הבקשה של נתניהו מביידן: במהלך שיחת הטלפון שנערכה בשבוע שעבר בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, ביקש נתניהו: "אל תבטל את הסנקציות שממשל טראמפ הטיל על התובעת בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג" - כך דווח הערב (רביעי) בוואלה NEWS. זאת, ברקע האישור שהעניק בית הדין לפתיחה בחקירה נגד ישראל ביהודה ושומרון ובעזה.

לפי הדיווח, הבכירים הסבירו כי החשש הוא שהסרת הסנקציות האמריקאיות על האג עלולה לפגוע במאמצים מצד ישראל למנוע מבית הדין לפתוח בחקירה ביהודה ושומרון, עזה ומזרח ירושלים. לדבריהם, ביטול הסנקציות, שהוטלו על ידי טראמפ בחודש יוני האחרון, עשוי לגרום לתובעת פאטו בנסודה לפרש את המהלך כסימן לכך שארה"ב אינה מתנגדת לפתיחת חקירה שכזו נגד ישראל. 

לפי הבכירים, סוגיית הסנקציות נגד בית הדין אף עלתה בשיחת טלפון בין שר החוץ גבי אשכנזי לבין מקבילו האמריקאי, אנתוני בלינקן, וכן בשיחות נוספות בין בכירים במשרד החוץ הישראלי והאמריקאי שנערכו בימים האחרונים, בהן ניסו ישראלים להסביר כי ממשל ביידן יכול להשתמש בסנקציות כמנוף לחץ נגד בנסודה, שיאפשר למנוע ממנה לפתוח בחקירה נגד ישראל או נגד ארה"ב סביב המלחמה באפגניסטן.

כזכור, מוקדם יותר היום התייחס ראש הממשלה לשיחתו עם ביידן בנאומו בטקס הזיכרון לחללי צה"ל שמקום קבורתם לא נודע, ורמז: "בשיחתי עם ביידן דיברנו על המחויבות המוסרית שלנו להגן על חיילינו מפני מי שמנסים להטיל דופי במוסריות שלהם באמצעות טענות שקריות".

במשרד ראש הממשלה וכן בבית הלבן סירבו להתייחס לנטען בכתבה, אך לא הכחישו את הפרטים.

לכתבה המלאה בוואלה NEWS