העשייה בצה"ל בתחום המודיעין נותרת ברובה הגדול חשאית ומסווגת ביותר. אתמול (שלישי) העניק ראש אמ"ן, אלוף תמיר הימן, פרסים מיוחדים לחשיבה יוצרת. ברשימת הפרסים צוינו מעט מאוד פרטים הפרויקטים פורצי דרך בעולמות המודיעין והטכנולוגיה. רובם, כאמור, נותרו תחת מעטה חשאיות, אך לראשונה אנחנו חושפים את אחד מהם. פרויקט של מערך ספיר המסווג - פיתוח חדשני של אמ"ן בהגנה בסייבר שחסך עשרות מיליוני שקלים למערכת הבטחון וצמצם סיכון חיילים תחת אש.

"אגף המודיעין", מסבירים גורמים בצה"ל, "מנהל מערכות תקשורת עצומות שמעבירות אלפי טרה של מידע מודיעיני בזמן אמת – בשגרה ובחירום. הרציפות התפקודית של המערכות קריטית להצלחת משימות צה"ל. פגיעה בכשירות המערכות עלולה לדוגמא לפגוע במבצעים, בהתרעה לפיגוע וכו'".

אחד ממטרותיו של מערך ספיר באגף המודיעין הוא פיתוח מגוון רחב של מאמצים לשמירה על הרציפות התפקודית של מערכות אמ"ן אל מול מגוון רחב של איומי ייחוס. "הפרויקט מהפכני בעולמות ההגנה בסייבר והוא תוצאה של שיתוף פעולה בין מערך ספיר, חיל האוויר ומשרד הביטחון, וזכה בתעודת הערכה בתחום המודיעיני בפרס ראש אמ"ן לחשיבה יוצרת", ציינו בצה"ל.

בשלוש השנים האחרונות התקיימה פעילות מחקר ופיתוח של מערכת הגנה בסייבר. הפיתוח מתחלק לשניים, החלק הראשון הוא מודל חדשני שנועד להבדיל בין תקיפות סייבר, לתקלות זמניות במערכת בזמן אמת. החלק השני הוא יכולת הפעלה מבצעית, שמאפשרת במקרה של זיהוי תקיפה, לנטר בזמן אמת את מהות התקיפה וללוות את הפעילות המבצעית לטיפול בתקיפה.

גישה מרחוק במקום תחת אש

"הפתרון מהווה פרצת דרך עולמית בשמירה על מערכות מסוג זה ושימוש ראשון במכלול הכלים ויישום של תורת ההגנה. כמו כן, המערכת מאפשרת לבצע פעולות בצורה מרוחקת. עד היום במקרה של תקלות במערכות, לוחמים היו צריכים לטפל במקום האירוע. המערכות השונות נמצאות באזורי גבול ובאזורים אחרים שאינם סימפטיים ודורשים ליווי רציף של כוחות לוחמים ומעטפת מבצעית שלמה לעיתים תחת אש. טיפול בתקלה בצורה מרוחקת, ימנע סיכון לוחמים תחת אש ויציל חיים", הסבירו בצה"ל.

בצבא מסבירים כי שיתוף הפעולה עם משרד הביטחון אפשר חסכון של עשרות מיליוני שקלים במסגרת התייעלות אל מול מערכות מעולם תוכן דומה, ובמסגרת חוזה ההתקשרות שנוצר.

ראש אמ''ן אלוף תמיר הימן (צילום: דובר צה''ל)
ראש אמ''ן אלוף תמיר הימן (צילום: דובר צה''ל)

א', ראש המיזם במערך ספיר, סיפר כי "פריצת הדרך במסגרת הפרויקט והתוצאות המבצעיות, הן הצלחה משמעותית בתחום ההגנה בסייבר. המערכת מעלה באופן נדיר את הרציפות התפקודית של אמ"ן והתמודדות אל מול שלל איומי ייחוס".

סא"ל י', האמון על תשתית שינוע המידע באמ"ן, אמר: "תוצרי העבודה יאפשרו צמצום סיכון לוחמים בשטח, באזורים לא סימפטיים – תחת אש ובתנאי עבודה קשים ובמתן מענה מהיר לבעיות רציפות מודיעיניות".

כאמור, הפרויקט פורץ הדרך של מערך ספיר היה מבין מקבלי הפרס פרסי ראש אמ״ן שהוענקו השנה. במסגרת האירוע, הוענקו פרסים לפרויקטים פורצי דרך במספר רב של תחומים, בין היתר על פעילות היחידות בגזרה הצפונית. "פרסים הוענקו ליחידות שהובילו השנה מבצעים גלויים וחשאיים למיגור האיומים המרכזיים על ישראל בזירה הצפונית, וביניהם פרויקט הדיוק. הפרויקטים הניבו הישג מבצעי חסר תקדים במב״ם. פרסים נוספים הוענקו על נגישות מודיעין פורצת דרך אל ליבת הסוד של אויבנו ולתהליכי ארגון מידע וידע", נמסר מצה"ל.

הרשימה המלאה של הזוכים בפרסי ההצטיינות מטעם ראש אגף המודיעין

ראש אמ''ן מעניק פרסים ליחידות המצטיינות  (צילום: דובר צה''ל)
ראש אמ''ן מעניק פרסים ליחידות המצטיינות (צילום: דובר צה''ל)

ראש אמ״ן, אלוף תמיר הימן, אמר באירוע: ״העבודות והפרויקטים שזכו בפרס לשנת 2020 מקורם ברעיונות מצוינים שהפכו לפרויקטים ברי-קיימא. האנשים שמאחורי הפרויקטים זיהו את ההזדמנות שבאתגר, וסיפקו פתרונות יצירתיים לבעיות שנמצאות בליבת העיסוק הביטחוני של אמ״ן בצה״ל".