לפני שנה, האסוציאציה הראשונה שעלתה מהמילה "מסיכה" הייתה משויכת לחג פורים המבדח והמשמח. היום "מסיכת הקורונה" היא האסוציאציה של כל אחד ואחת מאיתנו, כולל פעוטות שיש להניח שאינם זוכרים מסיכה אחרת. תחפושות ומסיכות נמצאות בתחומים רבים בחיינו - וגם בתזונה. פורים הוא הזדמנות להציג מזונות שמתחפשים לאוכל בריא ולא רק בשנה האחרונה, ואנחנו פה לחשוף את פרצופם האמיתי.

אין הכוונה להשבית שמחות. לתזונה ולאורח חיים בריא בכלל יש להתייחס כמכלול, ואין אמת אחת מוחלטת. חשוב להדגיש שאנחנו לא מציעות להימנע ממזונות אלו, אלא רק להבין את הפרופיל התזונתי, ושגם לתדירות הצריכה יש משמעות. בחירות שנעשות מתוך ידע הן לרוב נכונות יותר.


אוכל טבעוני


טבעונים, בדומה לצמחונים, נמנעים מצריכה של מזונות מהחי - בשר, דגים, פירות ים. להבדיל מצמחונים הם נמנעים גם ממוצרים שמקורם בעולם החי: חלב ומוצריו, ביצים ודבש. חלק מהטבעונים למדו את רזי הבישול של המטבח הטבעוני ויידעו להכין ארוחות טעימות, מאוזנות, מגוונות ומשביעות. להשרות נכון ולעתים גם להנביט קטניות; לשלב סוגי דגנים שונים; למצוא תחליפים ראויים לחלבון וללהטט מטופו מגוון מאכלים בתיבולים שונים. אך חלק מהמזונות הטבעוניים הם פרי פיתוח של חברות מזון ולכן מעובדים. חלקם אף אולטרה־מעובדים. אלה יכולים להיות עם תכולת חלבון נמוכה, תכולה גבוהה של נתרן, שומן רווי, סוכר או רכיבים לא רצויים אחרים. לכן מומלץ לבחון את רשימת הרכיבים. הרכיבים מופיעים בסדר יורד מבחינת הכמויות שלהם, כשהרכיב הראשון הוא בכמות הגדולה ביותר. רשימה קצרה שרכיביה מוכרים מומלצת יותר מרשימה ארוכה שבה רכיבים לא מוכרים. מזון טבעוני מעובד אינו ערובה לאיכות תזונתית גבוהה.

פיצה טבעונית של ''פאפא ג'ונס'' (צילום: פאפא ג'ונס)
פיצה טבעונית של ''פאפא ג'ונס'' (צילום: פאפא ג'ונס)


לחם ומאפים ללא גלוטן


גלוטן הוא חלבון מהצומח הנמצא בחיטה, שעורה, שיפון ושיבולת שועל. הוא מצוי במוצרים על בסיס דגנים כמו לחם, לחמניות, פיתות, קרקרים, מוצרי מאפה מתוקים ומלוחים, פסטה ועוד.

עד לאחרונה הימנעות מגלוטן הייתה נחלתם הבלעדית של חולי צליאק. עבורם הימנעות מגלוטן היא הטיפול במחלה. בספרות המדעית לא קיימת הוכחה לכך שדיאטה ללא גלוטן תורמת לבריאות או נחוצה לירידה במשקל. אבל כמו בכל דיאטה אופנתית, ההגבלות והוויתור על מזונות בעלי תכולה קלורית גבוהה כמו עוגות ועוגיות, בורקס, פיצות, פסטות (ברוטב שמנת) מסייעים לצמצם את סך הקלוריות בתפריט - ובהכרח לירידה במשקל. הימנעות מגלוטן לא מסייעת לרדת במשקל אלא הימנעות ממזונות עתירי שומן וסוכר המכילים גלוטן. יש מוצרים ללא גלוטן שמכילים עמילן תירס או טפיוקה שדלים ברכיבים חיוניים ומעלים את רמות הסוכר במהירות גבוהה יחסית. בנוסף, קיים חשש שהימנעות מוחלטת מגלוטן תוביל להורדה משמעותית של דגנים ופחמימות בתפריט ולכן למחסור ברכיבים תזונתיים כמו ויטמינים מקבוצה B, סיבים תזונתיים ואנרגיה זמינה. תפריט ללא גלוטן יכול להיות מאוזן תזונתית, רק אם מודעים למחסור שתפריט כזה עלול לגרור, ומשלימים בהתאם ממקורות תזונתיים אחרים. מומלץ להיוועץ בתזונאית לפחות פעם אחת.

