמוך לפתח תסמינים ולהגיע למצב קשה".

עוד הוסיף: "אנחנו מנהלים מספר מחקרים, חלק מהם מסתכלים אחורה וחלק מהם אוחזים בקבוצה גדולה מעל לאלף אנשים כדי לראות אם הם נדבקים ובמידה מסוימת האם הם מדבקים. שתי השאלות האלה נמצאות בשורה של מחקרים". 

כלומר גם אם התחסנתי בשני חיסונים יש לי את היכולת להדבקי אנשים, השאלה היא באיזה היקף.
"כן. יש הגנה משמעותית, החיסון יוכיח עצמו כמגן גם במידה מסוימת בפני הדבקה אבל רחוק מלהיות באופן מלא. תהיה הגנה, אך לא מלאה".

היית שוקל חקיקה בנושא החיסון?
"אני בתפיסתי כאיש בריאות ציבור, לא מאמין בחיסונים בכפייה בשום צורה ואופן. חוק חובת חיסון הוא דבר מזיק לבריאות הציבור".