השיר "הכל בגלל מסמר קטן", המבוסס על שיר ילדים אנגלי בן מאות שנים - For Want of a Nail - בגרסאות משתנות, מסביר התגלגלות לאחור, נסיגה ונפילה של גוף או מוסד, והכל בגלל פרט שולי, קטן ולא חשוב - לכאורה מזערי - מסמר קטן.

ובעולמנו המודרני, את המסמר מהשיר מחליף הצ'יפ החכם. בכל שנה מייצרים בעולם טריליון צ'יפים חכמים. מדובר בשבבים, זיכרונות, מעבדים, אם תרצו מוליכים למחצה, שהפכו עם השנים למעין סחורה, קומודטיס, לתעשיות רבות הנזקקות לחלקים הזעירים האלה, בעלי יכולת העיבוד האדירה.

השימוש בהם אדיר בכל התחומים, והוא גבר עוד יותר בשנה האחרונה: עבור התעשייה הרפואית, המחשבים הנייחים והניידים שהביקוש להם גבר בגלל המעבר לעבודה גם מהבית, מכשירי טלוויזיה שהביקוש להם גבר בעת הישיבה בבית והטלפון הסופר־חכם המתפשט כיום בעולם - הדור החמישי. לכך אפשר להוסיף את העלייה האדירה בשימוש באינטרנט של דברים (Internet of Things) וכן ביקוש גובר של תעשיית הרכב, משום שמספר הצ'יפים הדרוש שם גבוה פי שלושה מאשר בתעשיית הרכבים המודרניים העכשוויים, שגם הם צורכים יותר ויותר מוליכים למחצה.

כעשירית מייצור הצ'יפים כיום מיועדת לתעשיית הרכב. מאות מעבדים, צ'יפים, נדרשים לכל כלי רכב. למערכות הבקרה, למערכות המצגות על לוח המחוונים, למערכות הבידור האלקטרוני הפנים־רכבי, למערכת הגה כוח ולמערכת הבלמים. ככל שכלי הרכב יקרים יותר ומתקדמים יותר וכוללים מערכות בטיחות מתקדמות, יותר מערכות ניווט, עצירה מבוקרת אוטומטית תוך שמירת מרחק וניווט וחניה אוטומטיים - כך נדרשים עוד מאות צ'יפים לכל רכב.

שבבים אלקטרוניים (צילום: אינגאימג')
שבבים אלקטרוניים (צילום: אינגאימג')

העיצומים של טראמפ

התפרצות נגיף הקורונה לפני שנה הביאה לפחדים רבים בקרב יצרני כלי הרכב בעולם. ואלו עם הלב החלש מביניהם מיהרו להפחית את ההזמנות לצ'יפים החמקמקים. הירידה בביקוש למוליכים למחצה נמשכה שלושה חודשים, עד לחודש מאי 2020.

מדיניות החל"ת העולמית הביאה לכך שהיו פחות עובדים במפעלי הצ'יפים וגם העיצומים שהטיל הנשיא האמריקאי הקודם דונלד טראמפ על יצרנית הזיכרונות הסינית Semiconductor Manufacturing International Corp, או SMIC, פגעו בהיצע השבבים.

המחסור במעבדים יכול להימשך לאורך כל השנה, שכן קשה לחזור לייצור מלא וגם להגבירו בתוך תקופה כה קצרה. הקמת מפעל שבבים היא עניין מסובך, הדורש זמן, ידע וציוד יקר, בדרך כלל יפני. אין מקום ל"הופ וייצרנו".

הירידה בביקוש לזיכרונות של תעשיית הרכב בתחילת משבר הקורונה הביאה להסטת חלק מייצור הזיכרונות לשבבי מעבדים לתעשיית הטלוויזיה, למכשירי בידור אלקטרוני, לטלפונים ניידים, למחשבים ולשאר המוצרים שהביקוש להם עלה בעקבות הסגר העולמי. לפיכך הסטה מחדש של ייצור זיכרונות, כדי להתאימם שוב לצורכי תעשיית הרכב - יכולה להימשך גם חצי שנה.

עתה, כאשר היציאה מהמשבר העולמי בפתח, עם התפשטות החיסונים מפני נגיף הקורונה, הביקוש לצ'יפים עבור כלי רכב חוזר - ובגדול. אולם מרבית יצרניות כלי הרכב בעולם מגלות כי לא יוכלו לעמוד בתחזיות שלהן לייצור ולשיווק כלי רכב, פשוט מכיוון שאין להן מספיק צ'יפים במלאי. והמחסור הזה מגיע לאחר שהנגיף הביא דווקא לעלייה בביקוש לכלי רכב ברחבי תבל. הציבור, מי שיש ביכולתו לרכוש כלי רכב, דווקא הגביר את הרכישה כדי להימנע מנסיעה בתחבורה ציבורית וגם במקום טיסות קצרות, במידת האפשר.

