לפני שנה אובחנו בישראל חולי הקורונה הראשונים. באותה התקופה אף אחד עדיין לא שיער עד כמה הנגיף הלא נודע הזה ישפיע על חיינו. ההשפעה ניכרה, ועדיין ניכרת, בתחומים רבים: בריאותיים, כלכליים, חברתיים, נפשיים וגם צרכניים. מצד אחד הקורונה מוטטה עסקים רבים. מצד שני היא גם יצרה צרכים חדשים שהזניקו חברות רבות קדימה והגדילו מאוד את הכנסותיהן.


לא מפסיקים לחטא


באוגוסט 2019 הקים יקי אגם ברמת ישי את חברת קלין ביט לחיטוי מוסדי וביתי, והוא לא דמיין עד כמה התחום יתפוס תאוצה בעקבות המגיפה שתתפשט כעבור חצי שנה. "הפעילות שלנו קפצה בשנה החולפת באלפי אחוזים בזכות הקורונה", אומר אגם, הבעלים והמנכ"ל של החברה. "החברה הוקמה למטרת מיגור ומניעת חיידקים עמידים ונגיפים בבתי חולים ובמפעלי מזון. בעת הקמת החברה היא מנתה שלושה עובדים - אני, מדען החברה ד"ר יותם פופוביץ' ומנהלת מכירות. כיום יש לנו 42 עובדים".

הקורונה באה לך בזמן.
"מאז שהקמנו את החברה ועד ינואר 2020 עשינו שיווק מטורף בבתי חולים. בתחילת פברואר הגעתי לפרופ' גילי רגב מהמרכז הרפואי שיבא תל השומר, סיפרתי לה על הטכנולוגיה שלנו, והיא ישר הבינה שזה משהו מיוחד. באותה תקופה כבר החלו השמועות על הנגיף הסיני שאמור להגיע לארץ. פרופ' רגב ביקשה שנעזור להם בהתנדבות במתחם המבודד שהם הקימו בשיבא לחולי קורונה שהיו אמורים להגיע ארצה. מכיוון שלאורך כל חיי העסקיים אני תורם הרבה לקהילה, הסכמתי מיד".

יקי אגם, מנכ''ל ובעלים קלין ביט (צילום: אביה מועלם)
יקי אגם, מנכ''ל ובעלים קלין ביט (צילום: אביה מועלם)


מה קרה מאז?
"החבר'ה הישראלים מהאונייה דיימונד פרינסס נחתו בארץ בלילה בין 20 ל־21 בפברואר 2020. איך שהמטוס נחת, חיטאנו אותו. לאחר מכן חיטאנו את האמבולנסים שהובילו את האנשים למתחם המבודד. סייענו בהתנדבות ובאהבה במהלך שבועיים. זה היה מדהים. אף אחד עוד ידע כלום על הקורונה, ואילו אנחנו עבדנו 24 שעות. היינו כמובן ממוגנים ומצוידים בכל ציוד המיגון הנדרש. ביום העשירי מתוך השבועיים שעבדנו שם, הגיע למתחם הבעלים של חנות הצעצועים 'הפיראט האדום' שנדבק בקורונה. חבר שלו, שרצה לעזור לו, התקשר אליי. הוא ביקש שנחטא את החנות כדי שתחזור לפעילות במהרה. הגענו שלושה צוותים לחנות. כל צוותי הטלוויזיה היו שם, ומבחינתנו זה היה פשוט מאוד - מאפס ל־100 קמ"ש".

למה אתה מתכוון?
"ביום אחד הפכנו מפורסמים בארץ ובכל העולם. היינו בכל רשתות הטלוויזיה, והתחילו להגיע בקשות לחיטויים בכל הארץ. בשיא שלנו הגענו ל־200 עובדים. זה היה משהו מטורף, ממש חמ"ל צבאי. קפצנו במחזורים ב־5,000% לעומת התקופה שלפני הקורונה. כיום אנחנו נותנים שירות למקומות רבים, בהם 28 בתי חולים ברחבי הארץ. כל המכשירים שלנו משודרגים בימים אלה כדי להתמודד גם עם המוטציות השונות".
אגם מציין כי לאחרונה הם גם החלו לספק שירות לצרכן הפרטי. "השקנו בארץ את MyCleanBit, מוצר מהפכני בתחום הניקיון והחיטוי הביתי, המייצר מי אוזון - חומר החיטוי החזק ביותר בטבע - תוך שימוש במי ברז פשוטים", הוא מתאר. "זה מכשיר אישי קטן, כמו שפריצר, שמשמיד 99.99% מהחיידקים, ללא שימוש בכימיקלים או בחומרים מסוכנים. פשוט מרססים את החומר בחלל הבית ועל משטחים. כבר יש לנו זכיינים למוצר הזה באנגליה, בצרפת, בקפריסין, ביוון ובתאילנד. בקרוב גם נוציא לשוק מגבונים מהפכניים, שהופכים ציפוי של כל משטח לאנטי־בקטריאלי למשך 365 ימים".

