הזמנה בתקופת בין הסגרים להשקה אמיתית ולא בזום, גם אם ההשקה מצומצמת ומחולקת לקפסולות, הייתה כמו מציאת מים חיים בנווה מלבלב ושפוי בלב מדבר. וכשבטעימה יש גם יינות מפתיעים ומרתקים באיכותם ובעניין שהם מעוררים, אפילו המים הפשוטים הפכו לשמפניה. יקבי כרמל מיתגו מחדש את יינות היוקרה של היקב בשם Carmel Signature, כשהכוונה ליינות המופקים מחלקות הכרמים המצטיינות ביותר של היקב, עם ענבים ברמת איכות גבוהה. בסדרה יינות שאנחנו כבר מכירים, וגם יינות חדשים ומחודשים עם מיתוג חדש ותוויות יפהפיות. וכמו שאומרים אנשי היקב: יש רגעים ששווה לחכות בשבילם.  

נותנים לזה לצמוח 
את התפיסה הייננית בעולם הפרמיום מבטאים ביקבי כרמל במילות השיר של אריק קלפטון: let it grow, let it grow… let it blossom, let it flow. הכוונה היא כמובן, לכרמים. "החלק הכי חשוב בתהליך היינני הוא בחירת הכרמים", אומר יפתח פרץ, היינן הראשי. "מרגע שנבחר הכרם – תפקידנו כייננים הוא לשמור עליו ולטפח אותו על מנת שיניב את הענבים בעלי האיכויות הגבוהות ביותר שניתן. מכאן ועד טיפת היין האחרונה שנותרה בבקבוק – התפקיד היחידי שלנו הוא לעודד ולהעצים את האיכויות הייחודיות של הענבים. להוציא מהם את המיטב ולממש את מלוא הפוטנציאל הגלום בהם, באהבה, בהקפדה, ובמינימום התערבות". 

יפתח פרץ, יינן ראשי יקבי כרמל (צילום: דיוייד סילברמן)
יפתח פרץ, יינן ראשי יקבי כרמל (צילום: דיוייד סילברמן)

הכרמים הטובים ביותר 
לדברי נדב ארנס ארד, מנכ"ל יקבי כרמל, המגיע בעצמו ממשפחת כורמים: "Carmel Signature הוא מותג יינות היוקרה של יקבי כרמל ותחת חופתו מצויים 14 מהכרמים הטובים ביותר ביקב המקבלים טיפול איכותי דיפרנציאלי ומותאם, ובשל כך מאפשרים לבטא את הטרואר הייחודי, וכן למקסם את פוטנציאל היין באיכויות הגבוהות ביותר. הכרמים נבחרו בקפידה על ידי המומחים שלנו אשר עיבדו את נתוניהם, החל מתנאי הקרקע וכלה בכורמים המטפחים אותה. הכרמים עצמם פזורים ברחבי הארץ, בנקודות גובה שונות המאפשרות גיוון בזנים המקבלים, כל אחד, את התנאים הטובים ביותר לגידולו".  

גפנים חדשות, תובנות חדשות 
הנטיעות החדשות של השנים האחרונות הובילו את צוות הייננים, הכורמים והאגרונומים של היקב לתובנות ולגילויים שונים לאורך כל הדרך. מכיוון שהכרמים פזורים במקומות ובגבהים שונים בארץ, וידאו ביקב איזה זנים יקבלו את התנאים המיטביים לגידולם, לפי תנאי האקלים, הקרקע ותפיסת עולמם של הכורמים, שידעו לכוון את הכרמים למקומות נכונים ויתנו להם את הפרשנות הנכונה.  

הסבלנות משתלמת 
אומרים שדברים טובים לוקחים הרבה זמן, אומרים אנשי היקב, ואכן, אחרי תקופה ארוכה של התמקדות ביינות הבסיסיים, אותם אנחנו מוצאים בכל רשתות השיווק, התברר כי היקב הגדול לא שקט על שמריו, ולאט לאט, אבל בטוח, הכינו העוסקים במלאכה, יינות פרמיום חדשים, כשצוות השיווק מלווה אותם עם מיתוג ועיצוב חדשניים, כיאה ליקב גדול המוביל את תעשיית היין הישראלית כבר קרוב ל-140 שנים. וכן, במקרה זה, הסבלנות משתלמת.  

סדר שיהיה פה 
הפורטפוליו העשיר של Carmel Signature כולל ארבע סדרות ושני יינות אייקוניים: 
Mediterranean Vats: סדרת יינות בסגנון ים תיכוני, יין לבן, רוזה ואדום. (65 שקלים). 
MA’ALYA: יין מתוק מחוזק בסגנון פורט. (100 שקלים).
Vineyards: יינות מכרמים נבחרים הנטועים בתתי אזורי גידול יין איכותיים. (80 שקלים).
Single Vineyards: מופקת מכרמים המניבים באופן עקבי ענבים באיכות גבוהה. (120-140 שקלים).
Carmel Mediterranean: יין אדום יבש ומוערך מזנים ים תיכוניים. (150 שקלים).
Carmel Limited Edition: יין הדגל של היקב. (220 שקלים).  

היינות שטעמנו:
כרמל, 2 Vats לבן 2019 – יין חצי יבש. ממסך ים תיכוני המבוסס על ענבי מוסקט אלכסנדרוני, גוורצטרמינר, ריזלינג וקולומבר. באף בשומת פרחונית נעימה ומעודנת ובפה מתיקות עדינה מאוד המתאזנת על ידי חמיצות מרעננת. 

