הטלוויזיה הסורית דיווחה היום (רביעי) כי מתקיימים מגעים בין ממשלת ישראל וממשל אסד בסוריה, בתיווך רוסי בכיר, לשחרור ישראלית שחצתה את הגבול בשוגג ונעצרה על ידי כוחות הביטחון במדינה. על פי הדיווחים, ישראל צפויה לשחרר בתמורה שני אזרחים סורים הכלואים בישראל. בישראל אישרו את הפרטים.

על פי פרסומים בכלי התקשורת הזרה, מדובר בישראלית חרדית בת 25 מהיישוב קרית ספר.

שני האסירים המוחזקים בישראל, "תושבי הגולן הכבוש" (לשון ההודעה), הם ניהאל אל-מקת ודיאב קמהוז. ‏דיאב קמהוז הוא תושב הכפר רג'ר, נידון בסוף שנת 2016 ל-14 שנות מאסר כפעיל המרכזי בהתארגנות של חיזבאללה לביצוע פיגועי תופת בצפון הארץ באמצעות חוליה של שישה מתושבי הכפר. ניהאל אל-מקת היא אחותו של סדקי אל-מקת, ששוחרר ממאסר בישראל בינואר 2020, גם כן בתיווך רוסי.

בעקבות המגעים המריא היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת למוסקבה במטרה להגיע לסיכום על חילופי השבויים, והערב שב ארצה. פקידים ישראלים בכירים טוענים כי השלמת העסקה מול סוריה מתעכבת ואחת הסיבות לכך היא ששני האסירים מסרבים לעבור לסוריה כפי שסוכם במסגרת העסקה.

השליח המיוחד של נשיא רוסיה לענייני סוריה, אלכסנדר לברנטייב, נשאל לפני שעה קלה על ידי העיתון הרוסי היוקרתי "קומרסנט", מהו נושא המגעים שמתנהלים בימים האחרונים בין ישראל ורוסיה. לדברי לברנטייב, "המגעים מתקיימים ויש לברך עליהם מפני שבמהלכם קיימת אפשרות להגיע להסכמות על מניעת התקיפות הישראליות בשטחי סוריה".

הדברים מגיעים בעקבות ישיבת הממשלה החשאית מאתמול, שעסקה בסוגיה ביטחונית חשובה, והתקיימה באופן פרונטלי ולא מקוון, כמו יתר ישיבות הממשלה בתקופה האחרונה. בישיבה הובהר לשרים כי בשבועיים האחרונים התקיימו מגעים הדוקים מול ההנהגה הרוסית הבכירה בעניינו של נושא הומניטרי רגיש בסוריה.