בתום ביקור קצר בטהרן, על רקע כוונת איראן למנוע מפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לבצע ביקורות פתע באתרי הגרעין המוכרזים, מסר יו"ר הסוכנות רפאל גרוסי, לפי הדיווחים, כי הגיע להסדר שלפיו פקחי הסוכנות יישארו במדינה והפיקוח יימשך, אך בהיקף מצומצם. על אף הניסיון לשדר הצלחה, ההודעה של גרוסי מטרידה ומעוררת חשש רב כי צעדי הלחץ האיראניים אכן משיגים את מטרתם: להוביל את ארצות הברית לחזרה מהירה להסכם ללא הישגים משמעותיים מול האיראנים.

החלטת איראן למנוע את ביקורי הפתע של פקחי הסוכנות היא האחרונה בשורת מהלכים פרובוקטיביים בתחום הגרעין שביצעו האיראנים על פי חוק שאימץ הפרלמנט האיראני בדצמבר האחרון במטרה להפעיל לחץ על המערב לביטול הסנקציות על המדינה ולחזרה להסכם הגרעין, שיאפשר לאיראן להתקדם במהירות לנשק גרעיני בתוך עשר שנים, ללא חשש מפעולה צבאית או לחץ כלכלי על המשטר. במסגרת צעדים אלו התחילה איראן, בין השאר, להעשיר אורניום לרמה גבוהה של 20%, המקרבת אותה לרף ההעשרה הנדרש עבור שימוש צבאי.

מאז כניסת ביידן לבית הלבן נוקטים האיראנים צעדים מרחיקי לכת אלו כדי לערער את ההנחה של הממשל החדש כי הוא מסוגל להביא להסכם מחודש ומשופר בין איראן והמעצמות. האיראנים, כמו סוחרים בבזאר, מזהים את להיטות הממשל לחזור להסכם כחולשה, ולכן על אף מצוקתם הכלכלית ונחיתותם הצבאית, הם אינם מתכוונים לספק תמורה גבוהה יותר עבור המחיר המקורי, ואף משדרים כי "הסחורה" תכף אוזלת כדי להלחיץ את "הלקוח".

בתוך כך, ועל רקע הדאגה והאזהרות מצד ארצות הברית ואירופה, שב שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף והבהיר כי לאיראן אין כל כוונה לדון בהסכם גרעין נוסף. גם מנהיגה העליון של איראן, עלי חמינאי, אמר כי איראן תוכל להשיג נשק גרעיני אם תרצה בכך. במקביל, נורו רקטות לעבר השגרירות האמריקאית בבגדד, זאת לאחר שלאחרונה נורו רקטות לעבר בסיס בעיר ארביל שבצפון המדינה.

דבר מכל זה לא מונע מהממשל החדש בוושינגטון לדבוק בכוונתו לחזור להסכם הגרעין המסוכן ולבצע מחוות כלפי איראן ושלוחותיה. החל מהסרת החותים, בעלי הברית של איראן בתימן, מרשימת ארגוני הטרור; דרך הסרת ההגבלות על הדיפלומטים האיראנים השוהים בארצות הברית, ועד ההצהרה על נכונות לפתוח במשא ומתן עם איראן על אופן החזרה להסכם - ממשל ביידן יוצר את הרושם כי תוקפנות (איראנית) נענית בפייסנות (אמריקאית).

נתניהו מזהיר מפני איראן גרעינית באזכרה לדוד בן גוריון. צילום: רועי אברהם, לע"מ

הרכבת יצאה מהתחנה מזמן, ועל ישראל לפעול במהירות ובתיאום עם ידידותיה הערביות כדי להבהיר לאמריקאים את הסכנות עבור ביטחונה וביטחון ידידותיה במדיניות זו, שלפיה תוותר ארצות הברית על מנופי הלחץ שלה על איראן לפני כניסה אפשרית למשא ומתן עם איראן. יש למצוא את הדרך, אולי אף על ידי הגברת הסנקציות, כדי לחייב את איראן לקבל הסכם שימנע ממנה באמת להשיג יכולת להצטייד בנשק גרעיני. תנועת הביטחוניסטים פרסמה לאחרונה את המלצותיה לממשל החדש בנושא האיראני, ואולי זה הזמן להציע גם למקבלי ההחלטות בישראל לעיין במסמך, או לכל הפחות לגבש מדיניות סדורה וקשוחה על רקע ההתפתחויות. 

הכותב הוא חבר בתנועת הביטחוניסטים, לשעבר ראש חטיבת המחקר באמ"ן