מרכיב מודל חיזוי הקורונה של מכון ויצמן, פרופסור ערן סגל, שוחח הבוקר (שני) עם בן כספית וינון מגל בתכניתם ב-103FM. הוא סיפק תמונת מצב לגבי התקדמות מבצע החיסונים ותמך בפתיחת המשק, אך צינן מעט את ההתלהבות כשהזהיר מהמוטציה הדרום אפריקאית: "הזן הדרום אפריקאי מגיב בצורה חלקית לחיסונים לפי המחקרים האחרונים וגם יכול להדביק מחלימים".

אתה אוטוריטה שלי, תן לנו תמונת מצב. ה-R עלה?
"אופטימיות עם כוכביות. באמת אופטימיות כי אנחנו בכל זאת יותר משבועיים אחרי הפתיחה הראשונה ונכון שאתמול הייתה עלייה במקדם ההדבקה אבל בשלב הזה בסגר השני אנחנו ראינו עלייה יותר גדולה ואנחנו מבינים שההבדל הוא החיסונים. בסך הכול, כל הדברים שאנחנו מסתכלים עליהם, גם הדיווחים שיוצאים מקופות החולים ומשרד הבריאות מראים יעילות גבוהה של החיסונים. התחלואה הקשה יורדת, השבוע אנחנו חושבים שנתחיל לראות ירידה גם בגילאי 55-40, פשוט לפי סדר ההתחסנות וגם רואים שבגילאי התיכון והצבא שהתחילו לחסן לפני 5 שבועות כבר רואים ירידה במאומתים".

זה מרגש?
"בהחלט, החיסון לא רק עוזר בהורדת התחלואה הקשה אלא גם בהורדת ההדבקות. גם משרד הבריאות רואה את זה בנתונים, לכן אם הצעירים יתחסנו זה עוד יותר יעזור בעניין התפשטות המגפה".

פורים יחריב את החגיגה?
"אני חושב שפה אנחנו צריכים באמת להקפיד ולא לתת לחג אחד להרוס לנו הרבה הישגים אבל מעבר לפורים. התחלנו אתמול בפתיחה מאוד רחבה של המשק, היא אמורה להמשיך בעוד שבועיים עם פתיחה עוד יותר רחבה, אנחנו יודעים שיותר מגעים ייצרו יותר הדבקות ואולי התחלנו לראות את זה אתמול, איך זה יהיה אל מול החיסונים במאזן הכוחות הזה? אף אחד לא יודע להגיד. שאנחנו עם נגיף חדש, אגרסיבי הרבה יותר, הזן הבריטי. מה שכן יודעים, לאור יעילות החיסונים, על אותה כמות מאומתים עכשיו נראה כמות יותר קטנה של חולים קשה, כלומר נוכל לחיות עם כמות יותר גדולה של מאומתים".

מרוץ בין החיסון היעיל מאוד, לבין הווריאנטים ובינתיים התחילו לדבר עם ווריאנט דרום אפריקאי. יש מצב שיגיע ווריאנט שישנה את כללי המשחק.
"אם היינו מדברים בנובמבר־דצמבר יכול להיות שהיינו אומרים שלא ופתאום הגיע הווריאנט הבריטי שלחלוטין שינה את כללי המשחק. הדרום אפריקאי לצערנו נמצא בקהילה, לא רק אצל אנשים שחזרו מחו"ל אלא בכל מיני הדבקות שאנחנו לא יודעים את המקור שלהם. הזן הדרום אפריקאי מגיב בצורה חלקית רק לחיסונים לפי המחקרים האחרונים וגם יכול להדביק מחלימים".

זה חדשות גדולות, לא הכרתי את זה.
"כן, כן".

מגיב חלקית ויכול להדביק גם מחלימים? אני כבר קורא לו להתלבש על ינון. החלטת הרשויות לפתוח את בתי הספר לכיתות ז-י.
"אני חושב שכרגע, לאור הירידה בתחלואה, החיסונים ואי הוודאות, אני חושב שנכון ללכת לצעדי הפתיחה שעושים. אבל נצטרך לראות מה יהיה האפקט שלהם. את האפקט נוכל למדוד רק בעוד שבועיים שלושה. אם נראה, אני מקווה שלא, שמקדם ההדבקה עובר את ה-1 בצורה משמעותית, לא יהיה מנוס באיזשהו שלב מלקחת צעד אחורה. נקווה שזה לא יקרה, בגלל אי הוודאות ולאור המגמות שהשתנו, אני חושב שזה הצעד הנכון שעושים עכשיו של פתיחת המשק, אבל נצטרך לראות. לכן אופטימי מצד אחד אבל יש בהחלט חששות מהצד השני".

מרגש אותך האירוע של החיסונים?
"החיסונים, אני חושב שזה אירוע מאוד מרגש, קודם כל באמת צריך לומר בניגוד אולי לדברים אחרים שהיו בהתנהלות במגפה, בהיבט הזה באמת גאווה גדולה לישראל כל העיניים של העולם באמת נשואות לישראל. אני רואה את זה מהדיווחים שיוצאים מפה על יעילות החיסונים, כולם מנסים להבין למה לצפות ומה יהיה אצלם".

אנחנו מגרש הניסוי שמוכיח לעולם, הבריטים יגיעו במאי לחיסון של רוב בני ה-50 פלוס. מחסנים בקצב מטורף, גם האמריקאים. 
"כן, אנגליה בהחלט מתקדמת מאוד יפה, פיילוט מטורף שם. פה, בגלל שהחיסון כל כך יעיל, הגיע לפה ראשון והצלחנו לחסן בכזה קצב, זה ללא ספק הציל חיים של הרבה מאוד אנשים. אנגליה מתקדמת מהר, לגבי ארה"ב אני קצת פחות אופטימי לגבי קצב ההתקדמות בהמשך בעיקר בגלל מערכת הבריאות שם".