בית המשפט המחוזי בירושלים החליט להתחיל את שלב ההוכחות במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר הבחירות. שר המשפטים לשעבר חיים רמון שוחח היום (שלישי) עם בן כספית וינון מגל על ההחלטה ב-103FM והתייחס לקביעת בית המשפט כי אכן נפל פגם בחקירות נתניהו, טרם אישורו בכתב של היועץ המשפטי לממשלה. רמון אף העריך כי השופטים הבינו שעדויות שיישמעו לפני הבחירות ישמשו את הפוליטיקאים.

ביהמ"ש החליט אתמול ששלב ההוכחות יתחיל אחרי הבחירות ב-5 באפריל. שנפל פגם באישור היועמ"ש אבל לא מוביל לפסילת כתב האישום.
"אני אתחיל עם ההחלטה לנושא העדויות. מי שלא זוכר הפרקליטות עמדה על כך וביקשה בכל תוקף שהעדויות יחלו עוד לפני הבחירות וזה מעיד משהו עליה. למזלנו, ביהמ"ש יותר חכם, והבין שעדויות שיתחילו לפני הבחירות לא יהיה להן שום קשר למשפט אלא כולן יהיו במסגרת תעמולת הבחירות של כל אחד מהצדדים ודחה את בקשת הפרקליטות. הדבר היותר חשובמהוא, שהפרקליטות טענה שליועמ"ש הייתה הסכמה מהותית כמו שיש דמוקרטיה מהותית ודמוקרטיה מורחבת, ואמר ביהמ"ש אין דבר כזה הסכמה מהותית, נפל פגם. פגם פרוצדורלי, ברור שעל הפגם הזה לא יבטלו משפט, ודאי לא של רה"מ, אבל זה דבר משמעותי. איך אנחנו יודעים? כי ביהמ"ש אמר בעצמו כאשר אנחנו נדון בראיות ונבחן את הראיות, אם יהיו ראיות שהתקבלו לפני שהיועמ"ש היה מעורב, אפשר יהיה לפסול את הראיות וזה לא דבר פשוט. למעשה אומר ביהמ"ש דבר שלצערי הפרקליטות כבר שנים מתנגדת לו וזה הלכת פרי העץ המורעל, כלומר שאם יהיו ראיות שהושגו לפני הסכמתו של היועמ"ש אז הן יפסלו כי לא הייתה הסכמה בכתב מפורשת".

לא צריכה להיות הסכמה בכתב, בוודאות. 
"בוודאות בכל המקרים האחרים עד נתניהו הייתה הסכמה בכתב. תמיד היו הסכמות בכתב".

אנחנו מדברים על החוק.
"תמיד היה. אני מודיע לך בוודאות מוחלטת, אם היה בעבר משהו שפקיד או שר צריך היה לעשות בחוק יסוד שהיה כתוב, הפרקליטות הייתה עולה על בריקדות להגיש שזה רק בכתב, אבל בסדר, לכל אחד יש את הנורמות שלו אבל למה לא ביקשו בכתב? מה הבעיה? אני אתן לך את דעתי. באותן שנים של 2016-2017 היחסים בין היועמ"ש לרה"מ היו יחסים טובים ובאו לידי ביטוי בכמה מההחלטות שלו, למשל לא לחקור אותו בצוללות, סגרו את רוב התיקים של רעייתו של רה"מ, את תיק ביבי טורס 2 וכדומה. אני משוכנע שהפרקליטות אמרה באותה העת יש סיכוי סביר שהו אל יסכים אז בואו נתחיל לחקור, נראה אם יש מסד ועם המסד שנבוא לא תהיה לו ברירה".

טוב שהמשפט מתחיל אחרי הבחירות.
"אני חושב אם הייתי במקום נתניהו הייתי רוצה שהעדויות יתחילו לפני ואז הכל היה מתמקד בזה. לא קורונה ולא איראן ולא שום דבר אחר".

כל התהליכים האלה רק עוזרים לו.
"נכון, אני לא מבין למה הם כל כך התנגדו שהעדויות יפתחו. הפרקליטות ביקשה והיו צריכים להסכים".