המודעות, שלא לומר ההיסטריה, בכל הנוגע לסוגיית החיטוי והסטריליות, עלתה בשנה האחרונה לא רק בקרב הגופים המוסדיים, אלא גם אצל כל אחד מאיתנו. ״ראינו השפעה דרמטית של מגיפת הקורונה על הביקוש למוצרים אנטי־בקטריאליים", אומרת ענת בללי, מנהלת השיווק של המותג ניקול מבית קימברלי קלארק ישראל. "גם נתוני סטורנקסט מצביעים על צמיחה ניכרת בקטגוריה זו. בשנת 2020 צמחה הקטגוריה ב־22.4%, והמכירות של המוצרים האנטי־בקטריאליים גדלו פי חמישה בהשוואה ל־2019. החברות השונות השיקו מוצרים חדשים כדי לענות על הצרכים החדשים שנוצרו בעקבות המגיפה. לדוגמה, מנתוני סטורנקסט עולה כי ב־2019 כללה הקטגוריה כ־17 מוצרים אנטי־בקטריאליים, ואילו ב־2020 היא כבר רשמה 40 מוצרים שונים".


ענת בללי, מנהלת שיווק ''ניקול'' (צילום: משה כהן)
ענת בללי, מנהלת שיווק ''ניקול'' (צילום: משה כהן)


עד הבית


צורך נוסף שהתגבר מאוד בשנה החולפת, הן בגלל הסגרים והן בגלל החשש להימצא במקומות המוניים ולהידבק חלילה, הוא משלוחים עד פתח הבית. עסקים רבים במגוון תחומים החלו לעשות משלוחים, רבים מהם אף הקימו אתר מקוון לשם כך. היו גם כאלה ששינו את אופי המשלוחים שלהם כדי להתאים עצמם לעידן הקורונה. לפני הקורונה מכר האתר "השוקה" - יד ראשונה מחקלאי (hashuka.co.il) פירות, ירקות, דגים ובשר טריים, בעיקר למשרדי הייטק. בעקבות המגיפה הוא שינה את הקונספט.

"כשהגיעה הקורונה, העסק שלי די נסגר כי החלו הסגרים ולא היו משרדים", מספר הבעלים עידן נתן. "ואז חשבתי על פלח שוק חדש: הצרכן הפרטי. החלטתי להביא לו הביתה את כל הסחורה הטרייה בצורה איכותית מאוד, יד ראשונה מחקלאי. הלקוחות רצו בקורונה מוצר טרי יותר, ארוז, נקי. זיהינו גם שאנשים נרתעים מאוד מסחורה שכולם נוגעים בה, וגם השווקים היו סגורים תקופה ארוכה. הקמנו חדר בקרה, שבו עובדים כמה אנשים שטועמים בכל יום את המוצרים, בודקים אותם, אורזים. שמנו דגש חשוב מאוד גם על הטעם. פיתחנו גם מערכת הפצה מתוחכמת מאוד, שבאמצעותה אנחנו מצליחים להגיע בכל יום גם לפריפריה. כיום אנחנו נמצאים בעיצומו של הליך פתיחת קו לדרום. ברגע שנכסה את הדרום, כבר נהיה בכל הארץ. כל המשלוחים אצלנו הם מהיום למחר, כי אנחנו לא מחזיקים מלאי בכלל".

עידן נתן, בעלים של המותג השוקה (צילום: באדיבות החברה)
עידן נתן, בעלים של המותג השוקה (צילום: באדיבות החברה)


איך אתה מסכם את שנת הקורונה?
" כאילו הקמתי עסק חדש. מפני שהמשרדים היו סגורים, זה הקפיץ לי את המכירות מאפס באלפי אחוזים. במרץ 2020 החלו המשלוחים לצרכנים הפרטיים, ולקח ארבעה חודשים להקים את כל האופרציה. מספטמבר עד סוף השנה גדלנו ב־63%, ואנחנו נמצאים כל הזמן במגמת גידול".

