אסון זיהום הזפת בחופי הים התיכון: היום (שבת) התברר כי מימדי זיהום הזפת, שנפלט במהלך הסערה האחרונה מהים התיכון, מגיעים לכדי אסון אקולוגי של ממש המקיף חופים רבים לכל אורך רצועת חוף הים בישראל, ממטה אשר שבצפון ועד לחוף אשקלון. הזיהום, שהחל ביום רביעי עם תחילת מזג האוויר הסוער, לא פסח גם על שמורות טבע וגנים לאומיים, מראש הנקרה ועד ניצנים. כ-160 ק"מ של חופי ישראל זוהמו באופן משמעותי בזפת.

צבי ים מכוסים בזפת (קרדיט: עמותת סיירת החוף)

מבצע ניקיון ידני וסיזיפי הכולל מאות מתנדבים ופעילי סביבה החל כבר בסוף השבוע ויימשך בתקופה הקרובה. הרשויות המקומיות בחופים יקבלו סיוע חירום מהממשלה למימון המבצע. רשות הטבע והגנים ביקשה מהציבור שלא להגיע לנקות באופן עצמאי והדגישה כי הניקוי דורש שימוש באמצעי מיגון מתאימים על מנת לשמור על הבריאות וכן פינוי מוסדר לאתר מתאים.

כמו כן הוסיפו: "בסוף השבוע למדנו כי המשימות בשטח הן רבות, וימשכו עוד תקופה ארוכה. אנו נערכים לקבל את עזרתכם, כך שתעשה באופן שיבטיח את בריאותכם ותתנהל בהלימה להנחיות אנשי המקצוע: היכן דחוף לטפל, כיצד הכי נכון לאסוף את הזפת, ובעיקר כיצד ולאן לפנותה כך שהזיהום לא יתפשט. מפאת מורכבות המשימה והחשש מפני חומר שעלול להזיק לבריאות אנו חוזרים ומבקשים, לא לפעול באופן עצמאי, ובהחלט לא להגיע לשטח עם ילדים ובעלי חיים".

בתוך כך, הבוקר התגלה כי הזיהום טרם הסתיים: בטיסת סיור מיוחדת שקיים הבוקר המשרד להגנת הסביבה התגלו כתמי זיהום בים, שנעים לכיוון היבשה מול מספר חופים בחיפה - חוף הגולשים-בת גלים, החוף השקט ומול פארק הכט בעיר. הכתמים זוהו במרחק 200-500 מטרים מהחוף והמשרד בוחן אמצעי טיפול מתאימים טרם הגעת הזיהום לחופים וכן העביר הודעה מיידית לאיגוד ערים חיפה, כדי שיזהירו את הציבור מכניסה לחופים אלו.

לאחר הערכת מצב שנערכה ביום חמישי בערב, התקיים ביום שישי סיור בחופים שערכו השרה גמליאל, עם מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה דוד יהלומי, מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין ועם גורמי המקצוע של שני הגופים במטרה לבחון את הפגיעה הנופית והסביבתית בחופי שמורת הטבע דור הבונים, שמורה ייחודית ומהיפות בעולם. כמו כן, הוצגו בסיור עבודות הניקוי וההצלה שבוצעו ותוכנית העבודה להמשך המאבק בזיהום.

גמליאל אף שוקלת פנייה לשר הביטחון בני גנץ כדי לערב את חיל הים בחקירת מקור הזיהום שמנכ"ל רשות הטבע מגדיר "אסון הטבע החמור ביותר בישראל בעשרות השנים האחרונות בשל השטח העצום שהוא מכסה". 

