בשבוע שעבר פורסם דו"ח מודיעין של צה"ל ובו התרעה ברורה – הסכנה מחיזבאללה והגזרה הלבנונית גבוהה יותר מאשר האיום מדרום. מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, התייחס בשלישי בעצמו לדו"ח, והזהיר את ישראל כי הידרדרות תביא למלחמה שלא נראתה זה זמן רב. ואכן, העימותים הבאים מול חיזבאללה עלולים להראות אחרת ולשלב בתוכם מתווים שלא מומשו באופן מוגבר בעבר – האיומים מהים. בדיוק לשם כך נערכים בצה"ל, וקיימו השבוע אימון המדמה תרחישי קיצון ולחימה בעצימות גבוהה. 

פלגה 914 בחיל הים אחראית על ביטחון הגזרה הצפונית – מראש הנקרה ודרומה. היא אחראית על הביטחון השוטף, אבל היא זו שגם תיתן מענה לאיומים הללו של חיזבאללה, במידה שיצאו לפועל, אם במהלך ימי קרב ומלחמה או ניסיונות פיגועים. 

במהלך השבוע השתתפו לוחמי הפלגה בתרגיל מיוחד שנערך 24 שעות. במסגרת התרגיל השתתפו כלל הכלים של פלגה 914 – צרעות ודבורות, יחד עם סטי"לים, ובשיתוף חיל האוויר, שהשתתף בתרגיל עם מסוקי ינשוף, שדימו חילוץ פצועים מכלי שיט. 

והתרגול של חילוץ פצועים הוא חשוב מאין כמוהו, זאת מכיוון שגם בצה"ל מבינים כי הם עלולים לספוג נפגעים בלחימה מול חיזבאללה גם בגזרה הימית. "תרחיש קיצון זה היפגעות של דבורה, היפגעות של לוחמים", הסביר סרן אמרי כץ, מפקד סיירת פרס בפלגה 914 בחיל הים שהוביל את התרגיל. "הוצאנו איתנו גם צוותי רפואה כדי לדמות תרחישי קיצון ולתרגל את הצוותים שבהם", אמר הקצין בשיחה עם מעריב.

תרגול חילוץ פצועים בתרגיל של פלגה 914 (צילום: דובר צה''ל)
תרגול חילוץ פצועים בתרגיל של פלגה 914 (צילום: דובר צה''ל)


כלי שיט של חיל הים משתתף בתרגיל (צילום: דובר צה''ל)
כלי שיט של חיל הים משתתף בתרגיל (צילום: דובר צה''ל)

"באימון ביצענו את ההתמודדויות עם כלל התרחישים האפשריים. בין אם זה פגיעות של טילים מסוגים שונים, בין אם זה פגיעות של כלי שיט. ויותר מזה, התמודדות עם כלי שיט. בסוף המטרה שלנו היא להגיע אליהם לפני שהם פוגעים בנו. צוותי הרפואה שלנו נכנסו לפעולה כדי לדמות אירוע אמת רב-נפגעים, ותוך כדי להתמודד עם הפעילות החבלנית. בסוף אנחנו מתרגלים פה חדירה ימית לשטח, התמודדות עם כלי שיט, על ותת-מימי, גם חדירות אוויריות. ביצענו גם מטווח על מטרות אוויר כמו טיסנים, שדימו כלי טיס שהגיעו לפעילות חבלנית", סיפר עוד סרן כץ. 

תרחישים מהים, מעומק ומהאוויר
הלוחמים של הפלגה, כאמור, מבצעים בשגרה פעולות ביטחון שוטפות של הגנה וסיור ברצועה הים הצפונית. הגזרה אומנם נראית שקטה אך מלאה באיומים אפשריים, כך שהתרגול של הלוחמים במצבי קיצון הוא חשוב. "כדי להביא את הלוחמים למצבים האלה אנחנו עושים אימונים. האימון הזה, המטרה שלו הייתה לגרום גם ללוחמים גם להגיע למצב של עייפות בתרגיל, ותוך כדי לבצע פעילויות בט"ש. מצב של שגרה, מצבים שיש לנו בכל יום בגבול הצפוני. ובים עם זה גם ללכת לתרחישי קיצון של תפעול של מצב מתפתח, בלחימה או בתרחיש קיצון", סיפר הקצין.

לוחמי פלגה 914 במהלך התרגיל (צילום: דובר צה''ל)
לוחמי פלגה 914 במהלך התרגיל (צילום: דובר צה''ל)

וכמו יחידת הקומנדו של חמאס שהתעצמה עם השנים, כך בצה"ל נערכים לאפשרות שגם חיזבאללה יוציא לפועל ניסיונות לתקוף מהים. בחיל מסבירים כי האויב הוא רציני והאיומים הם רציניים: "האויב כל הזמן אוסף מודיעין, האויב כל הזמן בודק אותנו ואת התגובות שלנו. יהיו ניסיונות גם מהים. אנחנו תופסים את חיזבאללה גם כאויב רציני. זה אויב עם איומים ויכולות שונות בהשוואה לגזרות שונות. אנחנו תופסים אותו ככה ואנחנו נערכים לצאת עם היד על העליונה בכל תרחיש שיקרה". 

חיזבאללה (צילום: רויטרס)
חיזבאללה (צילום: רויטרס)

"הכוח הימי של חיזבאללה", מדגיש סרן כץ, "כמו הכוח הימי של חמאס שהולך ומתעצם, גם חיזבאללה נערך עם הכוח במתארים ימיים, גם אל מול החומה שקמה בשנים האחרונות. הים הופך למוקד שהוא יותר רלוונטי מהבחינה שלהם, יותר רלוונטי לחדירה של כלי שיט, של צוללים או של פגיעה גם בדבורה, בכלי שיט שנמצא שם במטרה לשמור על הגבול". 

התרגיל נערך מול חופי עכו ובמסגרתו השתתפו כלי שיט רבים וכלי טיס, ובמהלכו הופעלו גם אמצעי פירוטכניקה שונים כדי לדמות פגיעה בכלי שיט. אין ספק כי המיקום, כמות הכלים ו"השואו" בתרגיל לא נעלמו מעיני חיזבאללה. "האימון לא נועד כדי להעביר מסר, אני מאמין ששמו לב שפעילות החריגה של הכלים, וששמו לב שיש פה אימון גדול שמתרחש וקורה. האיום היבשתי, האיום האווירי, האיום הימי – האיום שלהם הולך ומתעצמם. היכולות. ואנחנו עושים את המיטב כדי להיערך לזה", סיכם סרן אמרי כץ.