מחשש להתקהלויות המוניות בחג הפורים מעוניין משרד הבריאות להטיל הגבלות במהלך סוף השבוע, ואף שוקל הטלת עוצר לילי בכדי שהתחלואה הקשה שהגיעה בשנה שעברה לאחר חג הפורים לא תחזור על עצמה. שר הבריאות יולי אדלשטיין שוחח הבוקר (שני) עם ענת דוידוב וגולן יוכפז בתוכניתם ב-103FM והסביר כי במשרד רוצים שאנשים ירגישו את החג, אבל בו זמנית הם לא מעוניינים לגרום להתקהלויות מיותרות. לדבריו, כל מי שיחגוג יותר מדי בפורים עלול לסגור אותנו בפסח. 

שר הבריאות שלום, אתמול נפטרה אסנת בן שטרית, יולדת צעירה שחלתה בקורונה, גם העובר לא שרד. היא סירבה להתחסן. יש לכם תחושה של אחריות לאירוע מהסוג הזה.
"יש תחושה של החמצה כי אני באופן אישי וכל בכירי המשרד, רופאים בכירים, כל הזמן קוראים לציבור להקשיב לרופאים, למומחים, ללכת להתחסן מנסים להסביר שהחיסון בטוח. לצערי הרב חלק גדול מהאנשים מקשיבים לכל מיני פייק ניוז, לאנשים שלא היית פונה אליהם גם אם הייתה כואבת לך הציפורן".

כמה נשים הרות היום בישראל לא מחוסנות?
"אלפים, מכיוון שפרצה השמועה הזדונית שלנשים הרות או שמתכננות הריון החיסון מסוכן ואיגוד רופאי הנשים הוציא מכתב נגד זה וראש אגודת הפוריות הלך לכל אולפן אפשרי לדבר על זה".

לפני שלושה חודשים אמרת לא להתחסן לפני חודש שיניתם עמדה.
"לא שינינו את העמדה אף פעם, אנחנו פועלים על פי הוראות החברה. החיסונים הם דבר חדש ולכן אנחנו פועלים בדיוק לפי ההנחיות וכך גם פעלנו במקרה הזה לכן אני חוזר ואומר -  אל תקשיבו לכל מפיצי הפייק ניוז אין להם מושג, הם מדברים שטויות ולפעמים אחראים גם על כך שאנשים הולכים אל מותם ואני וודאי משתתף בצער העמוק של המשפחה והיתומים, אירוע נורא".

אתמול המשק נפתח כמעט לגמרי, כמה אתה מודאג?
"אני מודאג מאוד, ברור שאי אפשר להכניס שוטר לכל חדר כושר ולהעמיד ניידת משטרה ליד כל בית מלון, הדברים האלה באחריות האנשים שמגיעים לשם ואני מקווה שכולנו למדנו את הלקחים. אין אדם בישראל שלא הכיר מישהו שנפטר מקורונה, פשוט אין כזה. גם עם כל ההצלחה של מבצע החיסונים ועם יותר מארבעה מיליון איש שקיבלו את החיסון הראשון ועדיין לא מדינה שיצאה מקורונה, לא בעולם שיצא מקורונה".

בפורים יהיו קריאות מגילה המוניות, מסיבות, טישים, כמה זה עלול להוביל לסגר נוסף?
"במאה אחוז, אם המציאות תהיה כפי שתיארת, אנחנו מתייעצים מה לעשות עם העניין והיום דווח שיש עלייה של 35 אחוז במכירת משקאות חריפים בימים האחרונים. השנה זה יכול להוביל אותנו לאותן תוצאות שקיבלנו בפורים בשנה שעברה, מי שיחגוג יותר מדי בפורים יסגור את כולנו בפסח ועוד פעם נשב בבית עם משפחה גרעינית".

עוצר לילי?
"אנחנו שוקלים את ההצעה הזאת. רצינו להימנע מזה אבל יש ידיעות מאוד מטרידות, הרשתות החברתיות מלאות בהצעות של מסיבות פיראטיות, לא קשה לראות את זה. אנחנו מאוד מודאגים מן המצב, אנחנו שוקלים היום, עוד מעט נתכנס לישיבת ממשלה, איזה הצעה נביא לשם".

עוצר או סגר?
"זה לא בוודאות, אנחנו מחפשים, אין החלטה טובה או אידיאלית. מצד אחד אנחנו רוצים לאפשר לאנשים לחוש את החג, אין סיבה למנוע סעודה משפחתית וקריאת מגילה אבל מצד שני כל ההתקהלויות וודאי אסורות בתכלית האיסור אז אנחנו שוקלים מה הדרך הטובה, אנחנו, המשטרה והמל"ל".

