בשבוע שעבר התרחש טקס מרגש. ראש הממשלה והשר לביטחון הפנים חנכו נקודת משטרה חדשה בשכונת ג'ואריש ברמלה. ראש הממשלה נתניהו הבטיח בטקס שאנחנו בעיצומה של מהפכה שתביא למיגור הפשיעה בחברה הערבית, לא רק ברמלה אלא בכל הארץ.

קשה לדעת אם מדובר גם במעשים. מה שברור הוא שבשנים האחרונות נסקה הפשיעה במגזר הערבי לשיאים חדשים, שמחייבים פעולה מהירה שתחזיר את הביטחון ליישובי המגזר הערבי וליישובים המעורבים.

דיון הוועדה למיגור האלימות בחברה הערבית. צילום: ערוץ הכנסת

לאחרונה אף נפגש נתניהו עם ראשי רשויות ערביות והצהיר כי בקרוב יציג תוכנית ממשלתית למיגור האלימות והפשע בחברה הערבית שיוקדשו לה משאבים רבים, והצהיר שהוא מחויב ונחוש להשיג את המטרה. "ארגוני הפשע והפושעים, ראו הוזהרתם", אמר.

האזהרה שהשמיע ראש הממשלה, כחודש לפני הבחירות, כנראה לא מרגשת את ארגוני הפשיעה, שרגילים לשמוע אזהרות שלא תמיד יש בצדן מעשים. קשה גם לדעת אם מדובר בעוד הבטחת בחירות שהיא חלק מחיזוריו של ראש הממשלה אחרי הקול הערבי, או שהפעם הממשלה נחושה להפסיק את האלימות והרצח בחברה הערבית שיצאו מזמן מכלל שליטה.

בדצמבר האחרון פרסם יובל דיסקין, ראש השב"כ לשעבר, מאמר בעיתון "גלובס", ובו כתב שהאלימות החמורה והפשע המאורגן במגזר הערבי הפכו מזמן לאיום חברתי חמור, ולא פחות מכך גם לאיום אסטרטגי ביטחוני חמור על מדינת ישראל.  

במאמרו הציע דיסקין לרקום שיתוף פעולה בין שירות הביטחון הכללי ורשות המסים: בעוד הראשון ישפר את המודיעין הטכנולוגי והאנושי בכל הקשור לפשיעה המאורגנת, רשות המסים תביא בזמן קצר לפגיעה קשה בעסקי הפשיעה המאורגנת ובכיסם של ראשי ארגוני הפשיעה.

על פי נתוני מרכז "אמאן", המרכז העברי לחברה בטוחה, מאז שנת 2000 נרצחו במגזר הערבי מעל 1,500 בני אדם, ובשנת 2020 לבדה אירעו 113 מקרי רצח במגזר הערבי. ראש עיריית לוד יאיר רביבו קרא בחודשים האחרונים לערב את שירות הביטחון הכללי במלחמה בפשיעה במגזר הערבי. לדבריו, אין יישוב בארץ שלא חווה את הפשיעה הערבית, כשם שאין יישוב שאין בו עסקים ללא פרוטקשן מצד ארגוני פשיעה ערביים.

בחודש שעבר אירע בלוד פיצוץ רכב כחלק מסכסוך בין שתי חמולות בעיר. הפיצוץ גרר גל של מחאות מצד תושבי העיר, כולל שיירה של אמהות שיצאה למחות על הפגיעה בביטחונם של התושבים. רבים מתושבי לוד, שחוששים לצאת בערב מחוץ לבתיהם, טוענים שפעולות האכיפה שנוקטת המשטרה אינן נותנות מענה ראוי לגל הפשיעה בעיר. מאז הפיצוץ הקימה המשטרה, לדבריה, מפקדה משימתית בעיר, אבל יידרש עוד זמן רב עד שתושבי לוד יוכלו לחוש ביטחון אמיתי.

בינתיים, נתוני המשטרה מלמדים על עלייה משמעותית בהיקף האכיפה של עבירות נשק. המשטרה טוענת שהיא מנהלת מאבק נחוש ובלתי מתפשר ביישובי החברה הערבית, כשבמקביל ממשיך מרוץ חימוש מסוכן במגזר. רק תוכנית לאומית בלתי מתפשרת היא הפתרון למערב הפרוע שמתנהל ביישובי המגזר הערבי בישראל.