גידול במשלוחי מארזים לסבא וסבתא/ ביאנקה הובר

"את חנות השוקולד שלנו במרכז הכרמל הקמתי עם בעלי אייל שבבו לפני 16 שנה, ולפני עשר שנים הגדלנו והפכנו אותה גם לחנות לממכר מתנות ועיצובים לבית. בצד אחד שוקולדים איכותיים מכל הסוגים מהארץ ומהעולם, ובצד השני - ריהוט משלים כמו מראות, שולחנות צד, כריות, שטיחונים ושאר אקססוריז. יש לנו בעיר התחתית חנות נוספת של מתנות ועיצובים, אבל היא עדיין סגורה. עד שהגיעה הקורונה עבדו כאן ארבע בנות, אך בסגר הראשון נאלצתי לפטר שתיים מהן, ושתיים הוצאתי לחל"ת.

"בתחילת הסגר הראשון לא עבדנו, אבל אז אמרו לנו פקחים מהעירייה ואמרו לנו שאנחנו מוגדרים כעסק חיוני לממכר מזון, לכן אנו יכולים לפתוח לפי הוראות התו הסגול. אז פתחנו, אבל לא היו לקוחות, כי כולם היו בסגר. צריך להבין שיש לנו לקוחות מאוד מבוגרים, ורבים מהם פחדו לצאת מהבית, כי לא הכירו עדיין את הנגיף. אבל המשכנו לשמור על קשר עם הלקוחות, הודענו בפייסבוק שאנחנו פתוחים ואם מישהו מפחד להגיע אלינו, אז יש לנו את השליח הקבוע שלנו שיביא להם המשלוחים והמארזים עד הבית.

"בשבועיים שעברו מאז סיום הסגר השלישי מורגשת עלייה בכמות המכירות וההזמנות. כאן אני מברכת כל יום שאני חנות רחוב ולא בתוך קניון סגור. האנשים יוצאים מהסגר ומרגישים שהם צריכים שינוי כלשהו – רהיט חדש לבית או שוקולד שהם חולמים עליו. אנשים גם לא נוסעים לחו"ל ולא יוצאים לחופשות, אז הם צריכים פיצוי במקום זה. יש הרבה לקוחות ששולחים למשל מארזים מפנקים לסבא וסבתא, שהם לא ראו כבר הרבה זמן. במבט לאחור, תקופת הקורונה רק חיזקה אצלי את החשיבות של שירות משלוחים ושל שיווק ופרסום באינטרנט, כי בלעדיהם לא תוכל לקדם את בית העסק שלך".

הכותבת היא הבעלים של "צ'וקולטה – חנויות בוטיק לשוקולד". שדרות הנשיא 125, חיפה. טל': 052-3447104

ביאנקה הובר (צילום: פרטי)
ביאנקה הובר (צילום: פרטי)

עיצוב אונליין מול הלקוח בבית/ אסתרי טל

"בית העסק הוקם לפני 20 שנה בקיבוץ מחניים, ולפני שנתיים וחצי רכשתי אותו ביחד עם שותפתי ענבל אקריש. מדובר בהאנגר מרשים של 400 מ"ר, שיש בו כל מה שיש למרוקו להציע – החל מכוסות וכלים מסורתיים, דרך סורגים, ריהוט לבית ולגן, כלים מסורתיים וכלה בבגדים, נעליים ואביזרי אופנה. אנחנו אומנם בצפון הרחוק, אבל בגלל שהעסק שלנו הוא ייחודי והאווירה בו מגניבה, יוצא שהרבה לקוחות ממרכז ודרום הארץ שמטיילים באזור משלבים זאת יחד עם ביקור אצלנו. 

"בסגר הראשון הוצאנו את העובדים לחל"ת, אבל מאז כבר החזרנו אותם. הבנו שאם אנחנו רוצות לשרוד, אנחנו צריכות לעשות עבודה באינטרנט. היה לנו אתר מכירות קטן שהקמנו לפני כן, ובתקופת הקורונה שדרגנו אותו משמעותית. אנחנו מזמינות צלם שיצלם את הפריטים, ואנו מתארות אותם ורושמות את המחירים. אנחנו מאוד פעילות בפייסבוק ובאינסטגרם וגם עושות שיתופי פעולה עם ידוענים. בהמשך הוספנו שירות חדש – עיצוב אונליין. הלקוח מצלם את הבית בווידיאו, שולח אלינו ואנחנו מייעצות איך ועם מה כדאי לעצב.

"הרחבת השירותים בתקופה הזו היא צורך מתבקש, כי הלקוחות כבר לא מגיעים עד הדלת של בית העסק. אז פיתחנו שיטות אחרות. למשל, במקום שליח אחד שהעסקנו בקטנה, אנחנו עובדות היום גם עם דואר שליחים וגם מפעילות שליח מיוחד לרהיטים ולאביזרים גדולים. חבל לי רק שכל הפיתוח העסקי שלנו נעצר בשנה האחרונה. יש אומנם ייבוא ממרוקו ואנחנו בקשר עם הספקים שם, אבל זה לא כמו שהיה עד הקורונה, כשהיינו טסות פיזית למרוקו וממלאות בעצמנו את המכולה בדברים שרכשנו משיטוטים בשווקים או מהיכרות עם ספקים אחרים. אז אנחנו מחכות שהגבולות ייפתחו כדי שנוכל להתקדם גם מהבחינה הזו". 

