מתוך רצון להסדיר חלופות בידוד יעילות יותר לבאים לארץ ומתוך כוונה לצמצם את הפגיעה בזכויות הפרט, סיכמו שר הבריאות יואל (יולי) אדלשטיין ויו"ר ועדת החוקה ח"כ יעקב אשר היום (רביעי) כי לצד הארכת הבידוד במלוניות עד ליום שלישי ב-12, יוחל פיילוט מידי לפיקוח על בידוד ביתי באמצעות צמיד דיגיטלי, כשבמקביל תקודם חקיקה מידית בשבוע הקרוב שתאפשר גם את הרחבת הפיילוט וגם את הפעלתן של חלופות פיקוח נוספות שייתרו את הצורך במלוניות הבידוד.

במהלך הוועדה הודיע סגן שר הבריאות יואב קיש על אופן פעולתו של הפיילוט, והסביר כי כל מי שמגיע לארץ יידרש לבצע בדיקת קורונה בנתב"ג ויעבור למלונית לחכות לתוצאות הבדיקה. אם הבדיקה שלילית, ישלח הביתה עם אזיק לבידוד ביתי. אם התשובה חיובית יישאר לבידוד במלונית. מחוסנים לא יידרשו בבידוד. 

קיש עוד הסביר כי בימים האחרונים יתקדמו בשני ערוצים - חקיקה בהובלת משרד הבריאות ופיילוט בתחילת שבוע הבא למאה אנשים שיקבלו צמיד דיגיטלי שיקושר לאפליקציה. טיוטה ראשונית תגיע לממשלה בתחילת שבוע הבא.

מוקדם יותר היום התכנסה ועדת החוקה כדי לדון בתקנות הפעימה השנייה של ההקלות בתקנות הקורונה וכן בהגבלת הכניסה והיציאה משטח ישראל. הדיון החל באיחור, ולאחר מספר דקות הוועדה יצאה להפסקה מסיבה שאינה ידועה. כעבור דקות התחדש הדיון, ויו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר אמר במהלכו: "אם אראה שלמישהו נפל האסימון נתכנס לדון במתווה הבידוד במלוניות".

יו"ר ועדת החוקה יעקב אשר על הצמיד הדיגיטלי

הוועדה אישרה את קיצור תוקף תקנות הכניסה והיציאה מישראל ודרשה לפרסם את הקריטריונים של ועדת החריגים. לפי ההחלטה, תקנות הגבלת היציאה והכניסה למדינה קוצרו ליום רביעי בשעה 07:00 בבוקר, בניגוד לבקשת הממשלה להאריך את התקנות עד לשבת הבאה. יו''ר הוועדה אמר כי "ניתן זמן מוגבל לממשלה להעביר לדינו נוהל מסודר בעניין הקריטריונים של ועדת החריגים וכן לקבוע הסדרים לקהלים ייחודיים כגון משפחות מפוצלות ותושבים ארעיים שמרכז חייהם בישראל".

הוועדה אישרה בנוסף את הצעתו של ח"כ איתן גינזבורג לקיצור תוקף תקנות התו הסגול, על מנת לאפשר לוועדה לדון בהארכה הבאה שלהן עוד לפני חג הפסח ומועד הבחירות. ח"כ גינזבורג: "תקנות הגבלות במקומות העבודה אושרו עד 28 במרץ זה א' פסח, שבוע לפני כן הוא שבוע לפני בחירות ואין שום סיכוי שהוועדה תתכנס במועד הזה. לכן מציע שהתקנות יאושרו עד ה-17 במרץ".

בראיון ב-103FM אמר כי "אנו רואים שיש בלאגן גדול בוועדת החריגים, אנו יושבים בוועדת החוקה ושומעים את הדברים. אני מקבל המון פניות מאנשים שפונים לוועדה ולא מקבלים תשובות, או שהן לא מתייחסות למקרים הקשים באמת. יש פה מצב בו אלפי אזרחי ישראל לא יכולים לחזור לארץ ואין סדר, יש בעיקר בלאגן ואני חושב שכל הסיפור הזה פשוט לא מנוהל כמו שצריך".

עוד הוסיף: "הצמצום של 200 נכנסים ליום זו גזרה שהציבור לא יכול לעמוד בה. אי אפשר לסגור את המלוניות וזה חוסר אחריות. הצמידים הדיגיטליים זה צריך להיות לבחירת עזרת, מה הוא מעדיף, להיות במלונית בבידוד או בבית בסביבה הנוחה לו. הדבר הזה יצטרך תהליך חקיקה וכמובן חוות דעת של יועץ משפטי. צריך לשמור על בריאות הציבור".

