נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, פרסם השבוע (15.2.2021) מאמר במדור זה שכותרתו "גבולות חופש הביטוי", ובו שיבח את החלטת שופטת בית המשפט המחוזי בלוד, הלית סילש, ולפיה על היוצר מוחמד בכרי לפצות את סא"ל (במיל') ניסים מגנאג'י, שנטל חלק בקרב במחנה הפליטים בג'נין במסגרת מבצע חומת מגן ב־2002, בגין הוצאת לשון הרע בסרטו "ג'נין, ג'נין". לשיטתו, החלטתה של השופטת סילש "שמה סוף לכישלונה הגדול של מערכת המשפט" בכל הנוגע לגבולותיו של חופש הביטוי.

עו"ד לין מברך על כי פסק הדין במשפט הדיבה שנדון בבית המשפט בלוד שם קץ לתקלה החמורה שנקלטה במשפט הישראלי בשל הלכת "ג'נין, ג'נין", שניתנה בבג"ץ שנדון בשנת 2003. באותו פסק דין (בג"ץ 316/03 מוחמד בכרי נ' המועצה לביקורת סרטים) אישר בית המשפט את הקרנתו של הסרט, ולדעתו של הכותב "הכפיף את כל הערכים והאיזונים הקיימים בשיטתנו הדמוקרטית לערך עליון אחד: חופש הביטוי". לשיטתו, "אסור שמימוש זכות היסוד של היחיד ירמוס ערכי יסוד של אומה שלמה או יפגע קשות באינטרסים שלה".

אלא שיש כאן ערבוב של מין בשאינו במינו; בין פסק דין עקרוני שמקבע את חופש הביטוי כזכות יסוד לבין פסק דין שעניינו איסור לשון הרע. ראוי לעשות הבחנה בין ההתייחסות להגנה על חופש הביטוי כערך יסוד לבין הגנה על שמו הטוב של אדם, שגם היא זכות יסוד. עניינו של חוק איסור לשון הרע הוא בדיוק בכך: מציאת שיווי המשקל בין שתי הזכויות הללו.

הלכת "ג'נין, ג'נין" אכן קיבעה את חופש הביטוי כזכות יסוד מוכרת בדין הישראלי בהדגישה שחופש הביטוי הוא גם החופש לבטא דברי זעקה, הצורמים את האוזן, כולל החופש לבטא דעות מסוכנות, מרגיזות וסוטות ו"גם היותו של ביטוי שקרי אינה, כשלעצמה, עילה להסרת הגנתו. הסרת ההגנה מהביטוי השקרי מעניקה לרשויות את הכוח לברור את האמת מן השקר, להחליט אילו ביטויים ראויים להישמע ואילו אינם ראויים להישמע, ולשים את הכרעתן שלהן תחת הכרעת שוק הרעיונות החופשי". אולם לצד חופש הביטוי קיימות זכויות אחרות כזכות לחיים וכבוד האדם, שבוודאי אינן נופלות בחשיבותן מחופש הביטוי.

שימוש לא ראוי בחופש הביטוי עלול לפגוע בחיי הזולת ובביטחון הכלל. לא אחת נאמר בידי שופטי בית המשפט העליון שחברה דמוקרטית חייבת למגר מתוכה דעות קיצוניות אשר הווייתן ומהותן מסכנות את הדמוקרטיה והציבור. ואכן, שורה של עבירות בחוק העונשין אוסרות ביטויים שיש בהם כדי לפגוע באינטרס של המדינה ובשלום הציבור, שעליהם מבקש עו"ד לין להגן. בג"ץ "ג'נין, ג'נין" אינו פוגע בהפעלת החוק הפלילי בגין עבירות אלו. פסק הדין של השופטת סילש - שאפשר לחלוק עליו - הכריע בשאלה האם שמו הטוב של סא"ל מגנאג'י נפגע, ואין בו כדי לערער את מעמדו של חופש הביטוי כפי שהוכר בבג"ץ "ג'נין ג'נין".


הכותב מרצה על משפט ואתיקה בתקשורת במכללת ספיר