כרמל, 2 Vats  רוזה 2019: יין סמוק יבש. ממסך ים תיכוני המבוסס על ענבי טמפרניו, גרנאש, מרסלאן, קלאדוק ומעט שרדונה מכרמים בהרי יהודה והגליל. צבע ורוד כתמתם נחושתי, ניחוחות רעננים של תותים ואשכוליות, ובפה פירותיות ומרירות קלילה וחמיצות נעימה ומרעננת.

כרמל, 4 Vats 2019:  יין אדום יבש. ממסך בסגנון ים תיכוני המזכיר את יינות דרום צרפת, המופק מענבי מרסלאן, ארגמן, קריניאן, גרנאש וקלאדוק עם נגיעה של שרדונה, מכרמים באזורי הרי יהודה, שומרון והגליל. ניחוחות פירותיים עשירים ועסיסיים הממשיכים גם בפה, עם חמיצות מרעננת.

כרמל 2 Vats רוזה  (צילום: יח''צ)
כרמל 2 Vats רוזה (צילום: יח''צ)


כרמל, קריניאן ואדי מילק גפנים בוגרות 2018 : זן הקריניאן, שהיה מחלוצי הזנים בעת החדשה, מקבל פה ביטוי ייחודי. מבוסס על גפנים בוגרות ופראיות מכרם יחידני, ואדי מילק באזור זיכרון יעקב, שניטעו לפני כארבעה עשורים בגובה 30 מטר בלבד מעל פני הים. ניחוחות עשירים ומשכרים של פרי שחור, אדום וסגול, דומדמניות, פטל ושזיפים, ובושם רקפות, אדמת יער, תבלינים וטבק. בפה גוף בינוני פלוס, חומציות מרעננת והרמונית וסיומת ארוכה. יין פרוע, מעורר וכיפי.  

כרמל, סירה, עין זיתים 2018: הסירה מכרם פארק נבצר מכרם עין זיתים, מאזור דלתון שבגליל העליון, בגובה של 740 מטר מעל פני הים. מורגש פה הביטוי הטבעי, החד והמדויק  ביותר של הזן מאחר והיין התבגר במכלי בטון, ללא מגע עץ. ניחוחות של סיגליות, אוכמניות עסיסיות, פלפל שחור וירוק וטבק, ובפה חומציות מרעננת, מרקם רך ונעים וסיומת ארוכה ומלטפת. 

כרמל, פטיט סירה, גוברין גפנים בוגרות 2018: ענבי הפטיט סירה נבצרו מגפנים בוגרות בכרם גוברין, שניטעו בגובה של 280 מטר מעל פני הים, בשפלת יהודה, לפני כארבעים שנה וצמחו באופן טבעי עם מינימום התערבות. ניחוחות של פרי סגול, שוקולד מריר, פלפל שחור ותה. בפה חמיצות תומכת, חדה ורעננה וסיומת ארוכה.  

כרמל, סיגנצ'ר, קריניאן ואדי מילק  (צילום: יח''צ)
כרמל, סיגנצ'ר, קריניאן ואדי מילק (צילום: יח''צ)

כרמל, גוורצטרמינר, תל מחפי בציר מאוחר 2019: יין קינוח לבן מתוק מענבי גוורצטרמינר שנבצרו בבציר מאוחר. הכרם בתל מחפי נמצא לא רחוק מעמק הבכא בצפון מזרח רמת הגולן בגובה של כ-1000 מטר מעל פני הים. מפאת גובהו והבדלי הטמפ' בין היום והלילה, הכרם שומר על החומצה הטבעית של הענב. ניחוחות פירותיים ופרחוניים עשירים, פירות קיץ ופריחת הדרים, ורדים, ליצ'י ודבש. גוף בינוני עד מלא, חמיצות רעננה מאזנת וסיומת ארוכה ונעימה.
 
כרמל, מדיטרניאן 2017: ממסך המבוסס על זני ענבים ים תיכוניים, קריניאן, מורבדר, גרנאש, טנאט וויונייה. היין מייצג את תפיסת העולם המקובלת באזורי היין של דרום צרפת, תפיסה המתאימה לאקלים הים תיכוני שלנו. יין אלגנטי ונפלא. ניחוחות עשירים, מלאים ומתפתחים של פטל, דובדבנים, שזיפים. גוף מלא ומרקם אקספרסיבי עשיר ומושך ואיזון בין הפרי לטאנינים ולחומציות. סיומת ארוכה, מאוזנת ומתמשכת. תענוג של יין.

יקבי כרמל, מדיטרניאן 2017 (צילום: אייל קרן)
יקבי כרמל, מדיטרניאן 2017 (צילום: אייל קרן)

כרמל, מעליא 2019:  יין אדום מחוזק בסגנון פורט המורכב מענבי פטיט סירה, מוסקט אלכסנדרוני וגרנאש מאזורי עמק איילון וכפר דניאל. ניחוחות מרוכזים של פרי יער שחור ואדום, הדרים ותיבול חם. בפה גוף מלא וסמיך, טעמי פירות יבשים ותבלינים. יין רך וקטיפתי ומאוזן מבחינת מתיקות וחמיצות. הסיומת ארוכה ונעימה. מעליא הוא מעולה, מושלם בארמית. 

כרמל, סינגנצ'ר, מעליא. יין בסגנון פורט  (צילום: יח''צ)
כרמל, סינגנצ'ר, מעליא. יין בסגנון פורט (צילום: יח''צ)