לפני שנצא למסע בזמן, הנה שתי סטיגמות שכדאי לנפץ: הראשונה היא שתעשיית היין בישראל היא תעשייה צעירה. אמנם נכון הוא שייצור היין בישראל התחדש רק בימי ראשית הציונות, אי שם במחצית השנייה של המאה ה-19, אבל יינות יוצרו כאן כבר בתקופת המקרא, לפני אלפי שנים: גתות עתיקות ואפילו זרעי ענבים שנשתמרו מספרים את סיפורה של תעשייה קדומה זו שימיה עתיקים כמעט כימי ההיסטוריה האנושית המתועדת. אלא שבייצור היין באזור חלה הפסקה ארוכה: זני הענבים הקדומים מהם ייצרו יינות ארץ ישראלים נכחדו או נצרכו על ידי תושביה כענבי מאכל, ועל כן תעשיית היין שקמה מחדש בימיו הראשונים של המפעל הציוני, התבססה לא רק על ידע אירופי אלא גם על זנים אירופים, בעיקר זנים צרפתיים קלאסיים שהיכו שורשים באדמת ארץ ישראל.

הסטיגמה השנייה שניאלץ להיפרד ממנה בטרם נצא למסע היא שיינות לבנים שותים בקיץ, בעוד בחורף לוגמים יינות אדומים. החלוקה הזאת אינה רק ארכאית בעולם שבו הצרכן הוא שקובע את טעמו והעדפותיו, אלא לא מתאימה בהכרח לכל זן: יש יינות אדומים קלילים שניתן ללגום מהם בהנאה גם בימי הקיץ, בעוד על מדף היינות הלבנים נמצאים בקבוקים מרתקים שניתן ליהנות מהם גם בשיא החורף. כאשר מוסיפים לכך את העובדה שחלק מימי החורף בישראל מציגים נתונים אקלימיים שמזכירים קיץ באירופה, מקבלים עירוב מוחלט שמטשטש את גבולות החלוקה הקלאסית הזאת. עכשיו, אתם מוזמנים להצטייד ביינות המיוחדים הללו, יינות לבנים של חורף ולצאת אתנו למסע בזמן.

גתות היין מהתקופה הביזנטית (צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות)
גתות היין מהתקופה הביזנטית (צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות)

איך זה קורה?
 
נכנסים לאתר BLEND, מזמינים את המארז שכולל בקבוק מראווי, בקבוק דבוקי ושתי כוסות ומקבלים לינק לסדנת הטעימות המיוחדת שתתקיים ביום חמישי, 4.3.2020, בהנחיית MW עידו לוינסון, היינן הראשי של יקבי ברקן-סגל. המחיר: 200 שקלים. מחיר מועדון: 170 שקלים.

מה הם יינות "קדומים"
סדרת "קדומים" של יקב סגל מביאה אל קדמת הבימה זנים קדומים ומקומיים שגדלים כאן, בישראל, במשך מאות עד אלפי שנים. מדובר ביינות שהם חלק מהיסטוריה של ארץ ישראל ושל אגן הים התיכון, שהתפתחו, התאקלמו והתאימו עצמם למזג האוויר ולאדמה המקומית. 

בעולם הגדול אנו רואים בשנים האחרונות מעבר הדרגתי מזנים קלאסיים לזנים מקומיים, הזנים הקלאסיים הם נהדרים, אבל מי שמבקש להכיר יין ישראלי מקורי בחו"ל או שמבקר בישראל כתייר ורוצה לטעום משהו מיוחד ומקומי, להתנסות בחוויה שלא יזכה לה בארץ מוצאו, נמשך מטבע הדברים לזנים המקוריים – וכשאלה מגיעים עם בונוס של אלפי שנות היסטוריה שממקמים את הטועם בתוך הנוף התנ"כי, קל להבין מדוע הם מציתים את דמיונם של חובבי היין בעולם כולו. סדרת "קדומים" כוללת שני יינות לבנים חדשים. 

סגל, קדומים, מראווי 2019
מראווי הוא אחד הזנים הבודדים שנשתמרו באזור ארץ ישראל. אזכורים ראשונים למראווי קיימים עוד מתקופת הרומאים, משמע שהוא קיים באזורנו לפחות 2000 שנה, אך תפוצתו הצטמצמה וכיום הוא כמעט ונכחד. היין מגיע מכרם יחידני שניטע לפני מספר שנים בכדי לשמרו. גפני המראווי גדלות ב,  בטרסות מתפתלות בכרם קטנטן בבר גיורא, הרי יהודה. 

מראווי מסדרת קדומים של סגל הוא אחד מהיינות הבודדים המופקים מזן קדום ויוצא דופן זה והוא מספק הזדמנות נדירה לטעום את אחד מהזנים המופלאים והבודדים ששרדו את תהפוכות הזמן במקומותינו, שכן הוא גדל רק בישראל ומהווה חלק ממסע החיפוש אחר הטעם המקורי והמקומי. היין מתיישן בחביות בוגרות של 500 ליטר. הוא בעל אחוז אלכוהול מתון יחסית, 11% - ומבלי לפגוע במסע הקסום שמחכה לכם בטעימה המודרכת, נגלה עתה שהוא משלב באופן נהדר בין ארומה פרחוניות והדרית עם וניל וקפה קלוי, לחמיצות רעננה בפה, המתפתחת אף למליחות עדינה ומתברכת בסיומת ארוכה והדרית.

סגל, קדומים, מראווי 2019 (צילום: יח''צ)
סגל, קדומים, מראווי 2019 (צילום: יח''צ)

סגל, קדומים, דבוקי 2019
 
גם  דבוקי הוא זן מקומי קדום, אחד מהזנים הבודדים שנשתמרו באזור ארץ ישראל. עד שנות ה- 50 לערך היה נפוץ ביותר, אך תפוצתו הצטמצמה מאד ברבות השנים. יין זה מגיע מהגליל התחתון, מכרם הגדל בסוכה, כלומר בשיטת הדלייה (גידול) עתיקה. היין הייחודי הזה מספק הזדמנות נדירה לטעום את אחד מהזנים המופלאים והעתיקים מהבודדים ששרדו בארץ ישראל, וביקב סגל מאמינים שהוא מהווה חלק שוב במסע לגילוי המחודש של היין המקומי.

ארומות של אפרסק, פרי הדר ומינראליות, כמו גם וניל ותבלינים שמקורם בחודשים שבילה היין בחביות האלון הצרפתי, מקדמות את פני הטועמים. בטעם נבחין בחמיצות רעננה שמתפתחת לסיומת הדרית, מתובלת וארוכה במיוחד. גם הדבוקי הוא מבציר 2019 וגם הוא ניחן באחוז אלכוהול מתון של 12%.  

כיאה לאחד היקבים הוותיקים בארץ ישראל, שמים ביקב סגל דגש על שורשיות וחיבור לטבע ולאדמה. על ערכים אלו בנויה שיטת העבודה וייצור היין של היקב עוד מימיו הראשונים: החל מגידול הגפנים, שבו ניתן כבוד לטרואר ובעיקר לענבים, ועד לשיטות הייצור של היין המבוססות על מינימום התערבות. שיטות עשייה אלו, הן שיטות עשייה מסורתיות וטבעיות המדגישות את טעמיו האמיתיים של הענב ואת הקשת הארומטית שלו. החזון של סגל הוא לשמור על האותנטיות, הכי קרוב לטבע שניתן - או במילים אחרות: לייצר יינות פראיים.

סגל, קדומים, דבוקי 2019 (צילום: יח''צ)
סגל, קדומים, דבוקי 2019 (צילום: יח''צ)