כל שנה, בריטואל קבוע אני מתכוננת למנהג המקסים של משלוח מנות. כשהייתי ילדה בכל בית נהגו להכין משלוחי מנות צנועים אבל מיוחדים, שכללו בעיקר עוגות ועוגיות תוצרת בית. אנחנו, הילדים, חיכינו בסבלנות מהולה בסקרנות לטעום את המתוקים שבהם פינקו אותנו הדודה, השכנה והחברים.

במרוצת השנים המנהג קצת נזנח. בשל הקצב הסוער של החיים, אנשים רבים לא מוצאים את הזמן והכוח להשקיע במשלוח מנות מתוצרת בית, ופחתו הסקרנות, החדווה והשמחה של הילדים בקבלת המשלוח. מי שעדיין מקפיד על המנהג, רוכש במיטב כספו משלוחי מנות מוכנים, מעוצבים ויקרים.

לכן חשבתי שבשנה משוגעת זו יהיה נחמד אם נחזיר עטרה ליושנה וננסה לשוב למסורת של משלוחי מנות. עכשיו, כשאנו נמצאים שעות רבות ביום בבית וכנראה שגם את חג הפורים לא נוכל לבלות ביחד, אפשר לאפות עם כל בני המשפחה מבחר של מתוקים ולהכין משלוחי מנות שבהם נפנק את האהובים עלינו, גם מרחוק.

לשם כך הזמנתי למטבחי את הקונדיטורית והבלוגרית הצעירה עדי קלינגהופר, המוכרת בכינוי שהצמיד לה אביה "עדיקוש". אל עדי נחשפתי דרך הפיד המתוק, המזמין ובעיקר המגרה שלה. הצצתי בו בסקרנות ובעיון ונדהמתי לגלות שני דברים מפתיעים: מספר העוקבים המטורף שלה - 295 אלף - וגילה הצעיר - 23. אחרי שיחת היכרות קצרה החלטנו להיפגש בין סגר למסכה ולתכנן משלוח מנות לכבוד פורים.

במפגש בינינו במטבחי סיפרה עדי על אהבתה לאומנות וליצירה, ועד כמה בילדותה הרבתה לצייר ונמשכה לכל המתרחש במטבח. זכורים לה בחום וברוך ימי שישי שבהם בילתה בבית דודתה הבשלנית, כשהיא נפעמת ומתפעלת משפע המאפים המיוחדים שהוציאה תחת ידיה המיומנות והמקצועיות.

לפני שמונה שנים, בהיותה בת 15, פקד את עדי משבר גדול כשאמה נפטרה בעקבות מחלת הסרטן. המשבר הוביל לדיכאון גדול אשר שיתק אותה פיזית, עד שנדמה היה לה שגם העולם הסובב אותה עמד מלכת. הכאב היה עצום ודבר לא עניין אותה מלבד בילוי קצר במטבח. אט־אט אספה את השברים, והמטבח הפך למקום מפלט שהרגיע מעט את הכאב הגדול.

מוצרים בסיסיים כמו שוקולד, סוכר, מרנג, קמח וחמאה הפכו לתערובות אשר נשלחו לתנור, והקסם המהול בניחוח מתוק ומנחם התרחש מול עיניה. העיסה המתוקה שהכינה קיבלה חיים אחרים, מתוקים ונפלאים. ניחוחות האפייה החלו למלא בחום מרגיע את הבית. המטבח והאפייה הפכו לנחמה ולמגן מתוק אל מול האבל והעצב הגדולים שלה, מקום שבו התנתקה לגמרי מרעשי הסביבה והתמכרה לטעם.

מצבה הנפשי לא אפשר את גיוסה לצה"ל, לכן בחרה ללמוד באופן יסודי את רזי הקונדיטאות ב"בישולים". בתום הלימודים החלה לאפות עוגות בבית ולמכור אותן לכל דורש. כעבור זמן קצר פתחה בלוג מתוק בשם "עדיקוש" (adikosh.co.il), שבו שיתפה את העוקבים במתכונים המתוקים שלה, בשיטות העבודה ובעצות מתוקות שרכשה תוך כדי ניסוי מתכונים שונים. הדבר הוביל לאינטראקציה מפתיעה עם הגולשים, שנהנו מההכנה ומהתוצאות המתוקות במטבח שלהם.