מרגע שהוגש כתב אישום הפרקליטות חותרת בעיקר בסיטואציה בה אתה רואה מה עובר על עדי המדינה, על אילן ישועה, מה עובר על הדס קליין, מילצ'ן מתחיל לדבר עם נתניהו. הפרקליטות צריכה לחתור למגע וגם נתניהו שאומר מהדקה הראשונה שאין כלום ולא יהיה כלום צריך לרצות לעשות את זה.
"הוא יצטרך לענות מתי הוא ידע כי יש לזה משמעות על הראיות אבל אגיד משהו שקשור לעניין הזה. אם הפרקליטות הייתה חכמה, הייתה יורדת מעניין השוחד ויש לה תיקים די חזקים בעניין תיק 1000 ו-4000 במרמה והפרת אמונים. אם היא הייתה יורדת מזה המשפט היה נמשך זמן קצר. תיק השוחד, אם אני רוצה לייעץ לפרקליטי נתניהו, להזמין 200 עדים, חברי כנסת, מו"ל". 

נתניהו לא שמע לעצת עורכי דינו להגיע להסדר והולך עד הסוף כי לפי הרשלנות של הפרקליטות הם חשבו שהוא יגיע להסדר.
"אני חכם כבעל ניסיון. בבחינת נתניהו גם אם יהיו חמישה ימי דיונים בכל שבוע ולא יהיו גם שלושה לאורך זמן נתניהו יכול למשוך את המשפט 6-5 שנים בפרשת השוחד".

הפרקליטות לא הייתה צריכה לוותר על השוחד אלא להגיש שוחד גם בתיק 1000. בסוף כמו שאתה יודע מצוין כשר משפטים, יושבים בפרקליטות 21 אנשים חוץ ממנדלבליט, גם ב-1000 הרוב חשבו שצריך שוחד, בסך הכול הם עשו מהלך טקטי.
"אם היה צריך להגיש משהו על שוחד זה היה בתיק 1000 שעדיף מאשר להגיש שוחד בנושא מסובך, בעייתי, בתיק 4000 התקדימי. הוציאו כתב אישום מפואר שהגיע לביהמ"ש ושם נאמר 'אנא תקנו את זה', זה הליך נדיר".

ראש עיריית אשקלון ורמת גן הורשעו בסיקור אוהד. מכיוון ששוחד הוא סעיף פתוח היועץ המשפטי עשה על זה דיונים וסמינרים והתייעץ עם פורום חיצוני והגיע למסקנה.
"אפילו לא דומה. שי ניצן אמר שזה תקדים, אני אתן דוגמה – אני מציע לפרקליטי נתניהו תזמינו 20-10 ראשי רשויות ובעלי מקומונים באותם ערים ותחקרו אותם. תביאו את נתניהו עצמו שב-2015 בא ואומר 'סלחו לי, אני הלכתי ומנעתי פגיעה כלכלית בישראל היום והלכתי לבחירות לא שזה מדויק ולא אמרתם שום דבר. למה לא חקרתם אותי אז על שוחד?'".

ראש הממשלה בנימין נתניהו כפר באשמה בדיון בבית המשפט. צילום: קונטקט

ביבי סיים את תפקידו?
"אני חושב שהוא תלוי בבנט ואם בנט יהיה סביב ה-10 מנדטים, הוא לשון המאזניים, אם הוא ישחק נכון הוא יהיה ראשון ברוטציה, ככה אני חושב".

נו באמת.
"הוא יקבל, לליברמן הוא הציע עם 7 ח"כים. 

גם לעבאס ולרשות.
"ביבי עצמו מבין את זה ולכן הוא פועל בכל כוחו להקטין את בנט כי הוא מבין שבנט זה האיום הכי גודל עליו והוא יעשה הכול להוריד אותו ל-5 מנדטים, שתביעתו לרוטציה תהיה לא לגיטימית. מצד שני הוא מנפח כמה שיותר את לפיד כי הוא יודע שהוא לא יכול להיות ראש הממשלה.

גנץ צריך לפרוש?
"גנץ, הסקרים יגרמו לו לפרוש אבל מה שעשו לו אתמול זה בושה וחרפה. החבורה הזאת היא בושה, לא הצביעו בשבילו, לא פעלו בשבילו מהרגע הראשון".