בפורים הקרוב, בצל הקורונה, לא יתקיימו תפילות מרובות משתתפים, אירועי עדלאידע ומסיבות המוניות, אך יוזמות שונות בשטח מנסות לשמור על רוח החג למרות המגבלות. אחת מהן היא מיזם ארצי של תנועת בני עקיבא, "צוות הקוראים", שבמסגרתו יגיעו חניכי ובוגרי בני עקיבא לביתם של מבודדים, יקראו עבורם את המגילה ויעניקו להם משלוח מנות. הקריאה תתקיים על פי הנחיות הקורונה, כאשר קוראי המגילה יעמדו מחוץ לביתו של המבודד, והמבודד ישמע ויצא ידי חובה.

"אחרי השנה המורכבת שעברה על כולנו, עלינו לדאוג ששמחת הפורים תגיע לכל בית בישראל", אומר מזכ"ל בני עקיבא יאיר שחל. "אפשר לפנות דרך האתר שלנו או במוקד המיוחד (052־3662601), והתנועה תשדך לכל פונה 'צוות קוראים' שיגיע מאזור הסמוך למקום מגוריו. למוקד יוכלו לפנות גם חברי ובוגרי התנועה שמוכנים להתנדב למיזם". על פי המתווה לבתי הכנסת בפורים, בתי הכנסת יוכלו לקיים תפילה בנוכחות של עד עשרה מתפללים במבנה סגור או עד 20 איש בשטח פתוח. או להפעיל את בתי הכנסת בהתאם לתו הירוק, ולאפשר תפוסה של עד 50%.

ביוזמת ארגון רבני צהר וארגון "יחד" מבית רשת "אור תורה סטון", יתקיים בחג מיזם "מגילה בקהילה", שבמסגרתו ייערכו קריאות מגילה ב־400 מוקדים ביותר מ־200 יישובים, בכפוף למגבלות הקורונה, במטרה לסייע לאלפי ישראלים לקחת חלק במעמד קריאת המגילה. "שמחה נמדדת באושרנו הפנימי וביכולתנו להתמודד עם אתגרי השעה בקור רוח ובתבונה", אומר יו"ר ארגון רבני צהר הרב דוד סתיו. "אני מזמין את כל מי שאינו יכול להגיע אל מוקדי הקריאה, לעקוב אחרי השידור הישיר באינטרנט".

קריאת מגילת אסתר (צילום: דוברות צהר ואור תורה סטון)
קריאת מגילת אסתר (צילום: דוברות צהר ואור תורה סטון)


"המיזם יאפשר לאלפי ישראלים לשמוע את קריאת המגילה באווירה נעימה במרחב הפתוח תוך שמירה על בריאותם וביטחונם", מוסיף הרב כתריאל ברנדר, נשיא וראש מוסדות "אור תורה סטון".


ניידת פורים


כאלף שליחי חסידות חב"ד בישראל כבר ערוכים לשמר את מצוות החג למרות המצב המאתגר. "במיוחד השנה, שליחי חב"ד יעשו הכל כדי להביא את השמחה לכל אחד ואחת", אומר הרב יוסף אהרונוב, ראש מפעל השליחות של חב"ד בישראל. "ערכנו התאמות מיוחדות כדי שלמרות הקורונה נוכל להנגיש את כל מצוות ומנהגי החג".

מה אתם מתכננים?
"בשל האיסור על התקהלות המונית, יקיימו השליחים אלפי קריאות מגילה קטנות במוקדים מיוחדים, כאשר חלק ניכר מהם יתבצע בלובי של בנייני המגורים. בנוסף, תתקיים פעילות יצירה לילדי הבניין. כמו כן, אלפי משפחות של חולי קורונה קלים ומבודדים השוהים בבתיהם, יזכו לשמוע את המגילה מעבר לדלת או לחלון ביתם".

בנוסף, במחלקות הקורונה במרכזים הרפואיים יקיימו שליחי לב חב"ד קריאת מגילה למאושפזים ולאנשי הצוותים הרפואיים כשהם עטופים בבגדי המיגון הנדרשים. בשל האיסור על התקהלות במרחב הציבורי, צעירי חב"ד גם יפעילו את ניידת "פורים אקספרס", רכבים מאובזרים לפורים שינועו בין שכונות המגורים ויביאו איתם את כל מצוות ומנהגי החג. רבבות משלוחי מנות יימסרו בביקורי בית שיערכו שליחי התנועה אצל קשישים הממעטים לצאת.

איסוף מזון של 'לקט ישראל' (צילום: באדיבות לקט ישראל)
איסוף מזון של 'לקט ישראל' (צילום: באדיבות לקט ישראל)


במסגרת המגבלות על התפילות בבתי הכנסת צפויה להיפגע גם מצוות "מתנות לאביונים", שבמסגרתה המתפללים תורמים מכיסם למען נזקקים. לכן, עמותת "לקט ישראל" יזמה השנה פתרון חלופי למצווה: עמוד האינטרנט של העמותה מאפשר לתרום למי שידם אינה משגת. "דווקא עכשיו, כשלאנשים אין אפשרות ללכת לבתי הכנסת בחג, זו דרך נהדרת לקיים את מצוות מתנות לאביונים", אומר  יו"ר ומייסד "לקט ישראל" ג'וזף גיטלר. "אני קורא לכולם לפתוח את הלב ולתרום לאלפי האנשים שהקורונה פגעה בהם פגיעה כלכלית קשה. המטרה היא לגייס כספים עבור כ־300 אלף ארוחות שיועברו לנזקקים. הקמפיין רץ שבועיים, יש היענות טובה, אבל אנחנו מצפים להיענות גבוהה יותר בימים שממש סמוכים לפורים".

ג'וזף גיטלר (צילום: תומס קלינסקי)
ג'וזף גיטלר (צילום: תומס קלינסקי)


מיזם "פרגן לשכן" של עיריית תל אביב, שמעודד החלפת משלוחי מנות בין התושבים, שם השנה דגש על תמיכה בעסקים מקומיים. עד סוף פורים יחולקו כ־10 אלף קופסאות משלוח מנות ריקות לבתי עסק מקומיים, במטרה לעודד תושבים לרכוש מהם את תוצרתם ולהביאה כמשלוח מנות לשכניהם. "מתן משלוח מנות לשכנים בפורים מגלם הרבה מהמשמעות של קהילה", אומרת רונית פרבר, מנהלת מנהל, קהילה, תרבות וספורט בעירייה. "השנה יצרנו גם חיבור קהילתי מול העסקים המקומיים בעיר, מתוך רצון אמיתי לסייע להם בתקופה זאת". 

פרויקט 'פרגן לשכן' בעיריית תל אביב (צילום: גיא יחיאלי)
פרויקט 'פרגן לשכן' בעיריית תל אביב (צילום: גיא יחיאלי)