לחם ללא גלוטן (צילום: לימור לניאדו תירוש)
לחם ללא גלוטן (צילום: לימור לניאדו תירוש)


טוסט גבינה צהובה


טוסט גבינה צהובה נתפס כמנה עתירה בקלוריות ושומן. מותרות, שלא לומר שחיתות, למי שבעודף משקל. אז לא. שתי פרוסות לחם (עדיף מדגנים מלאים, כמובן), פרוסת גבינה צהובה, עגבנייה, בצל ובזיליקום והרי לכם מנה טעימה ומזינה, שממנה אפשר ליהנות ולשבוע בלי נקיפות מצפון.


מיץ אשכוליות


חצי אשכולית שווה בתכולת הקלוריות לתפוז. בכוס מיץ אשכוליות אותו מספר של כפיות סוכר כמו בכל מיץ מפרי סחוט אחר ואפילו, אולי מפתיע, אותו מספר כפיות סוכר של משקה מוגז שאינו דיאט, כלומר 6־8 כפיות. רבים לא מעיזים להמתיק את ספל הקפה בכפית סוכר אחת, אבל מרבים בשתייה של מיצים. המתיקות, או יותר נכון חמיצות־מרירות המיץ, אינן מעידות על תכולת הסוכר, כיוון שרכיבים חמוצים ומרירים דומיננטיים יותר בטעם וממסכים את הטעם המתוק. צריכה של פירות שלמים מומלצת ושתייה של מיצי פירות - פחות, כיוון שבמיץ אין כמות הסיבים התזונתיים שיש בפרי, וגם איכות הוויטמינים נפגעת. סיבה נוספת להעדפת הפרי: בכוס מיץ יש 3־2 אשכוליות סחוטות ובקלות אפשר לשתות כוס מיץ ואפילו שתיים, אך לאכול 3־2 אשכוליות בבת אחת זו כבר משימה לא כל כך פשוטה (מבלי להביא בחשבון את הקילוף...).

מיץ אשכוליות, צילום אילוסטרציה (צילום: istockphoto)
מיץ אשכוליות, צילום אילוסטרציה (צילום: istockphoto)


דבש וגם סילאן


דבש וגם סילאן מתויגים כשייכים לקבוצת מזונות־על (סופר־פוד). למעשה אין הגדרה למזונות סופר־פוד, ואין להם משמעות בקהילה המדעית או הרפואית. אלה בדרך כלל פירות וירקות אקזוטיים שפחות נפוצים במטבח המערבי, כמו גוג'י ברי, קייל או זרעי צ'יה, אבל גם רימון, אבוקדו ואחרים המוכרים יותר נכללים ביניהם מעת לעת. אלה זוכים ליחסי ציבור כבעלי איכויות תזונתיות יוצאות דופן.

פירות וירקות מכילים נוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים וללא ספק מיטיבים עם הגוף. אבל גם ירקות ופירות אחרים הנמצאים באופן קבוע במטבח כמו עגבניות, מלפפונים, פלפלים או תפוחי עץ הם בעלי איכויות תזונתיות לא פחות מרשימות. כל פרי או ירק עשיר ברכיבים מסוימים יותר או פחות, וחשוב לצרוך מגוון גדול של פירות וירקות. היתרונות של דבש וסילאן יכולים להיות בשימושים הקולינריים או במרקם שלהם, אך הם סוכרים פשוטים שאינם שונים מהותית מסוכר לבן או סוכר חום. הם אומנם מכילים ויטמינים ומינרלים, אך אלה נמצאים בכמויות קטנות מאוד. אם נביא בחשבון את כמות הדבש והסילאן שאנחנו צורכים - כפיות בודדות ביום, בשבוע או בחודש - על אחת כמה וכמה אין משמעות לתוספת זניחה של הוויטמינים והמינרלים שהם מכילים.