מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, שוחח הבוקר (חמישי) עם אריה אלדד ורון קופמן ב-103FM בעניין ההגבלות שצפויות להיכנס לתוקפן הערב, שנועדו למגר את התחלואה. זאת, על אף ששושן פורים חל ביום ראשון, היום בו יוסר העוצר הלילי: "זאת לקונה שעדיין דנים בה, כנראה שעוד לא נאמרה המילה האחרונה בנושא יום ראשון בירושלים".

לא הגזמתם עם הפורים הזה? אנחנו עם מסכות משנה שעברה ואני שומע שנהיה כנראה עד פורים הבא, כולל. עד מתי?
"זה כרגע הנוהג גם בעולם, אנחנו מחסנים שיעור חיסון מאוד יפה בישראל, יחד כמובן עם מוטנט בריטי. אין מספיק מידע עדיין בעולם ואצלנו -  האם מי שמחוסן לקורונה יכול גם להדביק מישהו שנמצא בסביבתו שאינו מחוסן. אנחנו עם כ-2.5 מיליון ילדים עד גיל 16 שעדיין לא יכולים לחסן. אנחנו מקפידים לומר שאנחנו מחסנים ומעניקים הגנה כנגד הידבקות, גם כנגד מחלה קשה, וראינו את זה במחקרים האחרונים. מאידך, אנחנו לא יודעים בוודאות אם אנחנו לא יכולים להדביק בתרסיסים מהפה ומהאף את מי שלידנו, שאינו מחוסן. לכן כרגע אנחנו עדיין עם מסכה. ככל שיצטבר ידע בעולם אולי נוכל להוריד את המסכה".

יש החלטה שלא נגועה בפוליטיקה?
"יש הרבה החלטות שאינן נגועות בפוליטיזציה, מקצועיות וטהורות לחלוטין. אנחנו נוהגים במקרים רבים על פי כללי הידע הרפואי ובריאות הציבור ואפידמיולוגיה. נכון שאנחנו מביאים לעיתים דברים לשולחן הממשלה או לקבינט כהחלטה, ושם הדברים נידונים על ידי השרים".

איך הדברים יכולים לעלות לדיון אצל אנשים שחסרי מושג בתחום? אתם באים עם הידע והם עם האינטרסים.
"יש כמובן תשומת לב והקשבה רבה לידע הרפואי שאנחנו מביאים, אבל חשוב להזכיר שהמצב שאנחנו נמצאים בו בדיוק שנה, זו מחלה מאוד מורכבת אבל לא רק מחלה. הנגיף השפיע על הרבה מאורחות החיים שלנו – חינוך, תרבות, כלכלה, נפש. לכן, ההחלטות לעיתים שהן אינן רק רפואיות, אלא נוטלות סיכונים כדי לענות ולתת מענה לצרכים נוספים, שהם חשובים לכשעצמם תוך נטילת סיכונים. לעיתים אנחנו כועסים ולא מברכים על כך, אבל אנחנו מבינים שהמצב מאוד מורכב".

פרופ' לוי היינו שנינו הרבה שנים בצבא, הזכרת שהמגפה נמשכת שנה. הציבור מותש, האם שקלתם להעניק לכל אזרח אות כמו מלחמת ההתשה או סיכת מתחסן?
"מעניין, לא חשבנו על זה. אתה נותן לי את הרעיון. לא חשבנו על זה האמת אבל נתנו למתחסנים את תו המתחסן".

פורים חל ביום ראשון, ודווקא ביום הזה אין סגר או עוצר.
"נכון, זאת לקונה שעדיין דנים בה. דנו רבות בנושא של ירושלים ושושן פורים שחל בעיר שחומות סביב לה, ביום ראשון. העוצר לילה אמור להסתיים ביום ראשון ב-05:00 לפנות בוקר. דנים כרגע בהגבלת התחבורה הציבורית לשם, כנראה שעוד לא נאמרה המילה האחרונה בנושא יום ראשון בירושלים".

ישראל שולחת כמות מסוימת של מנות חיסון לכל מיני ארצות בעולם. הם לא יעלבו? מדובר על 100,000?
"זה לא 100,000 אפילו לא מחצית. הדבר נדון על ידי קובעי המדיניות כדי לסייע לכמה מדינות חלשות יותר לתת חיסונים לצוותי הרפואה שלהם".

מודרנה יעלבו.
"אנחנו לא שולחים חיסונים של מודרנה בגלל שהיא פחות טובה חלילה, או פחות חשובה. אנחנו עומדים ערב דיונים ועסקה נוספת עם מודרנה כך שהדבר הזה לא בא מפאת זלזול חלילה ברמתה של מודרנה או ברמת החיסון של מודרנה. אנחנו נשתמש בו בבוא הזמן, יהיו חיסונים לילדים, הדבר הזה נבע משום שהוא יותר זמין. אני לא בטוח שאנחנו נמשיך בכך אבל זה לא נבע חלילה מאמירה כלשהי לגבי רמת החיסון של מודרנה".