הכתב לענייני משפט של 'חדשות 13' אביעד גליקמן שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM על התאריך שנקבע לתחילת שלב ההוכחות במשפט ראש הממשלה. "סוף סוף השופטים קובעים תאריך, ורה"מ חייב להגיע לכל הדיונים. אולם הוא יכול לבקש פטור מדיון", אמר והוסיף: "העד הראשון בתיק 4,000 יהיה אילן ישועה, העד המרכזי". 

אנחנו מדברים על שבועיים אחרי הבחירות?
"נכון, יום לפני לדעתי ההשבעה של הכנסת אם אני לא טועה, ב-5 באפריל, שלוש פעמים בשבוע שני שלישי ורביעי. העד הראשון מתחמם על הקווים אילן ישועה, העד המרכזי בתיק 4000 וסף סוף השופטים קובעים תאריך אמנם אחרי הבחירות אבל שני הצדדים מתכוננים".

ההחלטה הייתה צפויה? אף אחד לא חשב שהמשפט והעדויות יתנהל תוך כדי מערכת בחירות.
"אם לפני חודש היו נותנים תאריך לאפריל הייתי אומר שזה נראה מוזר אבל בגלל שהם דנו בבקשות שונות, ממילא כל הבקשות האלה שהגיש רה"מ שבאמת נועדו לדחייה חלק וחלק אמיתיות, אחרי שדנו בהכל קבעו תאריך".

זה אמור להתנהל 3 ימים בשבוע?
"נכון, יהיה מאוד מעניין לראות איך השופטים יתייחסו לבקשת רה"מ. ראש הממשלה חייב להיות בכל הדיונים, כל דיון הוא חייב להיות אבל הוא יכול לבקש פטור מכל דיון ויהיה מעניין לראות אם השופטים יפטרו אותו מהרבה דיונים".

פטור או רק אם יש אירוע ביטחוני או מצוקה?
"לדחות את הדיון זה בעייתי, תלוי מה הדיון אם מדובר בעדות שלו אני משער שכן".

אם מדובר בעד תביעה?
"לבקש לדחות את הדיון זה בעייתי מאוד, הוא יכול לבקש לא להיות נוכח וזה בעייתי כי הכלל הוא שהוא צריך להיות נוכח". 

רביב דרוקר כתב אתמול שהוא מניח שברגע שהעד הראשון יהיה על דוכן העדים יהיה מאוד קשה לבטל או לדחות את המשפט. אתה מקבל את הפרשנות?
"מאוד ובגלל זה הפרקליטות רצתה שזה יהיה לפני הבחירות בגלל החשש שרה"מ אחרי הבחירות ינסה אם יהיה לו רוב לעצור את המשפט".

איך?
"הוא יכול לחוקק חוק צרפתי רטרואקטיבי שיחול על מי שכבר נחקר ובמקביל לחוקק פסקת התגברות כנגד בג"ץ".

גם אם יש לו רוב אין לו רוב לחסינות כזאת.
"נכון, זו אפשרות די קלושה".

רצוי היה להתחיל לפני הבחירות במצעד העדים?
"אני חשבתי שכן אבל גם אחרי הבחירות זו לא אפשרות שהוא יכול לחוקק חוקים, לכן הרכבת יוצאת לדרך. ברגע שהעדים יעלו על דוכן העדים זה כמעט בלתי אפשרי לעצור".

הביקורת על היועמ"ש?
"טוב שיש ביקורת שיפוטית, בית משפט שיכול לבקר את היועץ. כותבים שהוא היה צריך לאשר את החקירות בכתב, בית המשפט אומר שהיו אישורים בעל פה".

אבל איך אירוע כזה באמת אירוע היסטורי מבחינת הפרקליטות והיועמ"ש, בסוף לא עומדים בנהלים. ביהמ"ש נוזף ביועמ"ש.
"אי אפשר להיות מושלמים במאה אחוז, אני שותף לדעה שהיה צריך פה לחשוב על זה שזה רה"מ. זו לא חקירה שאומרת בוא נחקור את רה"מ, זו חקירה מתגלגלת".

אבל היה ברור כבר שהתחילה חקירה רשמית וגם זה לא מתועד.
"ברגע שהתחילה חקירה רשמית זה כן מתועד, הם מדברים על פעולות שנעשו לפני. הם לא היו צריכים ליפול על הדבר הזה וכן לעשות את זה בכתב. אני חושב שהם עשו טעות שהם לא עשו את זה, אבל זה לא סוף העולם".

אבל אסור לפרקליטות לסטות מהנהלים וזה מעיד על רשלנות.
"זה לא טוב שזה קרה אבל אני חושב שהם חשבו שזה כן מספיק, ביהמ"ש אומר שלא. צריך להגיד שטוב שביהמ"ש שיש לו ביקורת שיפוטית".

נתניהו ופרקליטיו יערערו?
"הם לא יכולים לערער על ההחלטה. זו החלטת ביניים, לכן המשפט יימשך".

מבקשים את ההתייחסות לדברים שאמר אתמול השר אלון שוסטר ובני גנץ, מזימת אפריל. הכוונה היא שכחול לבן או לא עוברת את אחוז החסימה או פורשת מהמרוץ לפני הבחירות ורה"מ יכול לפטר את כל שרי כחול לבן זה יכול לקרות?
"משפטית אני סבור לא, דיברתי עם הרבה משפטנים שמבינים יותר ממני בעניין הזה אבל שמעתי גם דעה הפוכה, לכן עמדת היועמ"ש חשובה פה. הוא עוד לא גיבש דעה אבל שמעתי את גנץ אומר שאם יפטרו אותם יפטרו את היועמ"ש והפרקליט, אבל זה לא עובד ככה. אני לא רואה מצב משפטי, אבל הדעות חלוקות".