הספר 'ירח' מאת דורי פינטו זכה היום בפרס ספיר בקטגוריית ספר הביכורים לשנת 2020, כך פורסם היום (ראשון). הזכייה מגיעה לצד חגיגות 20 שנה להיווסדו של פרס ספיר מטעם מפעל הפיס.

הספר "ירח" נבחר מתוך "רשימה קצרה" של קטגוריית הביכורים שכללה גם את הספרים "תורת הקבוצות" מאת כרמית סחר ו"לא כפי שפורסם" מאת יואב שפיר בירן. זאת הפעם השנייה שמפעל הפיס הפיס מפרסם רשימה קצרה גם לספר הביכורים והמועמדים ברשימה זוכים למענק בסך 20 אלף ש"ח כל אחד.

דורי פינטו (צילום: יחצ)
דורי פינטו (צילום: יחצ)

ועדת השיפוט נימקה את בחירתה ומסרה: "ירח" מאת דורי פינטו הוא ספר ביכורים מפתיע ובשל להפליא אשר רוקם ביד אמן את חייהן של שש נפשות במהלך יום אחד בקיץ 1969, ברחוב אחד בירושלים, בעת ש'אפולו 11' עושה את דרכה אל הירח. עינו של הסופר נעה בטבעיות מעדשה טלסקופית של מבט-על ועד אל הקירבה המיקרוסקופית אל תודעתם ומהלך יומם של דמויותיו. את הציר המרחבי מלווה גם תנועה מרשימה קדימה ואחורה על ציר הזמן. הספר נוגע בסיפורי חיים מלאי עצב ואובדן, אך משרטט אותם בקווים דקים מאוד, בלי להתפתות לפוטנציאל המלודרמטי, ומגלה הבנה נדירה בעמקותה של הנפש האנושית. פינטו מרכיב פסיפס מרסיסים של דמויות שבורות, ואף על פי כן כל אחת מהן היא עולם ומלואו, וכתובה בעדינות, רגישות ואהבת אדם.

יו"ר מפעל הפיס, רו"ח אביגדור יצחקי, בירך על הזכייה ואמר: "מפעל הפיס גאה להוביל את המפעל החשוב והיוקרתי ביותר בתחום הספרות בישראל – 'פרס ספיר לספרות'. בשנה כל כך מאתגרת שחווה עולם התרבות הישראלי, חשוב יותר מתמיד להמשיך ולהוביל בגאון את המוסד החשוב הזה שכל מטרתו להעלות על נס את תרומתם החשובה של הסופרות והסופרים בישראל לחברה. השנה אנו מציינים בגאווה גדולה 20 שנות פעילות של הפרס שנוסד בשנת 2000 והפך ברבות השנים למוסד חשוב ומוערך. השנה, החלטנו להגדיל משמעותית את סכום המענק לספר הביכורים - על מנת לעודד סופרות וסופרים בתחילת דרכם ובכך לתמוך גם בסופרי העתיד של ישראל".