כ-50,000 נהגים מקבלים מדי שנה זימון לבדיקות במרב"ד (המכון הרפואי לבטיחות בדרכים), כאשר מרבית הנהגים נאלצים לעבור בדיקות רפואיות ופסיכולוגיות.

המכון הרפואי רשאי להמליץ על כשירות או אי-כשירות לנהיגה. בסיום המבדקים, המרב"ד שולח את המלצתו למשרד הרישוי. חשוב לציין כי משרד הרישוי לא יסטה מהמלצת המרב"ד, ולכן אם המרב"ד ימליץ על פסילה של נהג מלהחזיק ברישיון נהיגה, משרד הרישוי יורה על הפסילה למרות השלכותיה החמורות ואף על פי שנהג ללא סיוע של עו"ד מומחה עלול למצוא עצמו בפסילה לצמיתות. 

לפניה ישירה אל עורך דין ארז רופא, לחץ/י כאן

ערעור לוועדת ערר
ניתן לערער על החלטת המרב"ד לוועדת ערר. ניתן גם להגיש ערעור על החלטת ועדת ערר לבית משפט המחוזי בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים.

זימון נהג למרב"ד יכול להיות מסיבות רבות, לדוגמא:

  1. נהג שביצע עבירות תעבורה בגין נהיגה תחת השפעת סם או שהורשע בנהיגה בשכרות. 
  2. דיווח מרופא מטפל לגבי מצב רפואי ירוד אשר עלול לפגוע בכושר הנהיגה. 
  3. נהגים מבוגרים עשויים לקבל זימון לבדיקת כושר נהיגתם מפאת גילם המבוגר.
  4. נהג שמבקש רישיון על רכב ציבורי: מונית, אוטובוס, עשוי לקבל זימון לבחינת כושר נהיגתו. 

המרב"ד ימליץ לפסול נהג למרות הפגיעה בחופש התנועה ושלילת החירות, כאשר מבחינת המרב"ד, הדבר דרוש לצורך שמירה על שלומו ובטחונו של הציבור. 

בדיקת כשירות נהיגה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים
המכון הרפואי יבדוק כשירותו של נהג ויערוך בין היתר בדיקות רפואיות פסיכולוגיות. במהלך המבדקים המרב"ד ייקח בחשבון: עבר תעבורתי, עבר פלילי, שימוש בחומרים ממכרים, בעיות של חוסר קבלת מרות וציות לחוקים. 

נהגים רבים שהיו מעורבים בתאונות דרכים יכול שיוזמנו לבדיקות במרב"ד, כמו כן נהגים שביקשו לקבל קצבת נכות מביטוח לאומי עשויים לקבל זימון למרב"ד. 

עו"ד מומחה בענייני המרב"ד, יערוך לנהג מפגש הכנה אשר יגביר את סיכוי ההצלחה לעבור המבדקים ולקבל את הרישיון המיוחל.

נהג שהיה באשפוז פסיכיאטרי ו/או קיבל טיפול פסיכיאטרי, עשוי לקבל זימון למרב"ד. עפ"י רוב, מכתב עדכני מהפסיכיאטר המטפל שמציין כי הנבדק נמצא במעקב ונוטל טיפול תרופתי, עשוי לסייע לנהג לקבל את הרישיון מבלי להיפסל, זאת כאשר אין המדובר במקרים פסיכיאטריים קיצוניים.

ההליך במרב"ד עשוי להימשך חודשים ארוכים
לעיתים נהג החל הליך במרב"ד, וההליך "נתקע" במכון הרפואי למשך תקופה של חודשים ארוכים זאת מבלי שהנהג קיבל תשובה. משרדנו מקבל פניות רבות של נהגים שקיבלו זימון למרב"ד ועניינם "תקוע" תקופה ארוכה מבלי שקיבלו כל תשובה או עדכון.

