"רדיפה ממסדית": ממשלת ישראל אישרה שלשום את הצעת המחליטים להכרה בפרשת ילדי תימן, המזרח והבלקן והעברת פיצוי כספי למשפחות שנפגעו בשנות קום המדינה. במסגרת ההחלטה שאושרה, ממשלת ישראל הביעה צער על האירועים שהתרחשו, והכירה בסבלן של המשפחות אשר ילדיהן היו חלק מפרשה זו באופן רשמי. 

עמי, בנו של הרב עוזי משולם, שהיה חלק בלתי נפרד מהמאבק של ילדי תימן, שוחח היום (רביעי) עם בן כספית ואריה אלדד בתוכניתם ב-103FM והביע זעם על התגלגלות הפרשה הוותיקה: "הייתה רדיפה ממסדית ארוכת טווח באמצעות באויבים מבית ומבחוץ ועל זה עוד מקווה שיוקמו ועדת חקירה שיחקרו את הנושא".

"לגבי הפיצויים אמרתי שזה יגחך את העניין", הוסיף. "אני לא מכיר אף הורה אמיתי שאוהב את בנו או בתו וייקח כסף או שוחד עבור השתקה פושעת בנושא ילדיו החטופים. אני לא יודע מה כוונתם, לדעתי כל המשחק הזה הוא משחק פוליטי. אם הם רוצים, שיקימו ועדת חקירה ממלכתית בדלתיים פתוחות ודרכה יגלו את כל האמת ויגלו שהרב עוזי לא פשע".

ארכיון פרשת ילדי תימן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ארכיון פרשת ילדי תימן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"הכל זה פוליטיקה, אנחנו לא רוצים טובות ממדינת ישראל, אנחנו מבקשים להקים ועדת חקירה ממלכתית, זו זכותנו הלגיטימית שפרשה כזאת תיחקר. יש לי דוח מצ"ח שמוכיח שאבי נרצח. כל מי שקורא לטהר את שמו של הרב עוזי, במרכאות כי שמו טהור וזך מאז ומתמיד, שלא יזרוק סיסמאות באוויר, שידרוש ועדת חקירה ממלכתית. אם רוצים להגיע לחקר האמת בפרשת ילדי תימן, די למשחקים", הוסיף.

"הצעה מבזה"

עו"ד רחל דותן, המייצגת את משפחתה בבית משפט העליון במסגרת הפרשה, סיפרה לליאת רון ברדיו צפון 104.5: "אני מייצגת את המשפחה וילדים וותיקים נוספים. התביעה במשפחתי היא על מקרה שני תאומים בני 10 חודשים, אחיו של אבי. הסיפור הקלאסי - אמרו לאמא להשאיר את התינוקות בבית התינוקות ולבוא להניק אותם, אבל אחד מהם נלקח לבית החולים, ולמחרת גם התאום שני. לאחר מספר שעות הודיעו שהם נפטרו. כשביקשו לראות את הגופה נאמר להם שהמוות כבר נקבע, ועד היום אין ציון של קבר. לכן, הוגשה תביעה משפטית. יש תקדימים משפטיים במקרים של אי איתור מקום הקבר. קיימת אחריות נזיקית על מי שאחראי על הקבורה. חלק מהאחריות היא לציין מקום קבורה. אם לא עשה כן, עליו לשאת באחריות".
 
האם אתם מרוצים מהמחווה שעשתה ממשלת ישראל בעניין הפיצוי?
"ממש לא. מבחינתי זו הצעה מבזה, ואנחנו לא מתכוונים לקבל אותה. תיק משפחת ג'הסי, התיק של משפחתי, הגיע לעליון בגין ערעור של המדינה. משפחת ג'הסי ערערה על תיק בבית משפט השלום בחיפה. פסק הדין דחה מיד את התביעה בגין התיישנות, אך משפחתי לא ויתרה והגישה ערעור למחוזי".

אתם מתכוונים לא לקבל את הפשרה?
"התיק נמצא בבית משפט. המדינה ביקשה ארבעה חודשים להגיע להסדר עם המשפחה, בתירוץ שאותו ההסדר יחול על שאר המקרים. חלפה שנה. מעת לעת, וגם על ההצעה הזו, שמענו מכלי התקשורת. מצויין שהכסף שיינתן הוא לא פיצוי, אלא לפנים משורת הדין".

"זו הצעה", הוסיפה דותן. "נאמר בדברי ההסבר שזו הצעה חד צדדית, שאינה כפופה למשא ומתן. המתווה הכספי האמור יהווה פשרה בהליכים. פשרה זה שני צדדים, וכאן פשרה עם מי? עם עצמם. ועוד נכתב קבלת הכסף תותנה במסירת התחייבות ובכתב על ויתור וסילוק מכל תביעה עתידית. המדינה אמורה לעדן את בית המשפט לגבי הצעתה, ואנחנו אמורים להגיב. אנחנו לא נקבל את ההצעה".