נהג חדש הוא אדם שניתן לו רישיון נהיגה, בעת שלא היה בידו רישיון לנהיגת רכב מנועי קודם לכן. על כן, גם בעלי רישיון לטרקטור, אופנוע ומכונה ניידת המוציאים רישיון נהיגה לרכב משא או לרכב פרטי ייחשבו נהגים חדשים אחרי שקיבלו את רישיון הנהיגה הרלבנטי. נהג יהיה מוגדר נהג חדש לתקופה של עד שנתיים ממועד קבלת רישיון הנהיגה. במהלך תקופה זו חשוב מאוד להקפיד לציית לחוקי התנועה וזאת מאחר שרישיון הנהיגה הוא "על תנאי" כל עוד הנהג נחשב ל"נהג חדש".

נהגים חדשים נבחנים תחת "זכוכית מגדלת"
חשוב לציין כי בעוד חוקי התנועה חלים על כל הנהגים, ותיקים וחדשים כאחד, כאשר מדובר בנהגים חדשים הם נבחנים תחת "זכוכית מגדלת" ולכן בעת שנהג חדש נתפס בביצוע עבירות תנועה מסוימות, הדבר עלול להוביל לשלילת רישיון הנהיגה שלו ולהטלת עונשים חמורים אחרים. הסטטיסטיקה מצביעה על מעורבות משמעותית של נהגים חדשים בתאונות דרכים קשות ולנוכח החמרת החקיקה בנושא, בתי המשפט לתעבורה נוטים לראות בחומרה עבירות המבוצעות על ידי נהגים חדשים ולכן נוהגים להחמיר בענישה כלפיהם לעומת נהגים ותיקים. המשמעות בפועל היא כי במקרה שבו נהג חדש ביצע עבירת תנועה חמורה ונתפס, הוא צפוי להיתקל בענישה חמורה ומשמעותית.

לפניה ישירה אל משרד עו"ד שי שמואל קורנבלו, לחץ/י כאן

ביצוע חוזר של מבחן תיאוריה, טסט ובדיקות רפואיות
נהגים חדשים רבים אינם מודעים לכך שהרשעה בעבירות תעבורה מסוימות ופסילת רישיון הנהיגה לתקופה של שלושה חודשים או יותר, מקנה למשרד הרישוי סמכות שבשיקול דעת לדרוש מהנהג לעבור מבחן עיוני ו/או מעשי ו/או בדיקות רפואיות כתנאי לחידוש רישיון הנהיגה שלו. במקרה שהוחלט לחייב את הנהג לבצע אמצעי תיקון, חידוש רישיון הנהיגה שלו יהיה מותנה בהשלמת אמצעי התיקון. נוסף על כך, במקרה שנהג חדש הורשע באחת מהעבירות המנויות בתוספת השלישית לפקודת התעבורה, מעמדו כ"נהג חדש" יוארך לשנתיים נוספת מיום מתן גזר הדין או ממועד סיום הפסילה לפי המאוחר מבין השניים.

העבירות המופיעות בתוספת השלישית הנחשבות לחמורות במיוחד ביחס לנהגים חדשים: 

  1. נהיגה ברכב ללא רישיון מסוג מתאים או בניגוד לתנאים המופיעים ברישיון.
  2. שימוש ברכב לביצוע עבירה מסוג עוון או פשע.
  3. שימוש ברכב לביצוע עבירת מין.
  4. אי עצירה מול מסילת ברזל.
  5. השתתפות בתאונת דרכים שבה נפגע אדם.
  6. עבירה שבית המשפט גזר על מבצעה פסילה מלהחזיק ברישיון נהיגה לשלושה חודשים או יותר.
  7. אי ציות לרמזור.
  8. נהיגה בשכרות או נהיגה תחת השפעת סמים.
  9. ביצוע עקיפה בניגוד לחוק.
  10. נהיגה במהירות שעולה על המותר.
  11. אי הודעה על תאונת דרכים או אי הגשת עזרה לנפגעים בתאונה.