כיום היא משקיעה את כל כולה בהפעלת הבלוג ועמוד האינסטגרם ובמקביל מפתחת מתכונים לחברות לפי דרישה. למשלוח המנות המפנק שלנו עדי המליצה על ארבעה סוגים של מתכונים, מפוצצים בטעמי שוקולד ובאהבה: עוגיות בראוניז שוקולדיות רכות וסדוקות; עוגיות שוקולד צ'יפס במילויים שונים, שמפוצצות את הפה ברוך ומתיקות נפלאה; עוגיות סנדוויץ' מרנג עם גנאש שוקולדי נימוח; וחיתוכיות לוטוס ושיבולת שועל קריספיות עם שוקולד לבן.

את כל הטוב הזה אורזים בקופסאות או מניחים במגשים חד־פעמיים דקורטיביים, עוטפים ביריעת צלופן וקושרים בסרטים צבעוניים. כמובן שלא שוכחים לצרף איגרות ברכה ואיחולים לפני ששולחים לאהובים. חג שמח!

  1. להכנת העוגיות: הכינו אותן בגודל קטן מהרגיל, והפכו אותן לעוגיות ביס. כך תקבלו כמות גדולה יותר של עוגיות וגם תחסכו בקלוריות.
  2. להכנת המלית: גם באוזני המן וגם בעוגיות - שם המשחק הוא גיוון. ערבבו פירות מיובשים, אגוזים וממרחים לפי טעמכם, אבל הקפידו על מרקם יציב שאינו קשה מדי, ועל חומרי גלם שאינם נוטים להתייבש. אפשר לגוון גם את הבצק על ידי צביעתו באמצעות תוספת של שוקולד, קקאו או מחיות פרי.
  3. לקיצור משך ההכנה: היעזרו במליות מוכנות ורק העשירו אותן בתוספות. למשל: שקדים, אגוזים, שומשום, שוקולד וקינמון.
  4. למראה חגיגי: עטרות נייר משוות מראה חגיגי במיוחד. אפשר לאפות עוגיות מיני בעטרות, או להניח בתוכן חתיכות של עוגות בחושות. נסו לגוון בצבעים, במרקמים ובטעמים, כדי שהמשלוח יהיה צבעוני במיוחד.
  5. לתוספת למשלוח: הכינו ריבת תות ואחסנו אותה בצנצנות קטנות ומקושטות. ההכנה מהירה ופשוטה, והיא תאפשר לכם לגוון את המשלוח וגם לשמר את טעמם של התותים שעונתם מסתיימת אוטוטו.
  6. לאריזה ולקישוט: קנו ניירות משי בגוונים שונים, יריעת צלופן, חוטי רפיה, מספרי זיג־זג וגיליונות בריסטול קטנים לכתיבת הקדשות ואיחולים. אני נוהגת לאסוף קופסאות פח של בונבוניירות, מאחסנת בתוכן עוגיות או עוגות וקושרת בסרט דקורטיבי. אפשר להשתמש בסלסילות נצרים קנויות או לעטוף קופסת קרטון בנייר אריזה. זו הזדמנות לרתום את הילדים להכנת אריזות וללמד אותם על נפלאות המִחזור.

לחצו כאן לאתר של פסקל פרץ רובין

עוגיות בראוניז שוקולדיות סדוקות

החומרים (ל־12 עוגיות גדולות):
• 225 גרם שוקולד מריר
• 55 גרם חמאה
• 2 ביצים
• 160 גרם סוכר לבן
• 15 גרם אבקת קקאו
• 100 גרם קמח מנופה
• 1 כפית אבקת אפייה
• קורט מלח
• ½ כוס שוקולד צ'יפס
• 30 גרם אגוזי לוז קצוצים

עוגיות בראוניז סדוקות (צילום: פסקל פרץ-רובין)
עוגיות בראוניז סדוקות (צילום: פסקל פרץ-רובין)