ניקוי בחוף ראשון לציון (צילום: דרור אריאלי, המשרד להגנת הסביבה)
ניקוי בחוף ראשון לציון (צילום: דרור אריאלי, המשרד להגנת הסביבה)

החקירה 

מהשרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל נמסר כי במסגרת חקירת האירוע, התקבל מידע ראשוני מהסוכנות האירופית EMSA (סוכנות הבטיחות הימית האירופית) ומ-REMPEC ממלטה (מרכז אזורי לתגובה לזיהומי ים בים התיכון) על אפשרות לזיהוי של כתם שמן שאירע ב-11 בפברואר כתוצאה מפליטה מאונייה, מול אזור אשקלון, במרחק של כ-50 קילומטר מחופי ישראל. כתם חשוד זה, הנמצא מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל, זוהה באמצעות לוויין, והוא נבדק על-ידי המשרד להגנת הסביבה כמקור אפשרי לזיהום, על-ידי שימוש במודל לחיזוי תנועת ים. תוצאות המודל מראות התאמה טובה למקור, וחיבור שלו לגושי הזפת הנפלטים בימים האחרונים בחופים - הן מבחינת הזמן והן מבחינת המרחב שנפגע.

מעקב אחר זיהום הים מלויין במסגרת חקירת אסון זיהום הזפת בחופים (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
מעקב אחר זיהום הים מלויין במסגרת חקירת אסון זיהום הזפת בחופים (צילום: המשרד להגנת הסביבה)

כמו כן נודע כי המשרד להגנת הסביבה מבצע בדיקת עומק למציאת הגורם המזהם מתוך האוניות החשודות ומשתמש בכל האמצעים שברשותו כדי לאתר את כלי השיט המזוהם. מתוך עשר האוניות החשודות שעברו במרחב האמור, שתיים אף הגיעו לנמל אשדוד. מפקחי היחידה הימית של המשרד ביצעו ביום ה' האחרון ביקורת פתע באונייה אחת חשודה שעדיין שהתה בנמל, ואולם היא נשללה כמקור אפשרי ונמצאה תקינה בכל הפרמטרים. האונייה החשודה האחרת אינה נמצאת עוד בישראל.

באירוע מסוג זה, כאשר לא ידוע בוודאות מקור הזיהום, פעולות הניקוי מבוצעות על-ידי בעלי תוכניות החירום - בעיקר הרשויות המקומיות החופיות. אך בניגוד למצב שבו יש מקור ידוע, שאותו ניתן לתבוע על הוצאות ניקוי, במצב הנוכחי אין מקור זיהום, ולכן גם אין גם עדיין מקור לתביעה ולשיפוי בגין הוצאות הניקוי. 

מוקדם יותר היום, טיסת סיור של המשרד להגנת הסביבה איתרה כתמי זיהום בים מול חופי חיפה במספר נקודות. סירות שהפעיל המשרד להגנת הסביבה כדי לבחון את מקור הזיהום מקרוב ולאפשר טיפול שלו בים, לא מצאו את כתמי הזיהום, שייתכן כי הגיעו לחופים באזור כזפת.

"זהו אירוע בסדר גודל שלא ראינו מזה שנים ועדיין לא ניתן להעריך את הנזק האקולוגי והביולוגי שנגרם בעקבותיו", אמרה השרה גמליאל במהלך הסיור. "אנחנו עושים הכול כדי למצוא את האחראי להרס החופים ולפגיעה האנושה בסביבת החי. בשלב הזה, הנזקים של האירוע עדיין לא התבררו באופן מלא. העבודה המשותפת שלנו עם הרשויות המקומיות היא קריטית. אנשי המשרד להגנת הסביבה עובדים באופן צמוד עם האחראיים ברשויות, וככל שנפעל במהירות – כך נוכל להפחית את הנזקים ולהשלים את הניקוי בהקדם".

בהערכת המצב שקדמה לסיור הדגישה השרה: "מי שאחראי לאירוע הוא לא פחות מפושע וצריך לשלם את המחיר. בנוסף, נצטרך לטפל בבעלי החיים שניזוקו כתוצאה מהזיהום ולשקם אותם. נפעל לאיתור מקור הזיהום, נמצא את האחראים לו ונמצה איתם את הדין. אסור לנו לסיים את האירוע עם סימני שאלה. המשרד להגנת הסביבה מוביל את איתור המקור, ובמידה ונצטרך סיוע אפנה לשר הביטחון כדי להפעיל את חיל הים במשימה". המשרד הגדיר את האירוע ברמת חומרה 2 מתוך 3 על פי תוכנית החירום הלאומית לטיפול בתקרית זיהום ים. 

