בשעת הבוקר המוקדמת היום (רביעי), והרבה לפני שיא מערכת הגשם הנוכחית, הודיע משרד הבריאות כי בעקבות ירידת גשמים חזקים במרחב גוש דן וחדירת מי גשם ונגר עילי למערכות איסוף השפכים של "איגודן" (איגוד ערים דן), הוזרמו מי נגר מהולים בביוב ממוצא החירום של תחנת רידינג בתל אביב אל הים.

ברד בתל אביב. צילום :אבשלום ששוני

כאמור, את מחיר התשתיות הרעועות בערים הגדולות והמחדל המתמשך בטיפול הרשויות במי נגר עירוני, מי הגשמים שאינם מחלחלים בשטחים הבנויים, משלם כרגיל הים התיכון.  משרד הבריאות הזהיר את הציבור מפני רחצה בחופי בת ים, תל אביב והרצליה עד לקבלת תוצאות מי ים תקינות והסרת האזהרה שעדיין בתוקף. 

במהלך הבוקר, זמן קצר לאחר הודעת משרד הבריאות, עדכן המשרד להגנת הסביבה על גושי זפת טרייה שנפלטו מהים בחופי המועצה האזורית חוף הכרמל. "משעות הבוקר, בשל הסערה, נפלטו כמויות גדולות של גושי זפת טרייה מהים בחופי מועצה אזורית חוף הכרמל (הבונים, מעגן מיכאל, נווה ים). לא ידוע עדיין על אירוע מיוחד שיכול היה להיות מקור לכך. המועצה האזורית חוף הכרמל מפעילה את תוכנית החירום המקומית שלה לטיפול בתקרית מקומית של זיהום חופים בשמן" נמסר. זפת היא תוצר של פירוק והתגבשות נפט, שמנים ומוצריהם. בדרך-כלל זו תוצאה של השלכה פיראטית לים מאונייה חולפת, לעיתים במרחק רב מחופי ישראל, או זפת ישנה ששקעה אך צפה בסערה.

מרשות הטבע והגנים נמסר כי נחיתות של גושי זפת בגדלים שונים נצפו לאורך החוף מהרצליה ועד עתלית. "מבדיקת החופים שבניהול רשות הטבע והגנים נראה כי עיקר הפגיעה הנה בחוף גלים, דור הבונים וים גדור. ריכוזים קטנים יותר נצפו גם בחוף השרון, פולג ובית ינאי. הסערה בים עדיין בעיצומה ויתכן בהמשך שזיהום יגיע למקומות נוספים או יעלם. רשות הטבע והגנים נערכת למבצע ניקיון". 

מאיה יעקבס, מנכ״לית עמותת "צלול" להגנת הסביבה, מסרה בעקבות המפגעים בים: "זיהום חמור של זפת טרייה על פני חופים נרחבים יצר תזכורת עצובה לפגיעותם הגדולה של החופים מזיהום, וכמה נדרשת מוכנות גבוהה, שתדע לתפוס זיהום נפט וזפט בים, לפני שיפגעו בחופים. מדינת ישראל מתכננת להפוך את הים למרחב פטרוכימי, עם עוד קידוחי גז ונפט ואסדות, ועם תנועת מיכליות נפט ענקיות שייצרו סיכון זיהום לכל חופי הארץ, מאילת ועד ראש הנקרה. המדינה היא זו שצריכה לקחת אחריות על אחד המשאבים החיוניים שלה".

זפת בחוף הים (צילום: שרון עדי ודן בירון, המשרד להגנת הסביבה)
זפת בחוף הים (צילום: שרון עדי ודן בירון, המשרד להגנת הסביבה)

בעקבות סופות החול בדרום התריע המשרד להגנת הסביבה על זיהום אוויר גבוה מאוד בנגב בעקבות ריכוזים גבוהים של חלקיקים מזוהמים נשימים באוויר. המצב צפוי להשתפר היום, אבל עד להודעה חדשה מבקשים משרדי הבריאות והגנת הסביבה מאוכלוסיות רגישות ובהן חולי לב, ריאות, קשישים, ילדים ונשים בהיריון, להימנע מפעילות גופנית מאומצת בחוץ. "זיהום האוויר קשור בשקע עמוק מעל מזרח הים התיכון, הגורם לרוחות חזקות המסיעות אבק מסיני ולסופות חול מקומיות. שיפור באיכות האוויר חזוי לקראת הלילה ובמהלכו". 

בעקבות מזג האוויר שמורת עין גדי נחל ערוגות נסגרה, וכך גם חלק מהמסלול בשמורת נחל דוד. מסלולי הטיול בנחל תבור ונחל יבנאל סגורים וכך גם מסלולי הטיול בשמורת הגלבוע והגלבוע המזרחי. העליה למירון מכוון בית ספר שדה מירון סגורה בעקבות שלג. בשל תנאי מזג האוויר הסוער על פי תחזית השירות המטאורולוגי רשות הטבע והגנים מבקשת מהציבור להימנע מיציאה לטיולים במסלולי הליכה בשטח הפתוח בימים אלו.

חברת החשמל טיפלה במהלך היום במספר מקרים של פגעי מזג האויר ברשתות החשמל ען עשרות צוותים שפעלו לתיקון חוטים קרועים עקב משבי רוח ופגיעות ענפים. בעיר ראשון לציון, בעקבות מזג האוויר הסוער קרס עץ על קווי חשמל וקרע את הרשת. בעניין אחר, בשל מזג האוויר הסוער מוקד הביטוח הלאומי 6050* שנמצא בצפת פועל במתכונת חלקית וייתכנו זמני המתנה ארוכים מהרגיל למתקשרים אל המוקד מהאזור.