המוני יהודים עזבו את רומניה במהלך המאה ה-20 כתוצאה מאנטישמיות גוברת, עוני מחפיר וכמובן נזקי מלחמת העולם השנייה. כיום מרביתם זכאים לקבלת אזרחות רומנית ואיתה דרכון אירופי.

בשנת 1991 הוחל חוק הלאום הרומני. החוק מתיר ליהודים שנולדו ברומניה להשיג אזרחות מקומית או להשיב אותה במקרה ואבדה. יחד עם זאת, גם צאצאים של אזרחים רומנים לשעבר יוכלו להשיג את האזרחות תחת תנאים מסוימים, כפי שיפורט בכתבה.

הגדרת "צאצאים" על פי חוק הלאום הרומני תקפה לגבי צאצא ביולוגי ומאומץ. כמו כן, תהליך קבלת האזרחות לא מותנה תחת דרישה כי הסבים או ההורים יהיו בחיים.
 
בנוסף, להבדיל מלא מעט אזרחויות זרות אשר לא מאפשרות "קפיצת דורות", בכל הנוגע לאזרחות הרומנית ניתן לדלג דור בכדי להוריש אותה לדור הצעיר יותר.

לפניה ישירה אל משרד עו"ד כהן, דקר, פקס וברוש לחץ/י כאן

מי זכאי לקבל אזרחות רומנית?
על פי חוק הלאום הרומני שנחקק בתאריך ה-1.3.1991, אזרחות רומנית תוענק למבקשיה, במידה ויעמדו בקטגוריה אחת לפחות מבין שלוש הקיימות. הקטגוריה הראשונה מתייחסת לילדים של אזרחים רומנים.

החוק הרומני קובע תחת שלושה סעיפים כי ילד של אזרח רומני מוגדר אחד מהבאים:

  1. תחת סעיף 5 לחוק האזרחות - ילד שנולד לאזרח רומני אשר מחזיק באזרחות רומנית בהווה, יוכר כאזרח רומני גם במידה ונולד מחוץ לרומניה. זאת תחת תהליך שאורכו נע בין שנה לשנתיים.
  2. תחת סעיף 10 לחוק האזרחות - ילדים ונכדים של אזרחים רומניים אשר נולדו בגבולות רומניה הנוכחיים יוכלו להתאזרח כדין. זאת גם במידה והמושא הרומני עליו מבוססת הבקשה איבד את אזרחותו בשלב כלשהו.
  3. סעיף 11 לחוק האזרחות מתרחב ומתייחס גם לנינים של המושא הרומני. הסעיף מכיל בתוכו התייחסות בכל הקשור ללידה בשטחי "רומניה הגדולה", קרי - הגבולות העתיקים והרחבים יותר שמכילים בתוכם את אזורי בסרביה, בוקובינה וטרנסילבניה. כיום אזורים אלו הם חלק ממדינות זרות כדוגמת אוקראינה, הונגריה, פולין, בולגריה ויוגוסלביה לשעבר. היה והסבא או סבא רבא שלכם נולד באזורים אלו, אתם זכאים להגיש בקשה לאזרחות רומנית.

צאצאים לאזרחים רומניים מגבולות רומניה הנוכחיים
אתם זכאים לדרכון רומני אף במקרה שההורים או הסבים שלכם איבדו את האזרחות.
 
אם אתם ילדים או נכדים לאדם שנולד ברומניה בגבולותיה הנוכחיים, אך ההורה או הסב איבד את האזרחות עקב הגירה, אתם עדיין זכאים להשיב את האזרחות תחת סעיף 10 לחוק. במצב זה, הילדים והנכדים בלבד יהיו זכאים תחת הסעיף הנזכר.

בהתאם להוראות סעיף 10 לחוק ההתאזרחות, לא תידרשו לוותר על אזרחות קיימת שברשותכם על מנת לקבל אזרחות רומנית. זאת ועוד, לא תידרשו להתגורר ברומניה בכדי לרכוש אזרחות רומנית תחת סעיף זה של החוק.