זיהום זפת בחוף ניצנים  (צילום: המשרד להגנת הסביבה,יצחק קודוביצקי)
זיהום זפת בחוף ניצנים (צילום: המשרד להגנת הסביבה,יצחק קודוביצקי)



אירוע הזפת בראש הנקרה (צילום:  גידי בטלהיים)
אירוע הזפת בראש הנקרה (צילום: גידי בטלהיים)

הנזקים 

נחיתות של זפת תועדו בחופי 16 רשויות מקומיות: המועצה אזורית מטה אשר, עכו, חיפה, טירת הכרמל, חוף הכרמל, ג'יסר א-זרקה, חדרה, עמק חפר, חוף השרון, נתניה, הרצליה, תל אביב, בת ים, ראשון לציון, אשדוד, וחוף אשקלון.  

מנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין, הבהיר בסוף השבוע: "מבחינתנו מדובר באסון הטבע החמור ביותר שארע בעשרות השנים האחרונות בישראל, הרבה יותר חמור מזיהום הנפט בשמורת עברונה בערבה (דצמבר 2014 על ידי חברת קצא"א – י"ב), ומאסון הזיהום התעשייתי בשמורת נחל אשלים בנגב (יוני 2017 על ידי מפעל רותם אמפרט של קבוצת כיל – י"ב)".

לוויתן שנפלט אל החוף. צילום: דוד חלפון רשות הטבע והגנים

"האסון הזה מתפרש מניצנים בדרום עד ראש הנקרה. הוא עולה על החוף ומחסל בתי גידול, מדביק בזפת את החול, הסלעים, הצמחיה ובעלי החיים. הניקוי של האסון הזה ייקח הרבה מאד זמן ויצריך משאבים רבים. אבל מה שיותר חמור, גם הניקוי יפגע קשות בתשתית של החוף בלית ברירה. אנחנו שותפים לקריאה של השרה לציבור להתגייס למבצע הזה ומאד מקווה שנצליח להתארגן להפעיל את הציבור בצורה מסודרת. החוף שהציבור יפגוש ביציאה מהסגר שונה ונצטרך לנקוט במשנה זהירות". 

לדברי מנכ"לית עמותת "צלול", מאיה יעקבס, "זאת קריאת השכמה לממשלה כדי לבלום את המשך הרחבת תעשיית הגז והנפט בים המנוהלת בשיטת ה'סמוך' בלי פיקוח ואכיפה מספקים, למנוע את פרוייקט שינוע הנפט שצפוי להוביל מאות מיכליות לחופי אילת ואשקלון כל שנה ולהקים מערך חירום עבור אנרגיות מתחדשות שאינן מזהמות".

בין מאות גוויות בעלי החיים הקטנים שנספו בזיהום, בהם צבי ים רבים, בלטה גופת הלוייתן הענק שנפלטה בערב חמישי לחוף בדרום שמורת ניצנים. בבוקר שישי נלקחו דגימות מגופות הלוויתן על ידי ד״ר אביעד שיינין, מנהל תחום טורפי על בתחנת מוריס קאהן לחקר הים של בית הספר למדעי הים ע"ש צ'רני באוניברסיטת חיפה ומנהל מרכז הדולפין והים של עמותת מחמל"י.

תוצאות הדגימות יוכלו לקשר בין זיהום הזפת לבין הגופה, קשר שטרם הוכח. מדובר בזכר בוגר באורך 17 מטרים ובמשקל של 25 טונות. ההערכה היא כי גופתו נפלטה לחוף כשבועיים לאחר שמת. 


