מדינת ישראל צועדת לבחירות ונגיף הקורונה עדיין נושף בעורפנו, אך בימים האחרונים התרחש אירוע שצריך להרעיד את אמות הסיפים ולהתפרסם בראש חוצות, והוא זיהום הזפת החמור שאירע במרבית רצועות החוף בישראל על ידי מקור לא ידוע. ענבר מרגוליס, שארגנה את ניקוי הזפת בחוף גבעת עליה ביפו וטלי עוז אלבו, שפעלה לניקוי חוף שבי ציון, סיפרו הבוקר (ראשון) לגולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM על המראות הקשים ועל מבצע הניקיון שנערך בחופים.

תארו לנו איך זה נראה?
ענבר: "ביום רביעי התחילו להגיע הדיווחים וירדתי לחוף. נחשפתי קודם כל לאדי ריח מאוד חזקים וחריפים, ולקו חוף שחור, ממש אפשר היה לראות את הגושים של הזפת והנפט בתוך המים מתקרבים לחוף. מדובר במראות מאוד קשים, אלו תמונות שאנחנו רגילים לראות בחו"ל, אבל לא פה בארץ לשמחתי". 

כמה עמוק היה הזיהום?
ענבר: "בתוך הים אנחנו עוד לא יודעים מה קורה כי ספציפית בחוף גבעת העלייה יש המון מסלעות, ויש שם ריף, אז קשה לראות. אתמול ניקינו בערך טון וחצי של זפת ופלסטיק, ומפחיד אותי לחשוב על מה שקורה בתוך המים ובמסלעות הפנימיות". 

טלי מה את רואה?
טלי: "אנחנו הגענו לחוף ועל פניו הוא היה נראה רגיל. פתאום אתה מתחיל לראות רצועות שחורות, ולכן החלטנו לנקות. אגב, הגיעו מאות מתנדבים מהגליל המערבי. הייתה התארגנות מרשימה של אנשים באמצעות הרשתות החברתיות. באו מאות מתנדבים עם אוטובוסים אפילו. אנחנו מנקים את החול וקולטים שמאחוריו יש מלא מלא זפת, התחלנו לנקות וקלטנו שזה פשוט לא נגמר. ההרגשה היא שאתה עושה עבודה סיזיפית שאין לה תכלית. זאת אומרת, שגם אם נבוא ונהיה בחוף ימים על ימים זה לא יגמר".