אופן ההכנה:
שמים בקערת זכוכית את השוקולד המריר והחמאה. ממיסים במיקרוגל בפולסים של 30 שניות עד להמסה מלאה.
מניחים בקערת מערבל חשמלי את הביצים והסוכר, ובעזרת בלון הקצפה מקציפים כ־5 דקות או עד לקבלת קציפה בהירה ותפוחה. מוסיפים את השוקולד שהמסנו וממשיכים לערבב בקערת המערבל.
מוסיפים תוך ערבוב את הקמח המנופה, אבקת הקקאו, אבקת האפייה והמלח ומבליעים לקבלת עיסת בצק אחידה.
בעזרת מרית ובתנועות קיפול מוסיפים לבצק את השוקולד צ'יפס ואגוזי לוז (רצוי להשאיר מעט בצד לקישוט).
מרפדים תבנית תנור בנייר אפייה. נוטלים בעזרת כף גלידה קפיצית מעיסת הבצק ומניחים על נייר אפייה, ומקפידים לשמור על רווחים.
בתנור שחומם מראש ל־175 מעלות אופים במשך כ־14 דקות, יש להיזהר לא לייבש את העוגיות. מצננים.

דרגת הקושי: קלה
משך ההכנה: חצי שעה
סוג המנה: חלבית 

עוגיות שוקולד צ'יפס עם מליות שונות

לצורך הכנת העוגיות יש להשתמש בכוס מדידה אוניברסלית.

החומרים (ל־12 עוגיות גדולות):
• 120 גרם חמאה קרה, חתוכה לקוביות
• 100 גרם (½ כוס פחות 2 כפות) סוכר חום כהה
• 75 גרם (¼ כוס + כף) סוכר לבן
• 1 ביצה
• 1 כפית תמצית וניל
• 270 גרם (2 כוסות פחות כף) קמח לבן
• ½ כפית אבקת סודה לשתייה
• ½ כפית מלח
• 1 כף קורנפלור
• 200 גרם שוקולד צ'יפס

עוגיות שוקולד צ'יפס (צילום: פסקל פרץ-רובין)
עוגיות שוקולד צ'יפס (צילום: פסקל פרץ-רובין)

למליות:
• 12 כפות גדושות ממרח שוקולד נוטלה
• 12 כפות גדושות ממרח לוטוס
• 12 עוגיות אוראו שלמות

אופן ההכנה:
מכינים תחילה את המליות: על נייר אפייה מניחים ברווחים 12 כפות ממרח נוטלה או ממרח לוטוס. מכניסים להקפאה עד הכנת העוגיות.
הכנת הבצק: מכניסים לקערת מערבל חשמלי עם וו גיטרה את החמאה, הסוכר הלבן והחום. מערבלים יחד עד לקבלת מרקם אחיד וקרמי. מוסיפים את הביצה והווניל ומערבלים לעיסה אחידה.
מוסיפים בהדרגה ולסירוגין את הקמח, אבקת הסודה לשתייה, הקורנפלור והמלח, ומערבלים עד לקבלת בצק אחיד.
מוסיפים את השוקולד צ'יפס, ומערבלים מספר שניות עד להטמעה בעיסת הבצק. מניחים את הבצק על ניילון נצמד, עוטפים היטב ומעבירים למקרר לשעה.
יוצרים מהבצק 12 כדורים, משטחים כל כדור בצק לעיגול בעובי חצי ס"מ, מניחים במרכזו את כף הממרח הקפוא לפי טעמכם (נוטלה או לוטוס) ומקפלים את הבצק על הממרח. סוגרים לכדור אחיד. בדרך זו מכינים את שאר העוגיות.
למלית של עוגיית אוראו: מניחים במרכז הבצק עוגיית אוראו וסוגרים בעדינות לכדור.
מסדרים את העוגיות הממולאות ברווחים על תבנית תנור מרופדת בנייר אפייה. בתנור שחומם מראש לחום בינוני (180 מעלות) אופים במשך כ־12 דקות, עד שהעוגיות מזהיבות. מוציאים ומצננים כ־20 דקות.
את העוגיות אפשר לשמור בקופסה אטומה בטמפרטורת החדר במשך כארבעה ימים. לאחר קירור מלא של העוגיות הממרח חוזר למצב המקורי שלו ומתמצק.

