הוועדה המוניטרית בבנק ישראל בראשות הנגיד, פרופ' אמיר ירון, צפויה היום (שני) להותיר את הריבית הבסיסית במשק ללא שינוי, וזו תמשיך לעמוד על 0.1% בשנה. הותרת הריבית ללא שינוי נחזתה בידי מרבית האנליסטים.

למרות זאת, להחלטה הצפויה להתקבל היום יתווספו כנראה אינדיקטורים כלכליים נוספים, ובראשם ההחלטה על פתיחת המשק למסחר החל מאתמול, הירידה הנמוכה מהצפוי בצמיחה ב־2020 (מינוס 2.4% בהשוואה לתחזית בנק ישראל של מינוס 3.7%) והגידול בצפיות האינפלציה לשנה הקרובה (כ־1%).

בבנק ישראל תולים את אי־הדיוק בתחזית הצמיחה שלהם ל־2020 בשני גורמים: היבוא הרב מהצפוי של מכוניות במהלך חודש דצמבר האחרון והעובדה כי השפעות הסגר השלישי היו דרמטיות פחות ממה שהיה בסגרים הקודמים.

פיילוט פתיחת הקניונים יצא לדרך (צילום: אבשלום ששוני)
פיילוט פתיחת הקניונים יצא לדרך (צילום: אבשלום ששוני)


היום, בניגוד להחלטות ריבית קודמות, לא תימסר תחזית צמיחה או תחזית ריבית בידי אנשי מחלקת המחקר של בנק ישראל. עם זאת, ההנחה היא כי הריבית לא תרד במהלך 2021, אבל גם לא תעלה (למרות ההתאוששות החלקית). שתי נקודות יעלו במהלך החלטת הריבית היום - ההתאוששות הנמשכת בשוק הדיור, המתבטאת בעליית המחירים (4% בשנה האחרונה, לפי מדד ינואר), והצעדים שנקט בנק ישראל כדי למנוע את המשך היחלשות הדולר.

הנגיד צפוי להמשיך ולתמוך בשער החליפין גם אם יהיה צורך בקניות מטבע חוץ מעבר למגבלה של 30 מיליארד הדולר שעליה נמסר בתחילת 2021. בתוך כך, אתמול נודע כי הבנקים העבירו בשבוע שעבר - לבקשת הפיקוח על הבנקים - את נתוני הפעילות במשכנתאות בעקבות הנחיית הנגיד. הבנקאים טוענים כי הם לא ניצלו את ביטול מגבלת ריבית הפריים כדי להעלות את המרווחים.
במערכת הבנקאית מסבירים כי עם זאת, בעקבות הגדלת רכיב הפריים המותר במשכנתה, הם צמצמו את עומק הסבסוד שממנו נהנו מקבלי המשכנתאות.

בפיקוח לא השתכנעו מההסבר שניתן, והם טוענים כי למרות זאת ביטול מגבלת הפריים היה אמור להביא בשורה התחתונה להפחתת הריבית הכוללת. כנראה בעקבות כך לא תהיה למערכת הבנקאית ברירה, והבנקים יחויבו להוריד את הריבית על המשכנתאות בשיעור שאמור להרגיע את הפוליטיקאים.