אלוף (במיל') עמוס ידלין, לשעבר ראש אמ"ן שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל בתכניתו ב-103FM והתייחס לתקיפה האמריקאית הלילה בסוריה. ידלין הבהיר כי מדובר במסר חשוב של ביידן לאיראנים, אשר מבהיר להם שלא מדובר ב"נשיא חיוור שעוסק רב בדיפלומטיה". 

מה אתה יודע על התקיפה הזו, שהיא הראשונה בעידן ביידן?
"אני חושב שבזה חשיבותה. ביום ה־35 לתפקידו הנשיא מראה לאיראנים שהתקווה שלהם שיש פה איזה נשיא חיוור, שמאמין רק בדיפלומטיה ומבחינתו הם יכולים לעשות מה שהם רוצים, התקווה הזו היא תקוות שווא. יש פה תקיפה מעניינת על מיליציות פרו איראניות, שהן בעצם מיליציות עיראקיות בתוך סוריה". 

מערכות ההגנה האווירית בסוריה מופעלות נגד תקיפה שמיוחסת לישראל, ארכיון (צילום: רויטרס)

אתה אומר לנו שזו תקיפה מעניינת. מה כל כך מעניין בתקיפה?
"התקיפה הזו מאוד מעניינת כי מעניין מאוד איפה היא קרתה, מתי היא קרתה, ומה בדיוק היא משדרת. אז התקיפה הזו קרתה בסוריה, ובמידה מסוימת הנשיא מחקה פה את המב"ם הישראלים, את המערכה בין המלחמות. סוריה, היא מקום לגיטימי לתקיפה של כוחות איראנים וכוחות עיראקים פרו איראנים. האמריקאים עובדים צמוד עם ממשלת עיראק, ולכן כשאתה תוקף בעיראק יש לך בעיה, וגם כשאתה תוקף בלבנון יש לך בעיה בעוד סוריה היא מגרש המשחקים, ואת זה זיהה היטב שר ההגנה גנרל אוסטין שמכיר טוב את הזירה.

"בעיני, הדבר הכי חשוב פה בעצם זה המסר לאיראנים שאומר: 'תראו, אתם מפעילים עלינו לחץ כאילו התהפך המצב'. טראמפ הפעיל עליהם לחץ, ועכשיו הם תוקפים אמריקאים בבגדד, ויורים על האזור הירוק איפה שנמצאת השגרירות האמריקאית, וירו על בסיס אמריקאי באוזר הכורדי בעיראק, ופצעו חיילים אמריקאים, ובעצם משחקים אותה מאוד חזקים לקראת חידוש המשא ומתן והחזרה להסכם. ביידן אומר להם בעצם שהוא לא נאיבי ולא יבוא בכל מחיר להסכם. יש פה היפוך שלם - האיראנים עברו למקסימום לחץ שהיה שייך לטראמפ, וביידן אומר להם שיש לו סבלנות. הרי ההסכם הזה בסוף משחרר מאיראן את הסנקציות, ומי שבאמת צריך את החזרה להסכם זה יותר איראן מאשר ארה"ב". 

מה ישראל צריכה להסיק מזה? 
"קודם כל אנחנו צריכים לראות שיש פה המשכיות ולא מדובר בתקיפה חד פעמית. ארה"ב לא חוזרת להסכם לפי התנאים האיראנים, והם ילכו על הסכם ארוך וחזק יותר, וזה דבר מעודד מבחינתנו".