פסילת רישיון נהיגה והחרמת הרכב ל-30 יום
מכוח החוק, קצין משטרה מוסמך לפסול את רישיון הנהיגה של הנהג שביצע את העבירה ואף להחרים את הרכב שבאמצעותו בוצעה העבירה לתקופה של שלושים ימים. הליך שלילת הרישיון או החרמת הרכב ייעשה בכפוף להליך שימוע שבו תינתן לנהג הזדמנות לשכנע את קצין המשטרה שמוצדק להימנע מפסילת הרישיון או מהחרמת הרכב.

עבירות נהיגה במהירות מופרזת של נהג חדש
בכל הקשור לביצוע עבירות מהירות, חריגה של עד 25 קמ"ש מהמהירות המותרת תחייב נהג חדש בתשלום קנס בסך של 250 שקלים, חריגה של 26-40 קמ"ש מהמהירות המותרת תגרור 8 נקודות וקנס בסך של 750 שקלים ואילו חריגה של יותר מ-41 קמ"ש מהמהירות המותרת תגרור פסילת רישיון לחודש, 10 נקודות ועונשים נוספים. חשוב להדגיש כי עבירת נהיגה במהירות מופרזת היא מהחמורות ביותר ביחס לנהג חדש שכן אפילו קבלת דוח מסוג ברירת קנס תחייב את הנהג בביצוע אמצעי תיקון ותחזיר אותו לסטטוס של נהג חדש למשך שנתיים נוספות.

נהיגה ללא מלווה נחשבת אף היא לעבירה חמורה, כאשר במקרה שבו נהג חדש הורשע בה הוא צפוי להידרש לבצע אמצעי תיקון מנהליים דוגמת מבחן תאוריה/ ו/או מבחן מעשי ו/או בדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. נוסף על כך, נהג חדש שנתפס נוהג ללא מלווה צפוי להארכה של תקופת היותו נהג חדש לשנתיים נוספות. יש לציין כי עבירת נהיגה ללא מלווה היא עבירה מסוג הזמנה לדין בבית המשפט לתעבורה, כאשר הנהג יוזמן לשימוע בפני קצין משטרה שישקול אם לפסול את רישיונו למשך 30 ימים נוספים.

לפי החוק, העונש על נהיגה ללא מלווה הוא פסילת רישיון נהיגה למשך תקופה מינימלית של 3 חודשים, כאשר את הפסילה המנהלית ניתן לנסות לבטל או לקצר באמצעות הגשת בקשה לביטול פסילה מנהלית.

ייצוג על ידי עורך דין מיומן ומנוסה יסייע לנהג חדש לשמור על רישיון הנהיגה
פניה לעורך דין מקצועי ומנוסה עשויה לסייע רבות לנהג חדש שביצע עבירת תנועה חמורה. עורך הדין יוכל לצלם את התיק המשטרתי כדי לנסות ולמצוא כשלים בהתנהלות השוטרים שעשויים לפעול לטובת הלקוח. תוך כך, עורך הדין ייקרא את הרישומים וייבחן כל פרט במטרה לסייע ללקוח בהפחתת הענישה. במקרה שנהג חדש נתפס לאחר ביצוע עבירת תעבורה, ההמלצה היא לפנות לעורך דין מיומן כדי שיעשה כל שביכולתו במטרה לשמור על רישיון הנהיגה של הנהג ולחסוך ממנו את הארכת סטטוס "נהג חדש" לשנתיים נוספות.

עורך דין שי שמואל קורנבלו עוסק בדיני תעבורה, ייצוג נהגים חדשים בבית משפט לתעבורה, פסילת רישיון נהיגה, עבירות מהירות מופרזת, נהיגה בשכרות, נהיגה ללא רישיון וטיפול בדוחות לנהגים חדשים. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לא גייד.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.