גם הפעם יש לחץ של הסיעות החרדיות.
"זה לא קשור".

זה קשור לקריאת מגילה, והיה גם קשור בשנה שעברה.
"כולם מדאיגים אותנו, גם המגזר החרדי. יש כמה וכמה חצרות שאנחנו יודעים שלא כל כך מתכוונים לשמור על ההנחיות לכן אנחנו מנסים לבדוק מה הדרך הנכונה. אני לא מרגיש שום לחץ, אנחנו פשוט מחפשים את הפתרון הנכון שאנשים יוכלו לכבד ולחיות איתו".

לכל המגזרים?
"הנגיף לא מבדיל בין מי שחובש כובע למי שלא חובש כובע".

אמרת בעניין מערכת החינוך שטעית. שר האוצר אומר שזו התבטאות אומללה.
"אף פעם לא אמרתי שטעיתי, אני חושב שצריך לומר שאני חודשים ארוכים אומר שכשאני שומע תיעדוף מערכת החינוך, אני תמיד שואל – על פני מה? כי בעברית מתעדפים על חשבון משהו אחר".

לא אמרת?
"לא אמרתי אף פעם דבר כזה. אמרתי שמשרד הבריאות יודע לחשב תחלואה ולהזהיר נגד סכנות ההידבקות אבל לא יודע לקבוע את סדר העדיפויות הלאומי. אם היו אומרים לנו לפתוח רק את מערכת החינוך היינו יכולים לעשות את זה, אבל כשכל אותם גיבורים צועקים איפה החינוך ובאותה הזדמנות גם המסחר והספורט והתרבות ובתי המלון זה אל נקרא לתעדף, זה נקרא להיות פופוליסטי".

איך אתה מתייחס למרד ראשי הערים?
"בדיוק באותה צורה, אותם ראשי ערים, חלקם, אני זוכר בזמנו אמרו שלא יאכפו על סגירת עסקים בעיר שלהם כי העסקים מסכנים וקורסים. היום הם נזכרו בחינוך אילו הייתי פותח את החינוך ולא את המסחר הם היו מתכנסים ומחליטים שבא להם לפתוח את המסחר".

איך תטפלו?
"משרד הבריאות לא יודע לעשות אכיפה בשום תחום, זה לא חלק מהתפקיד שלי. אני מקווה שיעשו אכיפה בכל מקום שיש הפרות, לגבי מערכת החינוך אני חושב שיש את כל הסמכויות בממשלה לנקוט באותם צעדים שצריך לנקוט כנגד מי שמפר את הנחיות הממשלה. אני לא עוסק באכיפה, אני מניח שיש את כל הסמכויות כנגד ראשי רשויות ומנהלי בית ספר אם יפתחו בניגוד לחוק".

אתמול פורסם שיכול להיות שיהיה מחסור בחיסונים בשבועות הקרובים, זה מדויק?
"חיסוני פייזר שאנחנו כרגע נותנים לאוכלוסייה אם אנחנו נגיע לקרוב ל-5 מיליון מתחסנים ואנחנו לא רחוקים מזה, הם עלולים להסתיים. אנחנו וודאי נשמור את המנה השנייה לכל מי שבא למנה הראשונה ולכן סביר להניח שתוך פרק זמן קצר החיסונים האלה יגיעו לסיומם. יש לנו בדרך את חיסוני מודרנה במידה ויהיה צורך אנחנו נשתמש בהם". 

לא יהיה חור? לא יהיו ימים בהם לא יהיו חיסונים?
"אני מאוד מקווה שלא, שלא נצטרך להגיע לזה. אני אומר לאנשים – אין ניסיונות לעשות מניפולציה, אבל מי שהחליט להתחסן אין למה לחכות שיקבע תור ויבוא להתחסן".

למה לא משתמשים במודרנה?
"כי אנחנו כרגע עם מספר מאוד מוגבל של חיסוני מודרנה בארץ וכשהמספר יגדל נוכל לעשות הדרכה. מדובר פה באופרציה לא קטנה, צריך לכנס את כל הצוותים הרפואיים, לעשות הדרכה מיוחדת על השימוש בחיסון". 

מנכ"ל פייזר אמור להגיע לישראל לביקור רגע לפני הבחירות, זה קורה?
"לא ידוע לי על תוכניות כאלה". 

שמענו דיווח בחדשות 12 שכמה ימים לפני הבחירות נתניהו אמור להזמין את מנכ"ל פייזר כדי לדבר על הקמת מפעלים לייצור חיסונים.
"יש מגעים מעניינים ורציניים ולא רק עם פייזר לגבי אפשרויות לייצר חלק מן הדברים במדינת ישראל, מאוד יכול להיות שזה יקרה. אם יגיע מנכ"ל פייזר לישראל, לא חשוב אם לפני או אחרי הבחירות אני חושב שאנחנו צריכים לתת לו שטיח אדום כי בהשוואה לכל מדינה אחרת בעולם אנחנו במצב יוצא מן הכלל מבחינת החיסונים".