דרגת הקושי: קלה
משך ההכנה: שעה
סוג המנה: חלבית

עוגיות סנדוויץ' מרנג

החומרים (ל־15 עוגיות):

למרנג:
• 150 גרם חלבונים
• 150 גרם סוכר לבן
• 150 גרם אבקת סוכר
• צבע מאכל לבחירתכם

למילוי גנאש:
• 150 גרם שוקולד מריר
• 150 גרם שמנת מתוקה

לבזיקה:
• ¼ כוס אבקת קקאו

עוגיות סנדוויץ' מרנג (צילום: פסקל פרץ-רובין)
עוגיות סנדוויץ' מרנג (צילום: פסקל פרץ-רובין)

אופן ההכנה:
מניחים בקערת מערבל חשמלי עם בלון הקצפה את החלבונים, ומקציפים עד לקבלת קצף לבנבן. מוסיפים את הסוכר תוך כדי ההקצפה וממשיכים להקציף במשך 7 דקות עד לקבלת קצף לבן יציב ומבריק.
לקערת המערבל מנפים את אבקת הסוכר, וממשיכים להקציף במשך דקה עד להטמעה חלקה.
מוסיפים את צבע המאכל שבחרתם ומקציפים שוב בזריזות, רק עד לקבלת צבע אחיד למרנג.
מעבירים את המרנג לשקית זילוף עם צנתר עגול חלק. על תבנית תנור מרופדת בנייר אפייה מזלפים מספר זוגי של שבלולי מרנג בקוטר 6־5 ס"מ. בתנור שחומם מראש ל־100 מעלות אופים ומייבשים את עוגיות המרנג במשך כ־3 שעות. מצננים.
למלית: מניחים בקערה את השוקולד המריר והשמנת המתוקה, וממיסים במיקרוגל בפולסים של 30 שניות, עד להמסה מלאה. מערבבים ומכניסים למקרר עד שהמסה מתייצבת, לפחות כ־4 שעות. מעבירים את הגנאש לשקית זילוף.
הרכבת העוגיות: מחלקים את עיגולי המרנג לזוגות, מזלפים על עוגייה מהגנאש, ומכסים בעוגייה נוספת, כמו כריך. בוזקים מעל קקאו. בדרך זו מכינים את כל העוגיות ושומרים בקירור.

דרגת הקושי: בינונית
משך ההכנה: כ־5 שעות
סוג המנה: חלבית

חיתוכיות לוטוס, שיבולת שועל ושוקולד לבן

החומרים (לתבנית בגודל 20X20 ס"מ):
• 130 גרם חמאה
• ⅓ כוס סוכר חום בהיר
• 150 גרם ממרח לוטוס
• 150 גרם דבש
• 300 גרם שיבולת שועל

לציפוי:
• 230 גרם שוקולד לבן
• 3 כפות ממרח לוטוס
• 10 עוגיות לוטוס

חיתוכיות לוטוס (צילום: פסקל פרץ-רובין)
חיתוכיות לוטוס (צילום: פסקל פרץ-רובין)

אופן ההכנה:
מניחים בקלחת רחבה את החמאה, הסוכר, ממרח הלוטוס והדבש, וממיסים על אש נמוכה תוך כדי ערבוב.
מביאים לרתיחה, מערבבים ומוסיפים את שיבולת השועל. מערבבים היטב עד לאיחוד כל המרכיבים.
מעבירים את התערובת לתבנית מרופדת בנייר אפייה ומשומנת בספריי שמן. משטחים את התערובת בתבנית בעזרת כף, לקבלת תחתית אחידה ושווה. בתנור שחומם מראש לחום נמוך (160 מעלות) אופים במשך כ־20 דקות ומצננים.
להכנת הציפוי: ממיסים במיקרוגל את השוקולד הלבן בפולסים של 30 שניות עד להמסה מלאה. מוזגים אותו על התחתית האפויה, ומשטחים בפלטה מדורגת כך שכל התחתית תהיה מצופה בשוקולד לבן.
ממיסים את ממרח הלוטוס במיקרוגל ומעבירים לשקית זילוף, מזלפים אותו על שכבת השוקולד הלבן, ובעזרת קיסם יוצרים צורה משוישת. מניחים מעל עוגיות לוטוס בסגנון חופשי. מכניסים למקרר להתייצבות למשך שעתיים לפחות.
לאחר התייצבות משחררים את משטח החיתוכיות מהתבנית, ופורסים בסכין חדה לריבועים. שומרים בקופסה אטומה במקרר.

דרגת הקושי: קלה
משך ההכנה: כ־3 שעות
סוג המנה: חלבית