נוסף לשירות השוטף של המשלוחים, השיק נתן בנובמבר מוצר נלווה - Cook Box - סדרת מארזים של ירקות טריים בצירוף מתכונים להכנה בבית. "בקורונה אנשים היו בבית יותר, בישלו יותר. אנשים מכינים עם הילדים את המתכון וזו חוויה משפחתית", הוא אומר ומציין כי הסוד להצלחה תלוי ביכולת לזהות את הצורך הקיים וגם לדעת לתת את המענה הנכון. "הגדרתי שבעסק שלי גם אם אביא ללקוח רק מלפפון, אביא את המלפפון האיכותי ביותר שאני יכול. אנחנו רואים ש־65% מהלקוחות שלנו הם לקוחות חוזרים. אנחנו גם כל הזמן הולכים וגדלים ומכניסים מוצרים נוספים".

משלוחים בכלל הפכו מבוקשים מאוד בקרב הישראלים בעידן הקורונה. הישראלים הסתערו על וולט ותן ביס כדי להזמין לעצמם אוכל ממסעדות, והזינוק שחל בביקוש למשלוחים גרם לפלטפורמה של Gett Delivery להרחיב את שירות המשלוחים שלה מעבר לגוש דן ולהתרחב לפריסה ארצית.

הסגרים, הבידודים, העבודה והלמידה מהבית הביאו לכך שמאז שהקורונה פרצה לחיינו, כולנו שהינו הרבה יותר זמן בבתים. עובדה זו גם גרמה לכך שעלה הצורך למצוא תעסוקה, בעיקר לילדים. היו עסקים שנהנו מכך, ואחד מהם הוא המותג הוביקס (hobbix.co.il), המציע חומרי יצירה לתרבות, פנאי ו־DIY. המותג מוכר כ־2,000 מוצרים שונים, בהם מגוון חומרי וערכות יצירה, הן למבוגרים והן לילדים, רובם מיובאים מאירופה. "קפיצת המכירות שלנו הייתה פתאומית, ובסגר הראשון היא באה לידי ביטוי בצמיחה של 1,000%", מספר רועי חן, מנהל המותג. "אנשים היו בבית, וחומרי יצירה בסגר היו מוצר נדרש מאוד כי הוא מעסיק את הילדים באופן חיובי. גם המבוגרים חיפשו לעצמם תעסוקה. הקורונה גרמה לביקוש של חומרי יצירה באופן שגרם לנו אפילו למשבר. למערכת עצמה היה קשה מאוד להתמודד עם ההצפה של ההזמנות. מצאנו עצמנו מנהלים משבר תפעולי: איך מלקטים ומשלחים מהר את כל הביקוש הזה? לא הייתה לנו יכולת לחזות כזה ביקוש".

רועי חן, מנכ''ל הוביקס (צילום: צילום פרטי)
רועי חן, מנכ''ל הוביקס (צילום: צילום פרטי)


איך התמודדתם עם המציאות החדשה?
"מצד אחד היינו צריכים לתאם ציפיות עם הלקוחות, ומצד שני התחלנו לאמץ טכנולוגיות חדשות לשיפור התהליך הלוגיסטי. צלחנו את זה בצורה טובה מאוד. שמנו לעצמנו יעד של לפחות 80% לקוחות מרוצים. הצלחנו לעמוד בציפיות, ואפילו יותר מכך. הסברנו ללקוחות שיש עומס ושהחבילה יכולה להגיע אפילו שבועיים לאחר שהוזמנה, והם הבינו את זה. בסגר השלישי, למשל, גם היה לנו עומס, אבל הלקוחות קיבלו חבילות כבר בתוך שלושה ימים. זה מעיד על כך שבמהלך השנה האחרונה ידענו לאמץ כללי עבודה חדשים המתבססים על טכנולוגיות שמאפשרות לנו להתמודד עם מספר הרבה יותר גדול של הזמנות בו־זמנית. המכירות עלו במאות אחוזים בחישוב שנתי, צברנו קהל לקוחות חדש, והיו לנו גם המון לקוחות חוזרים שרכשו בסגר הראשון וראינו אותם גם בסגר השני והשלישי".