אבל יש לזה משמעות פוליטית.
"יכול להיות, אבל זה לא ישנה את המציאות. יכול להיות שתהיה לזה גם משמעות פוליטית אבל בנושא מבצע החיסונים שמור לו כאן קרדיט גדול". 

מה אתה אומר על זה שישראל העבירה 60 אלף מנות חיסון לסורים?
"אף חיסון שהיה ברשות מדינת ישראל, לא של פייזר ולא של מודרנה, לא עבר לסוריה".

אלה חיסונים שהגיעו למשטר אסד, לא לאנשים הפשוטים.
"זה חיסונים של ספוטניק, ממדינות בסוג זה מי שמפסק להם חיסונים צריך לדעת שחלק מן העניין זה שהחיסונים בדרך כלל לא הולכים לסבתא בת 80 כמו אצלנו שמקבלת קדימות על פני כולם".

אנחנו אפשרנו את החיסון של אסד? של המשפחה שלו? של הצבא שמגן עליו?
"תרשה לי להניח שהוא היה אולי מחוסן הרבה לפני הסיפור הזה".

ישראל שילמה על החיסונים.
"אלה פרסומים בתקשורת זרה שאני ודאי לא יכול לאשר או להכחיש או להתייחס".

למה יש תחושה שלא מספרים לנו הכל?
"רק על עצמי לספר ידעתי, כל מה שהיה קשור בהסכמים עם החיסונים ולא היה עליו חיסיון מסחרי פורסם כפי שאתם רואים".

לקח זמן כדי ללחץ את העובדה שישראל מתחייבת להעביר לפייזר מסד של נתונים מאוד רחב, חלקו שנוי במחלוקת. לקח זמן עד שהבנו שישראל מימנה חיסונים למשטר אסד, זה לא דברים שהלכו בקלות.
"כל מה שקשור למשרד הבריאות בראשותי, הכול גלוי, כל הנתונים. תיקחו את ועדת המעקב שהקמנו, האינטרס העליון שלנו לספר שבמאה אחוז הכול בסדר אבל אלה לא השיטות שאני פועל בהן לכן יש ועדת מעקב שמפרסמת את כל הדברים שהיו בעקבות התחסנות של פלוני או אלמוני. אותו דבר לגבי הסכמים ולגבי המידע שמועבר לפייזר, אין בו שום דבר בעייתי, לא מבחינת צנעת הפרט כפי שטענו ורמזו אותם מפיצי פייק ניוז ואמרו שנמסור מידע רפואי פרטי. שום דבר". 

מה חשבת על סרטון היטלר.
"בתור בן לניצולי שואה אני סולד מכל שימוש בסמלים של אותה תקופה, לא חשוב לאיזו מטרה ולאיזה צורך. מבקש מכולם, גם כמי שלאחרונה באופן חופשי מקבל את כל הדברים האלה, התמונה שלי עם מדי SS ו'מנגלה' וכל מיני כינויים 'היטלר' ו'סטלין' וכו'. אני מבקש להפסיק את השימוש בדברים האלה, אנחנו צריכים לזכור שאנחנו יהודים".

בן גביר שותף?
"בעבר התבטאתי לא פעם שביני ובין בן גביר אין מכנה משותף מבחינה אידיאולוגית ואני לא חושב שאני צריך לראות בו שותף כלשהו".

אבל נתניהו יצרף אותו לממשלה אם הוא האצבע ה-61. תתפטר?
"אני מוצא דרכים לפעול ולא תמצא הרבה במצבים בהם שתקתי יותר מדי, אני לא חושב ששמרתי הרבה על זכות השתיקה בחיים הפוליטיים".

חוק צרפתי, חסינות, אתה בעד?
"תמיד אמרתי שאין שום מקום לחוק צרפתי לא היה ולא יהיה חוק צרפתי".

אם נתניהו מעלה את זה בממשלת ימין מלא, תצביע נגד?
"ודאי. אמרתי את זה גם בעבר".

נגד עמדת נתניהו?
"אמרתי שאין שום סיבה ואני לא חושב שזה אי פעם יעלה. אף פעם לא תצטרכו לדעת איך אני אצביע כי אף פעם לא תהיה הצבעה כזאת".

יש משמעת קואליציונית לא?
"זה הכל דיבורים יפים שצצים במהלך מערכת הבחירות, ברגע שנגמרות הבחירות הדיבורים האלה נגמרים".