לוויתן שנפלט אל החוף (צילום: דוד חלפון, רשות הטבע והגנים)
לוויתן שנפלט אל החוף (צילום: דוד חלפון, רשות הטבע והגנים)

מבצע הניקיון 

רשות הטבע מבקשת מהציבור שלא להגיע לחופי הים בשלב זה בשל הזפת שיכולה להזיק לבריאות וכן שלא לעסוק בניקויה ללא פיקוח והכוונת הרשויות. למבצע ההתנדבות ניתן להירשם בצורה מסודרת במייל [email protected] או באמצעות עמותת "אקואושן", שמובילה את גיוס המתנדבים באתר שלה. 

במהלך סוף השבוע עסקו הרשויות המקומיות שנפגעו, מנהריה ועד אשדוד, בסיוע מאות פעילי סביבה מארגון "אנשי הים התיכון", אזרחים מתנדבים ואנשי החברה להגנת הטבע במבצע ניקוי הזפת מהחופים שיימשך בימים הקרובים. 

בהמשך להנחיית השרה גמליאל, חברי הנהלת הקרן לזיהום ים אישרו באופן עקרוני תמיכה ברשויות המקומיות החופיות לטיפול בנזקי הזפת שנחתה בחופים שבתחומן. "אישרנו העברת תקציבי חירום לרשויות המקומיות לטובת הטיפול באירוע, ובקרוב נקדם את הנושא כדי שתקבלו את הכספים הדרושים למשימה", אמרה השרה והוסיפה:

"האירוע לא יסתיים בימים הקרובים, אנחנו נערכים לעבודה קשה וארוכה. יש מקומות שכלים הנדסיים לא יועילו, ולכן השיטה להסרה של הזפת היא באמצעות ידיים עובדות. אנחנו זקוקים למתנדבים ומקבלים פניות רבות מאזרחים שרוצים לסייע, והם יוכלו לעשות זאת דרך הרשויות המקומיות".

בתוך כך, ח"כ תמר זנדברג, פנתה לשרה גמליאל ולשר הרווחה איציק שמולי, בבקשה להתערבות ממשלתית מיידית על מנת "למנוע התדרדרות אקולוגית חמורה", לדבריה. בפנייתה כתבה: "אני פונה בבקשה להקים מערך חירום לאומי לניקוי חופי ישראל מהזפת. מערך זה יהווה פתרון מתאים, במיוחד נוכח משבר האבטלה עקב מגפת הקורונה. פתיחת מקומות עבודה במערך הלאומי תהיה עבודה מתאימה במיוחד לצעירים וצעירות שמובטלים, או נמצאים בחל"ת כבר חודשים ארוכים ומשוועים רווח נשימה כלכלי חדש. ניתן יהיה למנף את הסכומים שכבר אושרו בממשלה לצורך תוכניות תעסוקה על מנת להקים את המערך ולהציל את חופי ישראל".

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, התייחס לאסון האקולוגי שהתרחש על חופי הארץ והודיע כי חברי המפלגה יתגייסו למבצע ניקוי חופי הארץ. במבצע הניקוי יקחו חלק לפיד, ח"כ יוראי להב הרצנו האמון, על תחום הגנת הסביבה במפלגה ועשרות מתנדבים ופעילים של המפלגה. מוקדם יותר התייחס לפיד לאירוע, וכתב בחשבון הפייסבוק שלו: "מדינת ישראל צריכה להקים רשות ים שתכין את ישראל להתמודדות עם אסונות זיהום ימיים. הים והחופים שלנו הם משאבים לאומיים ועלינו להגן ולשמור עליהם".

להציל את הים —- ח״כ יוראי להב הרצנו התגייס הבוקר לניקוי זפת בחופים. גייסתי את סיירות הצעירים של יש עתיד להצטרף ולעזור...