צאצאים לאזרחים רומניים מ"רומניה הגדולה"
בפרק הזמן שבין מלחמות העולם, החזיקה רומניה בשטח רחב יותר מאשר גבולותיה הנוכחיים. במשך תקופה זו חבלי ארץ כמו טרנסילבניה, בוקובינה ובסרביה היו בתוך גבולות האזור שמכונה היום "רומניה הגדולה". כיום אזורים אלו שייכים לאוקראינה, מולדובה, הונגריה, בולגריה, פולין ומדינות יוגוסלביה לשעבר.

אם אבותיכם נולדו באזורים הנזכרים, אך בשוגג איבדו את אזרחותם (בשל השינויים שחלו בגבולות רומניה), אתם גם כן זכאים לקבל אזרחות רומנית. זאת לפי הוראות סעיף 11 לחוק. מועמדים זכאים להשיב את האזרחות שאבדה כדין, כולל נינים של האזרח הרומני עליו מתבססת הבקשה.

צוות משרד עו''ד כהן דקר פקס וברוש (צילום: שירי דקר)
צוות משרד עו''ד כהן דקר פקס וברוש (צילום: שירי דקר)

הוכחת זכאות
הוכחת זכאות תיעשה על ידי הצגת מסמכים רשמיים של בעל האזרחות המקורי. המדובר הוא על מסמכים כגון תעודת-לידה, תעודת נישואין, דיפלומה, מסמך שינוי שם, רישום צבאי, או כל מסמך אחר אשר יכול להעיד על קשר רומני בעבר.

במידה ואין ברשותכם אף מסמך רשמי, ניתן להסתייע בשירותיו של עו''ד מנוסה בתחום אשר יוכל לעזור לכם לחפש את המסמכים הישנים בארכיונים הרומניים. ברוב המקרים אפשר יהיה למצוא את המסמכים הנזכרים, ואלו יוכלו להוות עדות לקשר רומני אצלכם ולבסס את זכאותכם באופן ודאי יותר.

ידיעת השפה הרומנית 
לצד הוכחת זכאות לאזרחות רומנית מתוקף היותכם בעלי זיקה לאזרח רומני, תצטרכו לדעת רומנית לכל הפחות ברמה בסיסית. ברגע שמגיש הבקשה אושר לקבלת אזרחות, יידרש להישבע אמונים לרומניה ולדקלם את ההמנון הלאומי – כמובן שניהם ברומנית. יחד עם זאת, עליכם לענות על שאלות פשוטות. מסיבה זו, מומלץ לקחת מספר שיעורי רומנית על מנת לרכוש מיומנות דיבור בסיסית בשפת הלאום החדשה.

יתרונות לבעלי דרכון אירופי
רומניה היא חברה מלאה באיחוד האירופי. בזכות כך, ברגע שאתם אזרחים רומנים באופן רשמי, יוענקו לכם מרב הפריווילגיות של אזרח אירופאי מן השורה. אנחנו מדברים על יתרונות רבים ויוצאי דופן מהם נהנים אזרחי האיחוד באופן בלעדי.

כמה מהיתרונות הבולטים של האזרחות הם מגורים ותעסוקה בכל 27 מדינות האיחוד ללא הגבלת זמן, לימודים אקדמיים מסובסדים באקדמיות מובילות, כניסה למדינות אליהן ישראלים לא מורשים להיכנס, חופש תנועה ברחבי יבשת אירופה, קבלת טיפול רפואי במחיר של תושב מקומי ועוד יתרונות רבים ואיכותיים.

*הכתבה נכתבה בסיוע מר יהונתן גבריאלוב.

משרד עו"ד כהן, דקר, פקס וברוש מתמחה בטיפול בקבלת אזרחויות זרות, אזרחות רומנית, אזרחות פורטוגלית ועוד. מומלץ לבצע את הליך קבלת האזרחות הזרה בליווי עורך דין מומחה ומנוסה שיסייע לכם לקבל את הדרכון האירופי המיוחל. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לא גייד.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.