לוויתן מצוי נפלט הערב (חמישי) אל חוף הים בדרום שמורת ניצנים. רשות הטבע והגנים הודיעה כי בשלב זה, סיבת המוות אינה ידועה, אך החל מהבוקר התגלו בחוף ניצנים גושי זפת טריה שנסחפו מהחוף. בתוך כך, ההערכה היא, כי יש עדיין זפת בים והיא ממשיכה לנחות בחופים. פקח רשות הטבע והגנים, דוד חלפון, הגיע לחוף וזיהה  כי מדובר בלוויתן מצוי (גור) בגודל 10 מטרים.

ד״ר אביעד שיינין מתחנת מוריס קאן לחקר הים ועמותת דלפיס הודיע כי "אחה"צ הגיע לוויתן מצוי לחופי ניצנים. מדובר בבעל החיים השני בגודלו שחי אי פעם בכדור הארץ.  בוגרים יכולים להגיע ל-24 מטרים. לא ברור מדוע הוא מת, הוא בן פחות משנה. מחר בבוקר נגיע למקום לבדוק את סיבת המוות".

שאול גולדשטיין, מנכ״ל רשות הטבע והגנים, הוסיף: ״אירוע זיהום הזפת מסתבר כאירוע גדול ומאוד וחמור מאוד עם נזק סביבתי גדול מאוד שייקח לנו זמן רב לטפל בו. אנחנו קוראים למשרד להגנת הסביבה לחקור את האירוע ולמצוא את האשמים ולהעניש אותם בחומר הדין".

לוויתן שנפלט אל החוף (צילום: דוד חלפון, רשות הטבע והגנים)
לוויתן שנפלט אל החוף (צילום: דוד חלפון, רשות הטבע והגנים)

מקור הזיהום עדיין אינו ידוע, ונראה כי מדובר בפליטה של שמנים או נפט מכלי שיט שעבר מול חופי ישראל. באירוע מסוג זה, כאשר מקור הזיהום נותר עלום, בעלי תוכניות החירום - בעיקר הרשויות המקומיות החופיות הן אלו שמנקות את החופים. עם זאת, בניגוד למצב שבו יש מקור ידוע, שאותו ניתן לתבוע על הוצאות ניקוי, במצב הנוכחי אין מקור לתביעה ולשיפוי בגין הוצאות הניקוי. 

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל התייחסה לאירועי הזפת באומרה כי "גושי הזפת נחתו בכל חופי הארץ ממקור שאינו ידוע. אנחנו בקשר עם גורמים באגן הים התיכון כדי למצות את הבדיקות למציאת מקור אפשרי לאירוע מסוג זה, ובמקביל, פועלים כדי לסייע לרשויות כדי למצוא מימון לפעולות הדחופות לניקוי. ראינו הבוקר תמונות של צבי ים שנפגעו מהזפת, צריך לפעול במהירות כדי לנקות את החופים ולמנוע מבעלי חיים נוספים להיפגע".