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי, התייחס בדיון לתקנות הגבלות הפעלת שדות תעופה וטיסות, ואמר: "לא יהיו עוד תקנות בלי שאני יודע שהסוררים ישלמו מחיר. לא יכול להיות שהרוב הדומם משלמים את המחיר. לא יהיו עוד תקנות אם לא תבוטל זכות ערעור למי שעלה למטוס וחתם שהוא הולך לבידוד במלונית". הוא הדגיש כי "יש לנו תאי מעצר בשדה תעופה, אני מכיר אותם, מי שמסרב לצאת לבידוד במלונית שילך לשם".

ח"כ ענת כנפו (יש עתיד) שאלה את יו"ר הוועדה בנושא הבידוד במלוניות, והוא השיב: "אני אמור להיפגש עם שר הבריאות אדלשטיין ונציג המשטרה בשעה 12:30. רוח הדברים שלי ושל הוועדה, היא שאנו רוצים שיציעו לנו חלופות, שלא יהיה משהו אוטומטי שעובר בוועדה. אם יש כיוון ויש דברים זה יגיע לדיון לוועדה". כזכור, אתמול אישרה ממשלת ישראל את ההגבלות למניעת התקהלות, לפי המתווה שהגיש משרד הבריאות.

הבוקר הודיעו משרד ראש הממשלה, משרד הבריאות ומשרד התחבורה בהודעה משותפת כי ועדת השרים להתמודדות עם נגיף הקורונה אישרה את חובת הבידוד לשבים לארץ מכל מדינות העולם במלוניות מטעם המדינה עד ליום שלישי, ה-9 במרץ. בהודעה הוסבר כי משך הבידוד הינו 14 ימים ללא בדיקת קורונה או 10 ימים למבצעים שתי בדיקות קורונה ושתיהן שליליות, בהתאם לנוהל הקיים. בקשות חריגות תיבחנה באופן פרטני מול ועדה של משרד הבריאות בנתב״ג, כאשר בעלי תעודת מתחסן או מחלים - מחויבים בביצוע בדיקות לפני ועם הגעתם לישראל אך אינם מחויבים בבידוד, בהתאם לנוהל משרד הבריאות.

התקנה תיכנס לתוקף עם אישורה בוועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת. יו"ר הוועדה, ח"כ אשר, שדרש שהממשלה תציג חלופה בת פיקוח למלוניות, אמר טרם הדיון כי "בניגוד לנכתב בהודעה המשותפת של משרד רה"מ ומשרד הבריאות, טרם יצא זימון לדיון הבוקר בוועדת החוקה על הבידוד במלוניות. השיחות נמשכות". לאחר ששוחח עם שר הבריאות, יולי אדלשטיין, החליטו השניים להיפגש ודנו כאמור בנושא.

חנויות הרחוב נפתחות אחרי הסגר בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)
חנויות הרחוב נפתחות אחרי הסגר בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)

על פי התקנות החדשות, אשר אמורות להיות מאושרות בוועדת הכנסת, במהלך חג הפורים יונהג עוצר לילי ברחבי המדינה מהשעה 20:30 בערב ועד 05:00 בבוקר שלמחרת. תיאסר שהות אדם בביתו של אחר, תצומצם תפוסת התחבורה הציבורית וכן תיאסר יציאה ממרחק של עד קילומטר מהבית.

כאמור, הוועדה תדון גם בפעימה השנייה של ההקלות בתקנות הקורונה, אשר אמורה לכלול גם את השלב הבא של פתיחת מערכת החינוך, לאחר שאתמול הזהיר הפרויקטור נחמן אש כי "מוסדות החינוך עלולים להיסגר פעם נוספת אם לא ניזהר במהלך החג". על פי המתווה, ייפתחו כיתות ה' ו-ו', וכן י"א ו-י"ב בבתי ספר הנמצאים ברשויות ואזורים המסווגים בצבעים צהוב וירוק לפי תוכנית הרמזור וכן ברשויות ואזורים המסווגים בצבע כתום בעלי ציון שהוא 7 לכל היותר ושיעור המחוסנים בהם בגילאי 50+ הוא 70% ומעלה. תתאפשר פעילויות של מפעילים חיצוניים בגני ילדים ובתי ספר.

כמו כן, הוועדה תדון בתקנות הגבלת הכניסה והיציאה מישראל. על פי החלטת הממשלה, תותר כניסת 200 בני אדם בלבד בכל יום, במקום 2,000 אשר אושרו להיכנס עד כה.