פורד האמריקאית הודיעה, חד וחלק, כי רווחיה ייפגעו השנה ב־2.5 מיליארד דולר, בגלל מחסור במוליכים למחצה. מרבית יצרניות הרכב בעולם עלולות להפסיד השנה הכנסות כתוצאה ממחסור בצ'יפים בהיקף של כ־61 מיליארד דולר, כך על פי הערכות חברות הייעוץ AlixPartners. בהן חברות אדירות כגון ניסן והונדה היפניות, הצופות שימכרו השנה יחדיו 250,000 כלי רכב פחות מאשר בתוכנית המקורית. גם ג'נרל מוטורס האמריקאית צופה כי רווחיה יירדו ב־1.5 מיליארד דולר מהצפי הקודם בגלל המחסור בצ'יפים.

בתעשייה מוכרת תיאוריית ספקי המשנה של אלפי חלקים. מדובר בשרשרת אינסופית של ספקים וספקי משנה וספקי משנה למשנה, כאשר אחד מספק לשני - ללא צורך במלאי, מה שהביא לחיסכון אדיר לחברות בכל התחומים, משום שהן כמעט לא החזיקו מחסנים לחלקי חילוף. המחשב פשוט הזמין ציוד וחלקים כל העת לפי קו הייצור, מה שנקרא בלעז JUST IN TIME. אולם כעת, בגלל המחסור בצ'יפים, כל התיאוריה הזו עלולה להתמוטט.

אנו כבר עדים להתמוטטות התיאוריה והפרקטיקה הזו גם בסוגיית החיסונים לקורונה. פתאום מתברר כי כאשר ישנו משבר עולמי בתחום מסוים, כמו הנגיף הקטלני, כל מדינה דואגת בראש ובראשונה לעצמה - ושרשרת האספקה הבינלאומית פשוט לא עובדת.

משום כך התעורר כעס רב באיחוד האירופי שלא מצליח לתפקד במשבר הקורונה מול בריטניה, שעזבה את האיחוד ושומרת חיסונים של אסטרה זנקה - שפיתחה חיסון לנגיף עם אוניברסיטת אוקספורד - קודם כל לעצמה. המשבר הביא לאיומים על בריטניה מצד האיחוד האירופי, כאלו שלא נשמעו עשרות שנים בשפה הדיפלומטית הבינלאומית.

מפעל רכבים (צילום: רויטרס)
מפעל רכבים (צילום: רויטרס)

גרמניה: אין אספקה של שבבי זכרונות

הגרמנים, מיצרני הרכב הגדולים בעולם  ובעיקר רכבי יוקרה, מפנימים כי לא רק שאין להם מספיק אמפולות לחיסון קורונה, אלא שאין להם אספקה של שבבי זיכרונות. שר הכלכלה הגרמני פיטר אלטמאייר נכנס לעובי הקורה ופנה לעמיתתו הטייוואנית וונג מיי הואה, וביקש שתבטיח שהחברה הטאייוונית המובילה כרגע בעולם בתחום שבבי הזיכרונות, Taiwan Semiconductor Manufacturing Company Limited, או בקיצור TSM, תיתן עדיפות באספקת שבבי זיכרונות ליצרניות הרכב הגרמניות. ולא מדובר בעניין של מה בכך שכן לגרמניה יחסים עם סין, ופנייה כזו לטייוואן לעזרה אינה פשוטה כלל וכלל. היא רק מראה עד כמה הגרמנים מיואשים.

לכן מי שנהנית מהביקוש האדיר למוליכים למחצה היא החברה הגדולה בעולם כרגע, אותה TSM, שנטלה את הבכורה מאינטל. החברה הטאייוונית הוותיקה מייצרת זיכרונות לפי דרישת הלקוח, ושווי המניה שלה עלה בחצי השנה האחרונה ב־76%.

אינטל, שראתה בעיניים כלות כיצד חברות אחרות בתחום מכות אותה בשנתיים האחרונות מפני שלא קראה היטב את השווקים, החליפה לאחרונה את המנכ"ל בוב סוואן ושמה תחתיו את פט גלסינגר. זאת, מתוך תקווה לחזור ולהוביל את תעשיית הצ'יפים ולהחזיר עטרת אינטל ליושנה.

אינטל לא הצליחה לעבור מייצור מעבדים בגודל של 14 ננומטר לייצור מעבדים בגודל של 10 ננומטר. 1 ננומטר שווה למיליארדית המטר. מניית אינטל עלתה בשיעור קל לאחר החלפת המנכ"ל.

