פורום 15 הערים העצמאיות הודיע היום (ראשון) כי החל מיום רביעי הקרוב יאפשרו עיריות הפורום למנהלי בתי הספר להחזיר את תלמידי כיתות ז' עד י' לפעילות בית ספרית. זאת, בניגוד להנחיות הממשלה, שקבעה בשבוע שעבר כי פתיחת הלימודים בכיתות אלו לא תוקדם בשל החשש מעלייה בתחלואה בקורונה.

מהפורום נמסר: "לאור העובדה שקבינט הקורונה קבע שחזרתם של תלמידי כיתות ז' עד י' לפעילות בית ספרית לא תתרחש לפני ה-9 במרץ 2020 ולאור ההיעדרות הממושכת של תלמידים אלה מבתי הספר, וההשפעה הפדגוגית, החברתית והנפשית הקשה עליהם, התכנסו היום ראשי הערים חברי פורום ה-15 להתייעצות חירום בנושא, ובסופה הוחלט כי החל מיום ד' הקרוב, 21.2.24 ,יאפשרו עיריות הפורום למנהלי בתי הספר להחזיר את תלמידי כיתות ז' עד י' לפעילות בית ספרית".

הערים החברות בפורום הן אשדוד, באר שבע, גבעתיים, הרצליה, חדרה, חולון, חיפה, כפר סבא, נתניה, פתח תקווה, ראשון לציון, רחובות, רמת גן, רעננה ותל אביב-יפו והן יאפשרו למנהלי בתי הספר שיקול דעת אם להחזיר את הלימודים, בכפוף לשיעורי ההתחסנות בקרב צוותי ההוראה וכן העיר עצמה.

לפי המתווה שפרסם הפורום, תלמידי ז' עד י' יגיעו לבית הספר לכל הפחות פעמיים בשבוע (4 שעות בכל אחד מהימים) או 3 פעמים בשבוע ל-3 שעות בכל פעם. אין הכרח ללמד את כלל מקצועות הלימוד בזמן השהייה בבית הספר וחלק מן המקצועות ימשיכו להילמד מרחוק. בנוסף, ניתן יהיה ללמד במשמרות וכן ניתן יהיה לשלב בין למידה בכיתה (8-9 שעות שבועיות לפחות, כאמור) לבין למידה במרחבים חוץ כיתתיים.  

המתווה קובע בנוסף כי אופן חידוש הלימודים בבית הספר ייעשה לפי שיקול דעת המנהל או המנהלת ובהתייעצות עם העיריה, ותוך התייחסות להיקף המתחסנים בקרב צוותי ההוראה, היקף ההתחסנות הכללי בשכונות מהן מגיעים התלמידים, גודל בית הספר ומספר התלמידים. 

מהפורום נמסר עוד: "ראשי הערים מדגישים בזאת, כי אין באמור לעיל כדי לכפות או לחייב את המנהלים וצוותי ההוראה להפעיל מתווה זה. פורום ה-15 וראשיו מודעים, מכירים ומוקירים את דאגתם וכאבם של המנהלים וצוותי ההוראה למערכת החינוך, ולכך שלדעת רבים אינה זוכה לעמוד בראש סדר העדיפויות, כפי  שראוי היה".

"פורום ה-15 רואה במנהלי בתי הספר ובצוותי ההוראה את המגדלור המנהיגותי החינוכי  של המדינה, ובימים אלה של משבר בריאותי וחברתי קשה אף ביתר שאת. ראשי הערים ועיריות פורום ה-15 מתחייבים להעניק למנהלים ולצוות ההוראה את מלוא הגיבוי הנדרש לצורך הפעלת מתווה זה. אנו תקווה שרשויות מקומיות נוספות שבהן מתקיימים לימודים לתלמידי כיתות א'-ו' וי"א-י"ב תצטרפנה למתווה זה, וסבורים כי מן הראוי שגם הממשלה וקבינט הקורונה יצטרפו אליו".

מהסתדרות המורים נמסר בתגובה להודעת הפורום: "יש מעסיק אחד לעובדי ההוראה בישראל והוא משרד החינוך ורק לו נתונה הסמכות להחליט על פתיחה או סגירת מוסדות חינוך. זאת כמובן תוך התייעצות עם משרד הבריאות. הסתדרות המורים היא האיגוד היציג בחטיבות הביניים ואינה מתנגדת להחזרת תלמידים ובלבד שהחזרה ללימודים תיעשה באישור משרד החינוך, שהוא המעסיק של עובדי ההוראה בחטיבות הביניים, ובכפוף למתווה מאושר".