הכותבת היא בעלים משותפת של "פנטזיה מרוקאית". קיבוץ מחניים. טל': 050-2766965

אסתרי טל פנטזיה מרוקאית (צילום: פרטי)
אסתרי טל פנטזיה מרוקאית (צילום: פרטי)

לאפשר איסוף עצמי תמורת הנחה/ עומר חרמוני

לביאנקה מצ'וקולטה מומלץ להקים אתר מכירתי – לא רק לימי הקורונה, אלא כערוץ מכירה להגדלת מכירות העסק ביומיום. בעמוד העסקי בפייסבוק לא ראיתי חבילות ו/או הצעות למשלוחים. לדבריה, היא שמרה על קשר עם הלקוחות באמצעות הפייסבוק, אולם יש להבדיל בין פוסט שאליו נחשפים רק כ־8% מאלה שעשו לייק באתר, לבין פרסום ממומן המפולח בדייקנות ומגיע לכמות גדולה הרבה יותר של לקוחות פוטנציאליים. מאחר שחלק נכבד מלקוחות העסק הם אנשים מבוגרים וכפי הנראה אינם מיומנים במדיה הדיגיטלית, אני ממליץ להפיץ בבתי השכונה פלייר כרום ובו הצעות אטרקטיביות ופרטי משלוח.  

לבנות מפנטזיה מרוקאית דווקא יש אתר מכירתי מושקע וגם עמוד פייסבוק מכובד. בהחלט מתקבל הרושם שהן לא מאפשרות למגבלות הסגרים לחסל להן את העסק. ההצעה החדשה שלהן – עיצוב אונליין מול הלקוח בביתו – היא יצירתית, ואני מקווה שהיא גם מצליחה לסייע להן. הטיפ שלי לעסק הוא לאפשר למטיילים בצפון "איסוף עצמי" מהמקום תמורת הנחה, כדי לעודד אותם לשלב זאת במסגרת הבילוי שלהם באצבע הגליל.

הכותב הוא יועץ עסקי

עומר חרמוני (צילום: פרטי)
עומר חרמוני (צילום: פרטי)

הכנסה נוספת מאנרגיה סולארית/ אורית פריד

המשותף לכל העסקים שהצליחו לעבור את השנה הזאת בשלום ואפילו בהצלחה, הוא שהם השכילו להתאים את עצמם לתקופה. כיוון שלא יכולנו לצאת מהבית וללכת בין מדפים בחנויות אלא נאלצנו לבצע רכישות באינטרנט, העסקים שהשכילו להגדיל ולשדרג את מערך המכירות שלא יצריך יציאה מהבית, הרוויחו – הם המשיכו ליהנות ממכירות ואף הגדילו את קהל הלקוחות, התמקצעו במכירה הדיגיטלית באמצעות האינטרנט ומינפו לטובתם את הרשתות החברתיות.

התקופה הנוכחית מחייבת את העסקים לנהל תזרים מזומנים הדוק על מנת להיות מוכנים לימים מאתגרים, כפי שחווינו בשנה זאת. עכשיו זה הזמן הנכון לנצל את התקופה ולבדוק מקורות הכנסה נוספים המותאמים לשינויים. למשל, בחינת קהלי יעד ופנייה לקהלים חדשים, מכירת הידע והניסיון בעסק על ידי הרצאות ושיווק במדיה או אפילו השקעה באנרגיה סולארית על ידי ניצול גגות פנויים (בבית, במשק ובעסק) להקמת מערכת סולארית באמצעות מימון בנקאי נוח וליהנות בכך מהכנסה נוספת מחברת החשמל.

הכותבת היא מנהלת המחלקה העסקית בסניף חצור בבנק הפועלים

אורית פריד (צילום: פרטי)
אורית פריד (צילום: פרטי)

על רקע ההתמודדות המתמשכת במשק עם משבר הקורונה, "מעריב" ובנק הפועלים במדור מיוחד, שמטרתו לחשוף וללוות סיפורי עסקים מענפים שונים, ולתת ידע והכוונה להתמודדות מיטבית בתקופת משבר וחוסר ודאות. מדי שבוע נציג בפניכם סיפורי עסקים מתחומים ואזורים שונים, לצד כלים וטיפים מקצועיים כיצד לצלוח עסקית ופיננסית תקופה מאתגרת זו. המידע נכון למועד פרסומו, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי.

אין האמור לעיל מהווה הצעת אשראי, מתן הלוואה ו/או דחיית תשלומים בכפוף לאישור הבנק ותנאיו. אי־עמידה בפירעון ההלוואה עלולה לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.