חברת רפאל השלימה השבוע פיתוח של גרסה קרקעית לטיל האוויר- אוויר I DERBY ER. הטיל בגרסתו הקרקעית משמש כטיל נגד מטוסים וכלי טיס בלתי מאוישים ובגרסת המקור האווירית מדובר בטיל המיועד לקרבות אוויר, שבפיתוח החדש בגרסת האוויר והקרקע יעיל לטווח של מעל 100 ק"מ.  

הניסוי נערך בתחילת השבוע בשדמה שבדרום הארץ עם שיגור הטיל מהקרקע, כאשר מטרת הניסוי הייתה לבחון את השליטה והבקרה על מעוף הטיל, הניווט שלו ומסלול הטיסה. ברפאל טוענים כי סדרת הניסויים היוותה אבן דרך משמעותית בשלבי הפיתוח של הטיל וגרסתו הקרקעית.

תת אלוף פיני יונגמן, ראש חטיבת מערכות ההגנה האווירית ברפאל אומר: "גרסת הטיל החדשה מאפשרת שיגור לטווח של מעל 100 ק"מ. הנתון הזה מעניק לטיל יתרונות יירוט משמעותיים בקרבות אוויר-אוויר וכך גם בירי מהקרקע. הטיל המתקדם מעניק עליונות אווירית משמעותית לטייס הקרב או למפקד ההגנה האווירית שיעשו בו שימוש".

הטיל הוא בעל יכולת הנחשבת כ"שגר ושכח", כלומר לאחר השיגור אין צורך בהתערבות נוספת, והטיל מבצע בעצמו את דרכו אל המטרה. הנתון הזה מאפשר יכולת התמודדות עם מטרות רבות בו זמנית וניתן לשגרו ביום או בלילה ובכל תנאי מזג אוויר.

הטיל החדש מתוצרת רפאל (צילום: דוברות רפאל)
הטיל החדש מתוצרת רפאל (צילום: דוברות רפאל)

הטיל זהה בצורתו ומידותיו לטיל הדרבי הנמצא בשירות מבצעי במספר מדינות, ומותקן על מטוסי קרב שונים ברחבי העולם. בגרסתו הקרקעית יכול הטיל להשתלב בסוללות הגנה אווירית מסוג ספיידר מתוצרת רפאל, המספקות הגנה אווירית נגד מטוסים לטווחים שבין 60-20 ק"מ.

במהלך הניסוי חשפה רפאל לראשונה את מערך הניסויים הלאומי אותו היא מתפעלת. המערך כולל את שדה הניסויים שדמה בדרום הארץ, את יחידת ניסויי הטילים במרכז הארץ וגם ספינות גדולות הנושאות על גביהן את המערכות המתקדמות לצורך ביצוע ניסויים.