נהיגה במהירות מופרזת מעלה את הסיכוי להיות מעורב בתאונה. כמו כן, מהירות גבוהה משפיעה על חומרת התאונה. אלו הן עובדות ברורות, מבוססות ומנומקות שמגובות בשורה ארוכה של מחקרים מכל רחבי העולם ומאז המצאת הרכב הפרטי. אז מטבע הדברים, גם החוק מתייחס בחומרה אל נהיגה במהירות מופרזת ורואה בה עבירה פלילית חמורה שבצדה סנקציות קשות. 

המסקנה ברורה: לא די להיות מצויד ברכב מתקדם, לעשות ביטוח חובה לרכב ולדאוג שיהיו בו אמצעי בטיחות. כל זה לא יעזור לכם אם תנהגו במהירות מופרזת. בפועל, האחריות היא שלכם כנהגים והחדשות הטובות הן שיש מה לעשות על מנת לצמצם את הסיכון. 

למה בעצם נהיגה במהירות מופרזת מסוכנת?
הבעיה היא שדווקא בגלל שמדובר על אחת מעבירות התנועה המסוכנות ביותר ומשום שרוב אמצעי האכיפה מתמקדים בה, נהג מן השורה כבר מתרגל לרעיון ולא בהכרח מבין מה עומד מאחוריו. במילים אחרות, אולי הגיע הזמן להבין מה באמת מסוכן בנהיגה במהירות מופרזת – כי זה אולי מה שבאמת יביא לשינוי.
 
מהירות גבוהה פוגעת ביכולת האנושית לקלוט, להבין ולהגיב לאירועים לא צפויים. מבחינה פרקטית, זה אומר שנהיגה במהירות מופרזת מעכבת את זמן התגובה של הנהג. בגלל שזמן התגובה הוא הכלי היחידי שיש לכם כדי למנוע תאונה בעת התפרצות הולך רגל לכביש או סטייה של רכב בנתיב המקביל, כדאי שתתמקדו בו. 

מה ההבדל בין מרחק התגובה, מרחק הבלימה ומרחק העצירה?
יש כמה דברים טכניים שכדאי לדעת על מנת להבין עוד היבט בקשר בין נהיגה מופרזת לבין תאונות דרכים. לאחר מכן, ניתן להיכנס אל עובי הקורה בשביל לנקוט באמצעי זהירות רלוונטיים.

ראשית, "מרחק התגובה" מחושב לפי המרחק שעובר כלי הרכב מהרגע שבו הנהג קולט את המידע על האירוע, עד שהוא לוחץ על דוושת הבלם. ככל שמרחק התגובה ארוך יותר, כך עולה הסיכוי למנוע תאונות. לשם השוואה, "מרחק הבלימה" עצמו תלוי בעיקר ברכב ו"מרחק העצירה" כולל בתוכו גם את מרחק התגובה וגם את מרחק הבלימה. 

העניין הוא שגם מרחק התגובה וגם מרחק הבלימה מושפעים מהמהירות. במהירות גבוהה, הרכב גומע עוד כמה מטרים עד שהוא עוצר ולנו יש כאמור פחות זמן לקלוט מה קורה מסביב. אז אם רוצים להגדיל את מרחק העצירה ולהגן על עצמנו ועל הנוסעים, צריך פשוט לנסוע לאט יותר.

לנהוג לאט זה גם משתלם!
נהיגה במהירות מופרזת מאיצה את הבלאי של הצמיגים, גורמת לבזבוז דלק, מגדילה את הכוח הצנטריפוגלי שמופעל על הרכב בסיבובים ומחמירה את עוצמת התאונה. בטווח הקצר וגם בלי להיות מעורבים בתאונות, יש לכל זה השפעה שלילית על הכיס: אז במובן הזה, נהיגה במהירות מופרזת עולה לכם כסף.

חוץ מזה, מהירות גבוהה מצמצמת את שדה הראייה. תחשבו על זה בתור "ראיית מנהרה": ככל שהמהירות גבוהה יותר, כך אתם שואפים לראות רחוק יותר אבל מאבדים שליטה על עצמים בצד. אז בגלל שעל הכביש אי אפשר לדעת מאיפה יגיע האיום, המטרה צריכה להיות הרחבת שדה הראייה ולא צמצום שלו.

לסיכום, המשפט "החיפזון מהשטן" ככל הנראה הומצא עוד לפני הרכב הראשון, אבל הוא תקף כיום יותר מאי פעם. מכאן והלאה, מצופה מכל אחד ואחת מאתנו לגלות אחריות.