הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, נשא היום (רביעי) דברים במסגרת טקס סיום קורס קצינים קרביים בבה"ד 1. הטקס מיוחד למדי, שכן היום, לראשונה מזה חודשים ארוכים, זוכים הורי הצוערים הנרגשים לקחת חלק בטקס - בהתאם למגבלות הקורונה בצה"ל.

בנאומו בחר כוכבי לעסוק ברעות בין משרתי הצבא, ומתן דגש על כבוד האדם ואהבת האדם: ״צה״ל הוא צבא העם, המקבל בשעריו אנשים מכל חלקי העם ומכבד כל אדם ללא קשר או תלות בדת, עדה, רקע, מין או נטייה מינית", אמר כוכבי בדבריו. 

כוכבי הבהיר: "המשרתים בצה"ל אינם בוחרים את מפקדיהם וגם לא חבריהם לשירות. הם מתייצבים מתוקף החוק, ולרוב בשמחה והתלהבות, ובתמורה מצפים להגינות וליחס הולם הכולל שורה של דרישות ובראשן שמירה על כבודם. הגנה על כבודו של אדם משמעה הגנה על הדברים החשובים לו - על גופו, על שמו הטוב, על פרטיותו ועל היותו בן אנוש".

הרמטכ"ל התייחס בדבריו לסוגיית האלימות המינית בצבא ואמר: "כל פגיעה על רקע מיני, בדיבור או במעשה, היא פגיעה בכבוד האדם ומהווה מעשה חמור. המדיניות שקבענו בנושא היא ״אפס סובלנות״ ונפעל בחומרה נוכח כל חריגה. כדי למגר את התופעה נדרשת מעורבות מפקדים הכוללת חינוך להטמעת ערכים, בקרה על המתרחש ביחידה, הרתעה וענישה מחמירה ומעל הכל דוגמא אישית". 

כוכבי סיים את דבריו ואמר: "עוצמתו של צה״ל נמדדת קודם כל בחוסנו המוסרי, אנו נושאי הדגל! ועיניהם של פקודינו ושל החברה הישראלית כולה, נשואות אלינו בציפייה שננהג באופן ערכי וחסר פשרות בכל ההיבטים ובוודאי בתחום זה הנוגע לנפשם ולכבודם של פקודינו. רק כך, נועם לשמור על צה״ל כארגון מופת - ממלכתי וערכי״.

גם שר הביטחון בני גנץ נשא דברים בטקס. בדבריו התייחס גנץ למאבק בקורונה, האיומים הביטחוניים על ישראל וגם החקירה שנפתחה נגד ישראל בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.

"אנחנו יודעים שאיראן מתקדמת במהירות בשלל תחומים בתכנית הגרעין שלה, וצוברת כלים רבים. היא מעשירה אורניום ומתקינה מאות צנטריפוגות מתקדמות במתקנים חשאיים, ומחבלת במאמצי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לפקח עליה. חלק גדול ממאמציה של איראן הם בלתי הפיכים, משום שהיא צוברת ידע וניסיון רבים. ארה"ב, אירופה ומדינות המזרח התיכון מכירות היטב את צעדיה של איראן שיכולים להוביל למרוץ חימוש נרחב".

עוד אמר שר הביטחון בעניין: "איראן היא בעיה של האזור והעולם כולו, אולם היא גם איום גדול על מדינת ישראל. לכן, עלינו לעבוד בתיאום עם המעצמות ולהבטיח שאם ייחתם הסכם עם איראן הוא יהיה כזה שיביא לעצירת תכנית הגרעין שלה ויביא לעצירת תכנית ההתבססות שלה בסוריה. צה"ל נערך כל העת לאפשרות שיידרש להפעיל תכניות מבצעיות במידת הצורך".

על חקירת בית הדין בהאג אמר: "צה"ל מוכיח פעם אחר פעם את מוסריותו, וזה חשוב מעצם הימים האלה ובכלל, גם כאשר תובעת בהאג - נטולת כל זכות מוסרית משפטית או עניינית - מבקשת לערער על כך. אני מקווה מאוד שהתובע הבא יבין זאת ולא יאפשר לחקירה הפוליטית הזאת להימשך".