“פייק מפורסמים", סלקום TV

קודם כל הגדרות - אם הבנתי נכון מהסרט. יש ידוען ויש משפיען. ההבדל ביניהם חשוב. ידוען מוכר להרבה אנשים - נגיד ח"כ שלמה קרעי. הוא מרעיש, אולי אפילו עושה מלאכה חשובה כלשהי, אבל אם הייתי רוצה לקנות, נגיד, מערכת סלון, או ערכת בישום חדשה, לא הייתי מחפש ברשת המלצה שלו. או, נגיד, אורנה בנאי. מאוד ידועה, אבל לא הייתי מסתמך עליה לפני שהייתי מחליט איזו החלטה בשאלות על מוצרי בריאות.

משפיען זה משהו אחר לגמרי. ההבדל בינו לבין ידוען הוא במספר העוקבים אחריו ברשת. מבחינה כלכלית, משפיען חשוב יותר מידוען. נגיד ליהיא גרינר, שיש לה, אני חושב, יותר עוקבים מקרעי. אז חברה שרוצה לפרסם ערכת בישום, למשל, תעדיף לפנות לליהיא מאשר לשלמה - פשוט שאלה של חשיפה. שלמה הידוען יכול להצטלם לאינסטגרם עד מחר בנעלי ספורט חדשות. ליהיא, שהיא משפיענית, תצטלם עם נעלי ספורט ותמכור יותר. אפילו ששלמה מקבל יותר חשיפה בטלוויזיה.

ולא רק בכסף מדובר. ברמה המתוחכמת יותר, משפיען שווה כוח. נגיד קפץ לך רעיון נבזי להשמיץ את המתחרה שלך בבחירות כלשהן, אז באופן מלאכותי אתה מזייף הגדלה של מספר עוקבים, בעזרת מה שנקרא בוטים, ודרכם יחלחל הרעיון הנבזי שלך, שאומר, נגיד, שיש ליריב שלך מאהבת, אבל בואו נשאיר את הנבזות הזו בצד לשתי דקות. עוד נחזור אליה.

אבל נגיד שאתה סתם בנאדם. מן היישוב כזה. קם בבוקר באופן ממוצע, הולך לעבודתך הממוצעת, לא ניצחת ב"נינג'ה" את שמלא, לא התנשקת ב"האח הגדול" עם (משאיר פתוח, ישלים הקורא את השם, כי לא צפיתי ב"האח הגדול". גם לא בתחרויות האוכל - אייל שני גורם לי להרגיש כאילו לעסתי פיתה עם קורונה), אבל בכל זאת, למרות כל אלה, אתה כן מעוניין להיות משפיען מכל מיני סיבות. נמאס לך להיות ממוצע.

פייק מפורסמים (צילום: באדיבות סלקום TV)
פייק מפורסמים (צילום: באדיבות סלקום TV)

אתה (את) רוצה להיכנס למועדונים בלי תור. שבחורות יתעלפו לרגליך. שתקבל בחינם מוצרים להציג אותם באינסטוש שלך ואפילו תקבל כסף - למשל קים קרדשיאן מקבלת חצי מיליון דולר על פוסט אחד בודד באינסטגרם שבו היא מצולמת עם איזה, נגיד, סבון חדש. שווה, לא? אפשר לגמור את החודש עם פוסט אחד כזה.

אז איך נעשים משפיענים? איך זוכים במעמד הזה וביתרונות שבאים איתו? אולי בעקבות יופי בלתי רגיל? שרירים? מזל? סלפי עם גל גברעם? הסרט “פייק מפורסמים" הוא תיעוד של ניסיון להפוך שלושה - צעירה ושני צעירים - בעלי מספר עוקבים נמוך, למשפיענים, כלומר לכאלה שמספר העוקבים אחריהם באינסטוש גדל עד למידות שמפרסמים יתחילו לשים אליהם לב ויציעו להם מוצרים לפרסום וגם כסף עבור זה. ובקיצור, הסרט עוקב אחר ניסוי המראה איך מגדילים באופן מלאכותי את מספר העוקבים ואם ההגדלה מסייעת להפוך אדם אלמוני למשפיען.

אז ראשית, היכן שיש ביקוש יש כמובן היצע. רוצה עוד עוקבים? יש מי שמספק לך. הם מזויפים כמובן, קוראים להם “בוטים", מייצרים פרופילים מזויפים של אנשים לא קיימים, גונבים זהות מחברים קיימים ברשת שלא מודעים למתרחש, ומוכרים את הבוטים הנ"ל בתשלום. רוצה עוד  5,000 עוקבים אחרי החשבון שלך? אתרים ברשת מציעים לך 5,000, 10,000, 100 אלף, כמה שתרצה, בתשלום כמובן. עכשיו, רוצה לייקים מזויפים לחשבון? כמה בא לך? 10,000? 70 אלף? אין בעיה. רק שלם וקיבלת. רוצה גם תגובות מזויפות מהבוטים המזויפים להוספת פלפל? - בואו נחכה עם זה רגע.

הניסוי בסרט מסתיים בהצלחה חלקית, אבל רק מכיוון ששפני הניסיון בעייתיים. שפן אחד נבהל ממספר העוקבים אחריו ומשתפן מהניסוי. שפן שני עסוק מדי באהבת עצמו מכדי לשתף פעולה. השפנה השלישית דווקא נדלקת על העניין, מקבלת הזרקת בוטים גדולה, ותוך חודשיים באמת הופכת למשפיענית ברשת. היא מתחילה לקבל הצעות לפרסם מוצרים, אבל אז בדיוק פורצת הקורונה, כל העניין דועך, והשפנה מגיעה למסקנה שכל עניין המשפיענות, ולמעשה השיווק המתוחכם, הוא בעצם ריקנות, והבל, ועוד מיני הבלים מעין אלה.

ובקיצור, בניכוי ובניקוי הרעשים מהניסוי, ההפיכה למשפיענות עובדת. ועובדת לא רק לטובת מכירת סבונים וערכות בישום. עכשיו הזמן לחזור לתגובות ולבדוק מה קורה ולא רק בגזרת הכסף. נאמר שמועמד א' בבחירות רוצה להכפיש את מועמד ב', ולהפיץ עליו שמועות מרושעות, הוא מזמין מהאתר המייצר תגובות מזויפות לשבץ את הסיפור כאילו מועמד ב', נגיד, ניהל רומן עם אישה מחוץ לנישואים. וקוראי התגובות האמיתיים קוראים את התגובות המזויפות וקונים את הסיפור בעצמם ומתחילים לספר אותו לחבריהם והשמועה המזויפת פורשת כנפיים ועכשיו מועמד ב' צריך ללכת להוכיח שאין לו אחות. לא יפה. באמת לא יפה. לפחות אצלנו בישראל הקטנה יכולים לישון בשקט. קשה להאמין שדבר כזה יכול להתרחש כאן אצלנו. קשה להאמין שמישהו אצלנו מסוגל לנקוט טקטיקה כל כך מלוכלכת.

לראות או לוותר: לא מלהיב. מחדש מעט מאוד. לא צריך.