כ-180 קניונים פתוחים וסגורים לצד חנויות רחוב ייפתחו היום (ראשון) ברחבי הארץ לאחר מאבק ממושך ובכפוף לתנאי התו הסגול המחמיר. במקביל, צפויים להיפתח  גם בתי מלון (ללא מסעדות), מוזיאונים וספריות, גני חיות וחדרי כושר (תחת מגבלות התו הירוק). על פי ההנחיות, הקניונים יורשו להיות בתפוסה של עד 30%, המרחק לאדם יעמוד על 15 מ"ר, יבוצעו טיהורי אוויר לעיתים תכופות, תיאסר אכילת מזון בקניון ויוצבו בקרים לשמירה על ההנחיות.

"זה יום של אנחת רווחה", אמר ל"מעריב" יו"ר פורום המסחר, שחר תורג'מן, ממובילי המאבק לפתיחת הקניונים ומתחמי הקניות. הוא הוסיף כי "חבל שכ-100 אלף עסקים לא שרדו את משבר הקורונה ולכ-150 אלף עסקים נוספים יש נטל של חובות, יותר מאשר משכנתא, אבל חשוב שמתחילים סוף-סוף אחרי חודשיים של סגירה לשוב לפעילות".

תורג'מן העריך שכל הרשתות נפתחו מחדש, זאת בצל הקושי בגיוס עובדים. "כשליש מהעובדים לא רצו לחזור לעבודה והעדיפו להמשיך להיות בחל"ת ולקבל דמי אבטלה", הסביר, "המדינה צריכה לחשוב על דרכים יצירתיות, כמו באירופה, שם עודדו בתמריצים את המעסיקים להחזיר עובדים ולשלם להם יותר". הוא הדגיש כי "קשה להחזיר עובדים וגם התפתחה לצערי כלכלה שחורה".

פתיחת החנויות הרחוב, ארכיון (צילום: אבשלום ששוני)
פתיחת החנויות הרחוב, ארכיון (צילום: אבשלום ששוני)

להערכתו, המראות של המונים המסתערים על הקניונים ומתחמי הקניות ברחבי הארץ לא יחזרו. "הפעם מאפשרים לפתוח לכולם תחת מגבלות חמורות", ציין, "אחרי הסגר השני פתחו רק כמה קניונים ועוד ביום שישי, אז היתה התנפלות. אני מאמין שאנשים יגיעו, אבל לא בצפיפות. החורף עדיין כאן ורבים רוצים לקנות ביגוד והנעלת חורף".

העסקים ברחבי הארץ התכוננו גם הם לחזרה המיוחלת לפעילות. "אני כל כך מתרגשת לפתוח את השבוע במקום שאני קוראת לו הבית השני שלי, הספא, הבייבי הפרטי שלי. כמה חיכיתי להיום הזה לפתוח מחדש, כמו להכניס חמצן לריאות", סיפרה נעמי הורוביץ, הבעלים של ספא SHEVA הילטון תל אביב, "אני מקווה שכעת נוכל לחזור לשגרה בריאה של עבודה רציפה. הספא ייפתח תחת ההנחיות של התו הסגול, ובהזדמנות זו נאחל חזרה לשגרה בריאה ומבורכת לכולם".

גני ברק, מנהלת שיווק בחברת ההלבשה התחתונה FEMINA אמרה: "אנו שמחים לפתוח את חנויות הרשת ברחבי הארץ, לאחר כמעט כחודשיים במצב של סגר. אני מייחלת לעבודה רציפה וחזרה לשגרה כמה שיותר דומה לתקופת טרום הקורונה. אנחנו מחכים לעם ישראל".

אכיפה בקניון הגדול, פתח תקווה (צילום ארכיון: אבשלום ששוני)
אכיפה בקניון הגדול, פתח תקווה (צילום ארכיון: אבשלום ששוני)

הקניונים ברחבי הארץ נערכו עם מבצעים מיוחדים לעידוד חזרת הלקוחות. מנכ"ל קניון עיר ימים נתניה, ניצן אריאל אמר: "כבר במהלך שבוע הפתיחה מתוכנן מהלך חווייתי, אשר מצדיע לאמהות, כאשר שחקניות בדמויות של גיבורות יקבלו את פניהן של הנשים אשר יגיעו לקניון ויחלקו להן הפתעות מתוקות".

בקניון שער הצפון החליטו לשלב את הפתיחה לחג פורים שבפתח, באמצעות דקורציה ואווירית פורימית שתקבל את פני הבאים. מנכ"ל קניון שבעת הכוכבים, אורי אבל, ציין שהפתיחה המחודשת תסמן את החזרה המלאה לשגרה. לדבריו, לרגל הפתיחה הקניון יתקשט במאות מוביילים צבעוניים המברכים את המבקרים במילים "התגעגענו", "כמה טוב לראות אותך שוב" ו"כמה טוב שבאת הביתה".

עם זאת, במשרד הבריאות מודאגים מהאפשרות שבמהלך חג הפורים, שחל בסוף השבוע הקרוב, יתקיימו אירועים מחתרתיים, ומפגשים מרובי משתתפים שיגרמו לעליה נוספת בתחלואה ואולי אף לסגר רביעי. "קשה לי מאוד להתחייב שלא נגיע לסגר נוסף" טענה השבוע בכירה במשרד הבריאות בשיחה עם מעריב. עוד אמרה אותה בכירה: "התנהגות הציבור בפורים תקבע כיצד נחגוג את חג הפסח השנה. אם יותר אנשים יתחסנו ויסכימו להמתין שבועיים-שלושה עד שהחיסון ישפיע - נוכל לחגוג יחד את חג הפסח. אבל אם אנשים ילכו ויתקהלו במסיבות פורים בבתים וברחובות - האור שבקצה המנהרה ילך ויתרחק".

במטרה לעודד אזרחים נוספים להתחסן, החליטו במספר רשויות לצאת בסדרה של מסעות הסברה וכן מופעי תרבות למחוסנים. בעפולה לדוגמה, יקיימו השבוע שורה של אירועי סטנדאפ בכיכובם של נדב אבוקסיס, בן בן ברוך ואסף מור יוסף. בפרסום שהעלה ראש העיר אבי אלקבץ לפייסבוק נכתב: "התחסנתם? מגיע לכם לצחוק! כן, כן  אתם רואים נכון. התרבות חוזרת ובגדול עם הסטנדאפיסט נדב אבוקסיס שפותח סדרה של מופעי סטנדאפ בהיכל התרבות שלנו".

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין ביקרו אמש בחדר כושר "שר פיטנס" בפתח תקווה, לקראת פתיחתו הצפויה מחר. "אני שמח שאנחנו חוזרים לחיים, בהדרגה. הזהירות מתבקשת ומחייבת אותנו לחזור במספר שלבים. במושגים של חדר כושר - הכדור עובר אליכם", הדגיש.

נתניהו ואדלשטיין בביקור. צילום: דוברות משרד הבריאות
נתניהו ואדלשטיין בביקור. צילום: דוברות משרד הבריאות

שר הבריאות הוסיף: "חדרי הכושר, כמו גם אירועי תרבות וספורט, בריכות ומלונות, נפתחו לבעלי תו ירוק. לא נראה שוטר בכל מקום. בעלי עסקים וחדרי כושר, וכל מי שמעוניין שנישאר פתוחים, שנחזיר את מערכת החינוך כולה - גם יקפיד על עצמו וגם על אלו שבאים אליו. בואו נעשה את זה יחד שיהיה לכולנו סיכוי לחזור לחיים בצורה שכולנו רוצים".