תת אלוף במילואים גיורא ענבר, אחד מבכירי צה"ל לשעבר, שחתום על ההודעה בעיתונות הקוראת לראש הממשלה החליפי, בני גנץ, לפרוש מהמירוץ לבחירות ה-24 לכנסת, שוחח היום (שני) עם בן כספית וינון מגל בתכניתם ב-103FM. הוא הסביר להם את ההיגיון העומד מאחורי חתימתם של 130 המפקדים שקראו לגנץ לעזוב, אך הפתיע כשאמר שהוא לא פוסל את אפשרות חזרתו העתידית: "אני קורא לבני, לפרוש ולחזור בענק". 

תת אלוף גיורא ענבר, מפקד סיירת גולני לשעבר, עומד מאחורי הקמפיין 'די לגנץ'. העליתם הודעה של 130 מפקדים - 'בני עד כאן'. מה אתם אומרים?
"אומרים שזה הזמן לפרוש. המשך הריצה של כחול לבן מביא נזק למחנה השינוי. צריך לעשות את זה עכשיו, כשאותם בודדים שכן חשבו להצביע כחול לבן יתפנו עכשיו לבחור מי ממפלגות מחנה השינוי מתאים להם. זה המומנטום".

הכושי עשה את שלו, הכושי יכול ללכת?
"ממש לא, אנחנו תמכנו בו בשלוש מערכות בחירות והאמן לי שלא היה לי קל להוציא את המודעה הזאת מכל מיני סיבות. חלק מחבריי לא הצטרפו אליי, כל העניין של חברות ורעות מהצבא בהחלט עמד פה, אבל בסוף לכולנו ישראל חשובה יותר. הפרסום הזה הוא לא הדבר היחידי. ברור שנפנה אליו גם באופן אישי. אבל האמת שההחלטה הסופית, מה שדחף אותי באמת לפרסום כזה, היה לאחר שראיתי מודעות שקוראות למתפקדי העבודה לעבור לכחול לבן. הבנתי שהנזק למחנה הוא בלתי נסבל ואני לא יכול להשתמש בכלים אחרים".

אני אשמיע לך משהו: 'אתה כועס עליי'; 'מאוד כועס עליך' (משמיע קטע מהראיון של בני גנץ עם אמנון אבמוביץ' ביום שישי בחדשות 12). הוא חש נבגד. אם זה היה הפוך?
"אני חושב הפוך, אני לא הייתי חש נבגד. מעל מיליון איש שבחרו בו שלוש פעמים ברציפות, רק על הטיקט של החלפת ביבי נתניהו, לא חשו נבגדים? בסוף, ברגע של אמת, צריך לעשות מעשה אמיץ. דווקא בפן החברי, שלאהרון ברק נודע על חשבון הדולרים של יצחק רבין, הוא טלפן אליו ואמר לו 'תראה, אם אני פותח בחקירה כנראה אתה גמור. אם אתה פורש, עוד תוכל לחזור'. הוא פרש וחזר בענק. אני קורא לבני, לפרוש ולחזור בענק".

אבל מכרתם אותו במשך שלוש מערכות בחירות כמתאים לראש הממשלה, מה קרה?
"לא מכרנו אותו לאף אחד, האמנו שהוא יכול להביא שינוי, וזה לא קרה. בהצטרפות שלו לממשלה הנוראית הזאת, האימפוטנטית עם 36 שרים ו-54 סגני שרים וכל מה שקורה במדינה בשנה האחרונה, זה בשבילנו סיבה מספיק טובה להפסיק את זה. להחליף ולשנות את השלטון. ככל שאנחנו מבינים ואנו די מבינים כנראה, הריצה של כחול לבן כרגע היא בעצם מכשול לשינוי השלטון. לכן נעשה הכול באמצעים הלגיטימיים והדמוקרטים שעומדים לרשותנו כדי לבקש ממנו להפסיק לרוץ".

במי אתה תומך? למי תצביע?
"אני לא נכנס לזה עכשיו, במיוחד כדי לבוא למודעה הזאת נקי אנחנו לא קוראים להצביע לאף אחד. המודעה לא מטעם אף מפלגה. היא בהחלט מטעם אנשים שרוצים שינוי. אני מניח שאחליט ביום הבחירות אבל אני לא חושב שזה מעניין את המאזינים אני לא כזה חשוב".

דיברת עם גנץ לאחרונה?
"האמת שלא, ניסינו להגיע אליו בכל מיני דרכים. חבריי דיברו איתו, פנינו אליו באופן אישי, לצוות יועציו הצמוד, ואני מאוד מקווה שבמומנטום של המודעה הזאת, הוא יקשיב ויעשה את המעשה. זה לא סוד שזה מאוד מפריע, תקציבי העתק שיש למפלגה הזאת, ואיך היא מוציאה אותם בדרך שלדעתנו מזיקה למחנה השינוי".

אם הם לא יכנסו לכנסת, גנץ לא יהיה רה"מ החליפי ויפטרו את השרים.
"כל עוד יש ממשלת מעבר אנחנו לא קוראים לו להתפטר מהממשלה, אנחנו קוראים לו לפרוש מהריצה לכנסת הבאה".

כדי לא לבזבז קולות בגוש המרכז-שמאל. יש סקרים שהוא עובר את אחוז החסימה, ומסתמנת גם מגמת עלייה.
"אנחנו אומרים לו שאנחנו לא חושבים שהוא יעבור את אחוז החסימה והקולות שלו חשובים למפלגות האחרות בגוש השינוי והסקרים, אני לא רוצה להישמע ביקורתי או ציני אבל כשיש כל כך הרבה כסף לכל כך הרב סוקרים אתה מקבל כנראה תוצאות מוטות".

אם היית חבר היית קורא להצביע לגנץ.
"זה לא עניין של חברות, זה עניין של הבנת המציאות והרצון לעשות פה שינוי".