חשוב לזכור כי המרב"ד מטפל באלפי אנשים מידי חודש בחודשו. נוכח עומס ולחץ כאמור, כמות גדולה של תיקים עשויה "להיתקע" בהליך הבדיקות. עו"ד מומחה בענייני המרב"ד יכול להשגיח ולפקח על ההליכים ואף לגרום לזירוז המבדקים. 

נהגים שעברו ניתוח אשר עשוי להגביל את יכולת השליטה ברכב, יכול ויקבלו זימון לבדיקה במרב"ד ורישיונם אף עשוי להיפסל במקרה שהרופא הבודק סבור שההגבלה הפיזית עלולה לפגוע בכושר נהיגתם. 

רכב ציבורי- מונית/ אוטובוס
נהג שמבקש לקבל רישיון לרכב ציבורי, עשוי לקבל זימון למבדקים במרב"ד. משך הטיפול הוא כ-140 ימי עסקים. עו"ד מומחה בענייני המרב"ד יכול לנהל הליך בדיקה ובמקרים רבים התערבות של עו"ד יכולה לסייע בקבלת הרישיון הציבורי.

נהגים רבים שסיימו לרצות פסילה מטעם בית משפט, מקבלים זימון למרב"ד ומרגישים כי הם נענשים פעמיים. חשוב לציין כי המרב"ד אינו "מעניש" נהגים. המרב"ד יפסול נהג רק כאשר המסקנה היא שמדובר במקרה בו קיים סיכון שהנהג עלול לבצע עבירות חמורות נוספות שעשויות לפגוע בחיי אדם.

עורך הדין ארז רופא (צילום: טוני בנישו)
עורך הדין ארז רופא (צילום: טוני בנישו)

קוצב לב
נהג שקיבל זימון למרב"ד עקב השתלת קוצב, עלול להיפסל. עו"ד מומחה יכול להראות שלעיתים יד הרופא שפסל הייתה קלה על ההדק, ובמרבית המקרים של השתלת קוצב לב, אין הצדקה לפסול הרישיון באופן אוטומטי. קרי, במקרים רבים אין מניעה כי נהג מושתל קוצב לב יוכל לנהוג. 

נהג שמוזמן לבדיקות במרב"ד שלא קיבל ייעוץ והכוונה ולא הצטייד במסמכים רפואיים התומכים בטענתו, עדיף שיבקש לדחות הזימון בעניינו. התייצבות נהג שאינו מוכן לבדיקה, עשויה לגרום לפסילה ממושכת ולקושי רב בהשבת הרישיון, לכן לעיתים כדאי לדחות את הזימון. 

צבירת נקודות 
נהג שהגיע לצבירה של 36 נקודות בפעם השנייה (72 נקודות), משרד הרישוי יפסול את רישיונו למשך 9 חודשים. בתום הפסילה יקבל הפניה ויידרש לבצע טסט ותיאוריה מחדש כמו גם בחינות ומבדקים של המכון הרפואי לצורך קבלת הרישיון מחדש. 

מחלה כרונית
נהג שחלה במחלה כרונית שעלולה להשפיע על נהיגתו, יוזמן למכון הרפואי לבחון את כושר נהיגתו. גם במחלת סכרת, במידה שאין פגיעה באיברים כגון: עיניים ורגליים, אין הצדקה במקרים רבים לשלילת הרישיון כאמור. 

שחרור מצה"ל
נהג שהשתחרר מצה"ל עקב בעיות רפואיות עשוי לקבל זימון למבדקים ובחינות במרב"ד. הצטיידות בחוות דעת תומכת והכוונה על ידי עו"ד מומחה, עשויה במקרים רבים להציל נהג מפסילת רישיון נהיגה. 

עורך דין ארז רופא עוסק בתחום התעבורה, ייצוג נהגים בפני המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, ייצוג נאשמים בעבירות נהיגה בשכרות, דו"חות תנועה, עבירות פגע וברח, שלילת רישיון ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין למכון הרפואי לבטיחות בדרכים LawGuide. 

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.