גם TSM וגם יצרנית השבבים סמסונג, ששווי מנייתה כמעט הוכפל בחצי השנה האחרונה, הצליחו לייצר מעבדים זעירים עוד יותר. יצרניות הזיכרונות NXP ההולנדית ו־Renesas Electronics היפנית הודיעו כי על רקע העלייה בביקוש והמחסור, הן מעלות את מחירי שבבי הזיכרונות.

שווי מניית יצרנית הזיכרונות ההולנדית זינק בשיעור חד בחודש האחרון, בעוד שווי מניית היפנית נמצא בתנודות חריפות, גם בגלל רעש האדמה שאירע לאחרונה ביפן. החברה מיהרה להודיע כי תחדש את ייצור השבבים.

טויוטה היפנית לא הייתה בין החברות שנבהלו מנגיף הקורונה. היא הודיעה כי היא החזיקה ומחזיקה מלאי אדיר של מעבדים עבור קו ייצור כלי הרכב שלה. כך רווחיה עלו ברבע האחרון של 2020 ב־50% לעומת הרבע המקביל בשנת 2019. עד סוף השנה הפיסקלית הנוכחית, בסוף החודש הבא, טויוטה תמכור בכל העולם 7.6 מיליון כלי רכב. מניית החברה זינקה מתחילת החודש.

גם יצרנית הרכב החמישית בגודלה בעולם יונדאי מוטורס מסרה כי לא נפגעה ממשבר הזיכרונות בשיא משבר הקורונה משום שלא הפחיתה את ההזמנות. היצרנית הגרמנית פולקסוואגן, שנפגעה מהמחסור בשבבי זיכרונות, כבר הודיעה כי היא מצמצמת את שרשרת האספקה ותזמין ללא מתווכי ביניים - ישר מיצרניות השבבים.

צ'יפ (צילום: אינגאימג')
צ'יפ (צילום: אינגאימג')

ייצור עצמי

אפל, שכולנו מכירים כיצרנית טלפון חכם ומחשב כולל נייד, מאק, מתכוונת לייצר כלי רכב חשמליים ואוטונומיים. אפל כבר הודיעה לאינטל כי אינה זקוקה יותר לשירותיה באספקת זיכרונות מעבדים לתעשיית הניידים שלה. אפל הפסיקה את ההזמנות מאינטל לאחר 15 שנים של שיתוף פעולה וכבר משתמשת בצ'יפ מתוצרתה - M1 - צ'יפ זעיר ממש, 5 ננומטר בלבד. המעבדים החדשים מביאים לכך שכל המערכת המתופעלת יעילה יותר ומאפשרת חיי מצבר ארוכים יותר.

אפל טוענת כי במאק החדש אפשר לעבוד עד 15 שעות ללא חיבור לכוח. המצבר, הבטרייה, היא עקב אכילס של כל תעשיית הניידים ומעתה של יצרניות הרכב החשמלי. אפל עומדת להגביר את ההשקעה בתעשיית הצ'יפים של עצמה, וכבר השקיעה ברכישת חטיבה מאינטל בשנת 2019 ועוד קודם לכן מחברה אחרת בתחום בשנת 2018.

פיתוח צ'יפ חדש הוא עניין שלוקח שלוש שנים. אפל סבורה כי היא יכולה להיות גמישה וטובה יותר עבור צרכיה מאשר קוולקום או אינטל. השיפור במעבדים המתקדמים יביא לשעות פעילות ארוכות נוספות של שימוש במחשב נייד ללא כוח חשמלי.

אפל הבינה בזמן ששרשרת האספקה הבין־חברתית אולי אינה מספיק טובה עבורה. כך גם עוד ועוד חברות מבינות כיום שעדיף לסמוך פחות על חברה אחרת בשרשרת האספקה ושעדיף לשלוט ככל האפשר בטכנולוגיה שבה החברה משתמשת.

וכך עולה ביתר שאת השאלה שהעלינו מוקדם יותר בסקירה זו: האם עידן Just in time (JIT) manufacturing, שהומצא בידי טויוטה בשנות ה־60 וה־70 של המאה הקודמת, מאבד מקסמו וכנפיו מקוצצות - והכל בגלל צ'יפ זעיר שבן אנוש כלל לא יכול לראות ללא מיקרוסקופ כוח אטומי?

*אין בכתוב כדי להמליץ לחלוטין על מניות חברות המוזכרות בכתבה. קיימת אפשרות שכותב המאמר מחזיק בני"ע של חברות המוזכרות לעיל.