כל בית צריך מרפסת


בעקבות הקורונה חל גידול בביקוש לדירות עם מרפסות ולבתים שיש בהם גישה לגינות, ורבים התעניינו מאוד בהוספת מרפסת לדירתם. "הקורונה והסגרים שהשאירו אותנו ימים ארוכים בתוך הבית גרמו לכך שקיבלנו מלא פניות לצורך הקמת מרפסות, עלייה של כ־60% בביקוש לעומת התקופה שלפני הקורונה", מספר אמיר שנבור, הבעלים של חברת רטיג הנדסה מבית גנון מתכת, המתמחה בייצור ובהתקנת מרפסות תלויות. "אנשים התקשרו ממש בלחץ, אמרו שהשתגעו בבתים ושהם רוצים מרפסות. היו מקרים של אנשים שגרים בבניינים שבהם יש לחלק מהדיירים מרפסות, ואילו דיירים אחרים - שפעם לא רצו להשתתף בהתקנת מרפסת - הרגישו פתאום בקורונה את הצורך העז לשבת במרפסת ולא להיות סגורים כל היום בבית".

אמיר שנבור, הבעלים של רטיג הנדסה (צילום: יח''צ לימור כרסנטי)
אמיר שנבור, הבעלים של רטיג הנדסה (צילום: יח''צ לימור כרסנטי)


הופתעת מהביקוש?
"עם תחילת הקורונה ציפיתי לזה, אבל לא תיארתי שזה יהיה ברמה כזאת. גייסנו עוד אנשים לשיווק ולתחום הלוגיסטי כדי לעמוד בביקוש. אגב, אנחנו נותנים גם שירותי שיפוצים, וגם בתחום הזה הייתה עלייה בביקוש. אנשים ישבו בבית, ורבים מהם ניצלו את הזמן לשפץ, לשדרג ולהתאים אותו למצב שבו כולם נמצאים בו כל הזמן".

קצרה היריעה מלפרט את כל המוצרים והתחומים שהקורונה הגבירה את צריכתם. בתחילת המגיפה צבאנו על דלתות רשתות השיווק, אגרנו נייר טואלט, שימורים ועוד. ככל שהזמן חלף, החשש מהידבקות, הסגרים והמצב הכלכלי השפיעו גם על המצב הנפשי של רבים מאיתנו ונרשמה עלייה חדה בצריכת תרופות הרגעה, חרדה ושינה. כמו כן, לדברי מוטי ברטון, מנכ"ל הליסינג הפרטי־תפעולי מקבוצת שלמה, משבר הקורונה העולמי השפיע מאוד גם על הרגלי הצריכה של הצרכן הישראלי בענף הרכב.

מוטי ברטון, מנכ''ל הליסינג הפרטי תפעולי בקבוצת שלמה (צילום: עזרא לוי)
מוטי ברטון, מנכ''ל הליסינג הפרטי תפעולי בקבוצת שלמה (צילום: עזרא לוי)


קבוצת שלמה מדווחת על גידול של 35% בעסקאות ליסינג פרטי־תפעולי בשנת 2020 לעומת שנת 2019. לדברי ברטון, "הביקוש לכלי רכב פרטיים עלה בתקופת המגיפה. הצרכן הישראלי שינה תפיסה בעקבות הקורונה, ואנחנו רואים מגמה משמעותית מאוד ומפתיעה של עלייה חדה בביקוש לרכבים בשיטת הליסינג בקרב לקוחות פרטיים. לנוכח העובדה כי התחבורה הציבורית לא נותנת מענה הולם ואף עלולה לסכן את הבריאות, כעת יותר מתמיד הצרכן הישראלי מחפש לנסוע ברכב חדש מהניילון, אבל מבין שלרכוש אותו זה בזבוז כסף מיותר.

למעשה, הצרכן בעידן הקורונה נמצא בחוסר ודאות כלכלית מחד, ומאידך, מכורח המציאות, לא מבזבז כספים שרגיל היה לבזבז בשנה הזו על טיולים וחופשות יקרות בחו"ל. זה גורם לו לרצות לשדרג את רכבו, תוך הבנת היתרון העצום שבליסינג פרטי־תפעולי. הצרכן מגלה שמתאים לו לא לקחת סיכונים מיותרים בהחזקת רכב בקנייה עצמית, לא לשאת בהוצאות התחזוקה השוטפות ובירידת הערך. ניכרת ההבנה שרכב חדש הוא מוצר צריכה לכל דבר ומוטב לשלם עבור השימוש בו, בקלות ובנוחות, ובלי הצורך לקנות אותו. מוצר הליסינג, שעד לפני כמה שנים היה נהוג היה לחשוב שהוא פתרון שזמין אך ורק עבור חברות ענק וציי רכב, כבר הפך לפתרון עבור עשרות אלפי ישראלים".