ביום שישי בבוקר ישב "פרשן" גלי צה"ל יעקב ברדוגו באולפן תחנת השידור הצבאית והכריז ששופט בית המשפט העליון חנן מלצר הוא גזען. איך הגיע הפרשן המכובד למסקנה הזו? על שום הדרך שבה פנה כבוד השופט לשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה בדיון שהתקיים בבג"ץ יום קודם, בעניין ניגוד העניינים של ראש הממשלה נתניהו. מלצר, על פי ברדוגו, לא כינה או קרא לשר "השר אוחנה" או "השר לביטחון הפנים" כמקובל בהיכלי המשפט, אלא הסתפק ב"אוחנה" קצר, סתם ככה, כאילו הוא איזה אדם פשוט מהרחוב. אין ספק שהגזענות נודפת למרחוק.

מדובר בפייק מוחלט. שקר ששוקר בתחנת רדיו צבאית, במצח נחושה, בכוונת מכוון. ברדוגו לא הטריח את עצמו לדיון. מי שכן הטריחו את עצמם, כמו גם הפרוטוקול, מעידים שהשופט מלצר כינה את השר אוחנה "השר אוחנה" או "השר לביטחון הפנים" לאורך כל הדיון, כמו חבריו השופטים הנוספים.

למה אני מטריד אתכם עם השקר הזה? לא כדי לשאול איך יכול להיות שתחנת שידור צבאית נותנת לדבר הזה להתרחש בין כתליה. את זה כבר אין טעם לשאול. זה לא סתם עוד שקר בסדרה האינסופית של שקרים שמוטחת בנו באחרונה. לשקר הזה יש רגליים, יש לו ראש ויש לו יד מכוונת. יש לו מטרה: להתחיל לערער את הלגיטימיות של בג"ץ, את הלגיטימיות של השופטים, את הלגיטימיות של השופט מלצר. הסיבה: בדיון המרתק מיום חמישי, שכמעט לא שמעתם עליו בתקשורת (חוץ ממבזק של אור־לי ברלב הבלתי נלאית), התבררו גודלה, עוצמתה וחוצפתה של התרמית שרימה הנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים, את בג"ץ, ואת כולנו.

כמו שעקץ את בני גנץ, שהאמין לו וחתם איתו על הסכם שיתוף שלטוני ורוטציה, כך הוא רימה הרכב של 11 שופטי בג"ץ. מי שהיה בדיון מדווח על שופטים המומים למדי, שפשוט לא האמינו למה שהם שומעים מצוות הפרקליטים המלומדים של ראש הממשלה. הרי רק לפני כמה חודשים ישב הרכב מורחב בבית המשפט העליון ושמע את אותם פרקליטים ממש מודיעים שראש הממשלה יחתום על הסדר ניגוד עניינים כמקובל, הסדר שימנע מצב שבו ייקלע לניגוד עניינים במסגרת היותו ראש ממשלה מחד ונאשם בפלילים מאידך. לאור ההבטחה הזו, נפסק בבג"ץ פה אחד (0-11) שנתניהו כשיר לשמש כראש ממשלה למרות כתב האישום. לא יהיה ניגוד עניינים ובא לציון גואל. תזכורת: תיק 4000 כולו מבוסס על ניגוד עניינים.

חלפו כמעט עשרה חודשים - והסדר ניגוד עניינים אין. זה התחיל בעובדה שנתניהו כפר בכך שהיועץ המשפטי לממשלה הוא שמכין את הסדר ניגוד העניינים. בהתעלמות מוחלטת מהעובדה שבישראל הפרשן המוסמך של החוק מול הממשלה הוא אך ורק היועמ"ש, והוא גם זה שמכין, מאז קום המדינה, את הסדרי ניגוד העניינים של ראש הממשלה והציבור. פתאום מנדלבליט לא כשיר. נתניהו מעדיף, כנראה, שיעקב ברדוגו יסדיר את ניגוד העניינים שלו.

יעקב ברדוגו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יעקב ברדוגו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

השופטים בבג"ץ כמעט התפחלצו. אבל זה לא נגמר כאן. זה בקושי התחיל. כי אחר כך התברר שנתניהו כלל לא זקוק למישהו שינסח עבורו את ניגוד העניינים, הוא יידע בעצמו מתי נוצר ניגוד עניינים ומתי לא. כן, מה ששמעתם. אחר כך התברר שהוא בכלל דורש לפצל את תפקיד היועמ"ש (דרישה נכונה, רק חבל שהיא באה כשהוא כבר לא כשיר לדרוש אותה כי הוא נאשם במשפט פלילי). ואחר כך התברר שהוא מתעקש לשמור על זכותו להיות מעורב במינוי שופטים עליונים בישראל.

זה אמיתי: נאשם במשפט פלילי המכהן גם כראש ממשלה, והבטיח לבג"ץ שיחתום על הסדר ניגוד עניינים, דורש נגישות להליך מינוי השופטים בבג"ץ, שאליו יגיע כל ערעור בכל תוצאה ממשפטו שלו. מי שהקשיב לשאלותיהם של השופטים הנדהמים לעורכי הדין, מבין עד כמה הם מזועזעים ממה שגילו, באיחור קל. הם הבינו שרימו אותם, כייסו אותם, לא אמרו להם את האמת ועושים עליהם סיבוב. מילא עליהם, על העקרונות החוקתיים הבסיסיים ביותר שעליהם ניצבת מערכת אכיפת החוק והמשפט הישראלית.

הבין מי שהבין את המצב ונתן הוראה, למי שנתן, לצאת למתקפה על השופטים עצמם. כאן קיבלנו את אותו ברדוגו, שאין שקר מתועב שקטן על מידותיו, מסביר שהשופט חנן מלצר גזען. אני מעריך שזה יימשך השבוע בחזיתות נוספות. כל משפטן מתחיל יודע שבשלה השעה לקבוע את נבצרותו של ראש הממשלה נתניהו. התנהגותו, השתלחותו במערכת, התעלמותו מהמחויבויות שהוא עצמו העמיד בבג"ץ - כל אלה מייצרים נבצרות. האם יש למישהו אומץ ללכת למהלך כזה? אני בספק. אני גם לא בטוח שאני רוצה שזה יקרה, מהסיבה הפשוטה: בדיוק כמו דונלד טראמפ בחודש שעבר, גם נתניהו לא יהסס לפני שישסה את תומכיו בבית המשפט העליון, בכנסת, בפרקליטות וביועמ"ש, כדי להמשיך להחריב את כל מה שנבנה כאן לצורך הימלטות מאימת הדין. מלחמת אזרחים? שתהיה מלחמת אזרחים. הכל כשיר, חוץ מהנאשם עצמו.