פורסם על ידי ‏Yair Lapid - יאיר לפיד‏ ב- יום שבת, 20 בפברואר 2021

מהחברה להגנת הטבע נמסר: "התכנית הלאומית למוכנות ותגובה לאירועי זיהום - התלמ"ת, אושרה בממשלה לפני כמעט 13 שנה, ביוני 2008. על פי אותה החלטה, בתוך שלוש עד חמש שנים, יושקעו 15 מיליון ש"ח ליישום התכנית, יוקצו 10 תקני כוח אדם למטרה זו וכי המשרד להגנת הסביבה, יעגן את התלמ"ת בחקיקה. לצערנו, החלטות אלו, למרות שמדובר בסכום זניח לחלוטין, במונחים של מדינה, טרם יושמו עד ליום זה. כתוצאה מכך, המשאבים להתמודדות עם אירועי זיהום ים גדול, הם מוגבלים".

הם הוסיפו כי "הסיבה לכך, היא שמאז 2008, משרד האוצר אינו מקצה את תקני כוח האדם והציוד הרלוונטיים וגם הצעת החוק של המשרד להגנת הסביבה, אינה מקודמת כבר שנים, בעקבות התנגדות האוצר. אנחנו מאוד מקווים, כי בעקבות האסון בחופי ישראל, שממדיו העצומים הולכים ומתבררים ככל שעוברות השעות, מקבלי ההחלטות ובראשם משרד האוצר, יסירו את החסמים המעכבים כיום את מימוש התכנית ואת קידום הצעת החוק וייתנו למדינת ישראל את היכולת להתמודד טוב יותר, בעתיד, עם אירועים מהסוג זה. בנוסף, החברה להגנת הטבע קוראת לעצור מיידית, את יוזמת קצא"א, להגדיל את היקף שינוע הדלקים דרך מפרץ אילת. אנחנו לא רוצים אפילו לדמיין, מה תהיינה ההשלכות של תקלה, ולו הקטנה ביותר, על שוניות האלמוגים במפרץ".

יו"ר איגוד ערים שרון כרמל וראש מועצה אזורית חוף הכרמל אסיף איזק, אומר: "המראות פה קשים מאד. מדובר באסון אקולוגי שלא ידענו כמותו. אני קורא לפוליטיקאים להפסיק לברבר את עצמם לדעת ולהגיע לפה לעזור לנו. יש פה אירוע סביבתי חמור בסדר גודל שלא הכרנו כמותו בעבר. בשטח חופי מרחב האיגוד ישנם למעלה מ- 2500 מתנדבים מרחבי הארץ. אני פונה לכל מי שהטבע והים יקר לליבו להגיע ולהתנדב להציל את החופים ואת בעלי החיים".

מיטל אמיתי, מנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון, אמרה בסוף השבוע: "אירוע הזפת בחופי ישראל הינו חמור ביותר, ובעל השלכות נרחבות על הסביבה והתושבים. כפי שניתן לראות ולהבין, לצערנו, מהתמונות האחרונות מהחוף בניצנים גם על בעלי החיים בים וביבשה. נראה כי טרם התבררו ממדי הפגיעה כתוצאה מהמקרה הנוכחי. יש לפעול בהקדם לעצירת המפגע, לאתר את האחראיים ולוודא שהם יישאו בהשלכות של אירוע חמור זה. אנו באיגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון סורקים את החופים ונמצאים כל העת בקשר מול המשרד להגנת הסביבה, ונוודא כי במקרה שהזיהום יגיע גם לחופי אשקלון והסביבה, יינתן טיפול מיידי".

גם נשיא המדינה, ראובן ריבלין התייחס לזיהום בחופי הארץ: "תמונות הזיהום בחופינו איומות. אויה על החי והצומח שלנו, על מי הים שהושחרו בטונות רבות של זפת. זה הזמן לתכנית לאומית מיידית בטרם נעמוד מול אסון אקולוגי חסר תקדים. אני שולח ברכה ותודה עמוקה לאזרחים המופלאים שיצאו לתת יד לטבע בניקיון ובפעולות הצלה לחיים על החופים, אך אלה פעולות שצריכה לתמוך תכנית סדורה ומתוקצבת, שתבלום את האסון ותבטיח מוכנות למקרים קשים שכאלה גם בעתיד".