האולטימטום אותו הציבה איראן לארצות הברית, על מנת שזו תסיר את הסנקציות שהופעלו נגדה, תם הלילה (בין שני לשלישי). כעת, האיראנים הודיעו כי לא יאפשרו לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית להגיע ולפקח על פעולותיהם בהיקף שהיה עד כה, אלא סבא''א תיאלץ להסתפק בפיקוח מצומצם יותר.

"החל מחצות, לא יהיו לנו התחייבויות לסוכנות יותר", אמר השליח של איראן לסוכנות לאנרגיה אטומית. בנוסף, מנהיג איראן עלי חמינאי אמר מוקדם יותר היום כי בכוונתה של איראן להעשיר אורניום עד לרמת 60%, במידה ותצטרך לעשות זאת. "לא ניכנע ללחץ האמריקאי בנוגע לגרעין שלנו", מסר חמינאי.

עלי חמינאי (צילום: AFP)
עלי חמינאי (צילום: AFP)

מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) רפאל גרוסי הודיע עם שובו שלשום לווינה מטהרן כי הגיע עם שלטונות איראן ל"הסכם טכני זמני". לדבריו, מדובר בהסכם שיאפשר את המשך פעילות הפיקוח של הסוכנות באתרים הגרעיניים שלהם במשך שלושה חודשים, בהיקף מצומצם יותר מאשר בהסכם הגרעין, אך עם זאת בצורה "משביעת רצון" מבחינת מטלות הסוכנות. "תהיה לנו פחות גישה", הודה גרוסי. "אבל בדבר חזרה מלאה להסכם צריך יהיה להכריע במשא ומתן פוליטי". 

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף טען מצדו כי החקיקה מונעת את מסירתם לסוכנות של צילומי מצלמות הפיקוח באתרים. אבל לדבריו, הדבר לא צריך לפגוע ביחסים איתה ולמנוע ממנה למלא את תפקידה לדווח על "אופייה שוחר השלום של תוכנית הגרעין של איראן". סגנו עבאס אראקג'י, הממונה על שיחות הגרעין, העריך כי פעולות הפיקוח של סבא"א יצטמצמו ב־20%־30%, אך טען כי "אין זה פוגע בהסכם".

אמש התייחס המנהיג העליון של איראן האייתוללה עלי חמנאי למשא ומתן מול המעצמות ואמר: "טהרן לא תיכנע ללחץ ותעשיר אורניום לרמה של עד 60%. לא ננטוש את העמדה שלנו בנוגע לנשק גרעיני. אף אחד לא יוכל לעצור את טהרן מלהשיג נשק גרעיני אם תרצה בכך, אבל הרפובליקה האסלאמית לא מנסה להשיג נשק גרעיני".

בתוך כך, התכנסו אתמול בבריסל שרי החוץ של האיחוד האירופי ודנו בין שאר הנושאים ב"אפשרות שנוצרה", כהגדרת שר החוץ האירופי ז'וזף בורל, לחזרתה של ארה"ב להסכם הגרעין שממנו פרש ממשל טראמפ. בורל מצדו קרא לאיראן לחזור למילוי התחייבויותיה בהסכם.

מוחמד זריף ורפאל גרוסי בטהרן (צילום: רויטרס)
מוחמד זריף ורפאל גרוסי בטהרן (צילום: רויטרס)


במהלך הכינוס ערכו המשתתפים שיחת ועידה עם שר החוץ של ארה"ב אנטוני בלינקן. כזכור, בלינקן אמר לאחרונה בוועידת האו"ם לפירוז מנשק גרעיני כי ארצו מעוניינת "להאריך ולחזק" את ההסכם עם איראן בנוגע לתוכנית הגרעין. הוא גם הדגיש כי הצבא האמריקאי ערוך להתמודד עם פיתוח הטילים האיראניים, שגורם לחוסר יציבות באזור.

שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל אמר היום (שני) בבריסל, בסיומו של מושב שרי החוץ של האיחוד, שבו השתתף גם מרחוק שר החוץ של ארה''ב אנטוני בלינקן, כי מגעים אינטנסיביים מתנהלים עכשיו עם ארה''ב כדי לאפשר את חזרתה להסכם הגרעין עם איראן. בורל אמר כי מתוקף תפקידו הוא מתאם מגעים אלה, וכי הוא אופטימי ומקווה שיוכל להביא חדשות טובות בתוך מספר שבועות. "הצדדים מפגינים רצון טוב, עבור האמריקאים מדובר בהחלטה חשובה מאד", בורל אמר והוסיף כי מדינות אירופה מודאגות מכוונת איראן שלא ליישם את הפרוטוקול בהסכם לגבי עבודת פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית באיראן, וכי הוא שבע רצון מתוצאות שיחותיו באיראן של מנכ''ל הסוכנות רפאל גרוסי, שיאפשרו לסוכנות לבצע את הרמה הנחוצה של פיקוח. "זה נותן לנו חלון הזדמנות לחזק את ההסכם", הוסיף בורל.

מלבד בורל, גם שר החוץ של צרפת, ז'אן איב לה דריאן, שהשתתף בפגישת שרי החוץ של האיחוד האירופי, אמר כי "המצב באיראן מדאיג אותנו עד מאוד". במקביל, מזכ''לית התקשורת בבית הלבן ג'ן פסקי, אמרה כי באירופה ובארצות הברית עדיין ממתינים לתגובתה של איראן על הצעת האיחוד האירופי, לארח פגישה בלתי פורמלית בין המדינות החתומות על הסכם הגרעין משנת 2015, לבין ארצות הברית.