המשרד להגנת הסביבה הודיע הערב (שבת) כי אנשיו הגיעו ליוון והם חוקרים אנייה החשודה כמי שגרמה לאסון הזפת בחופי ישראל. "נשלח צוות חוקרים בהובלת המשרד להגנת הסביבה ליוון, על-מנת לבצע ביקורת על אוניה חשודה. החוקרים נמצאים שם כעת ומבצעים את הביקורת".

בנוסף לכך, כתם הנפט החדש שאותר במזרח הים התיכון בקרבת ישראל, עושה את דרכו מזרחה לחופי מצרים, כך הודיע  היום (שבת) המשרד להגנת הסביבה. הכתם אותר בסוף השבוע בתצלומי לווין, והוא ממוקם כ-150 ק"מ מחופי הארץ. לפי בדיקה ראשונית שביצע המשרד, "הכתם לא צפוי להגיע לחופי ישראל לפחות עד טווח התחזית הנראית לעין, ה-1 במארס".

כמו כן, רשות הטבע והגנים הודיעה אתמול כי בחוף השמורה הימית שקמונה בדרומה של חיפה אותרו גושי זפת חדשים. מקורם ככל הנראה בזיהום הקיים שחלקו נסחף עדיין אל החוף ולא בחשד לזיהום ים חדש באזורנו.

בתשובה לפניית "מעריב" בנושא כתם הנפט החדש, נמסר מהמשרד להגנת הסביבה בתגובה כי "עבודת מודלים שביצע המשרד להגנת הסביבה על בסיס מיפוי לווייני, בשילוב טיסה של כלי טיס מאוישים מרחוק של חיל האוויר שבוצעה היום מראים על סימנים לכתם אפשרי בים מול חופי ישראל במרחק של כ-130-150 קילומטר מערבית לישראל - הרחק מהמים הטריטוריאליים של ישראל ומחוץ למים הכלכליים".

עוד הוסיף המשרד כי "הכתם נע דרומה, וחלקו הקטן מזרחה, ואנו ממשיכים לעקוב. עוד דווח בהערכת המצב, כי נכון לשעה זו אין כל ודאות שמדובר בכתם שמן או נפט, והנושא ייבדק לעומק".

אירוע הזפת בראש הנקרה (צילום:  גידי בטלהיים)
אירוע הזפת בראש הנקרה (צילום: גידי בטלהיים)

הוא הבהיר כי "לפי הבדיקה הראשונית שהושלמה היום (שבת), וכוללת מודלים שביצע המשרד יחד עם המכון לחקר ימים ואגמים, הכתם לא צפוי להגיע לחופי ישראל לפחות עד טווח התחזית הנראית לעין, ה-1 במארס. כמו-כן, לא התקבלה כל התראה מאף גורם בין-לאומי על הימצאות הכתם והמשרד דיווח למרכז התיאום הים-תיכוני לטיפול בזיהום ים בשמן שבמלטה על הממצאים עד כה".

במהלך השבת נודע ממקורות במשרד הביטחון כי שר הביטחון, בני גנץ, כבר קיבל פנייה מהמשרד להגנת הסביבה לסייע באיתור ותיחום שפך הנפט החדש, שאותר בסיוע חוקרים באקדמיה החשופים לתצלומי הלוויין. גנץ אישר לצה"ל להשתמש במטוסים זעירים ללא טייס של חיל הים על מנת לאתר את הכתם החדש שתועד באמצעות תצלומי הלווין. המטוסים יצאו כבר בצהרי שבת לטיסת סיור ראשונה. 

רשות הטבע הוגנים קראה למתנדבים להירשם דרכה או באמצעות עמותת "אקואושן" לסייע בניקוי הזיהום החדש שאותר בחוף. בתוך כך בסריקה ימית של פקחי היחידה הימית בים באיזור אכזיב אותרו בקרקעית הים גושי זפת של אותרו קודם לכן. 

על פי עדכון המשרד להגנת הסביבה חוף שקמונה בחיפה הוא היחיד בישראל המוגדר כאדום, בדרגת זיהום בינוני-כבד, בשל אותן נחיתות נוספות של גושי זפת ובמשרד מבהירים: "זרמי הים סוחפים איתם שאריות זפת שנשארו בים, בעיקר בקרבת החוף. פליטות אלה מהים עשויות להמשיך בהיקף מקומי בימים הקרובים בחופי ישראל, בהתאם לכיווני הזרמים ולשינויים בגובה הים".

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל עם מנכ''ל המשרד דוד יהלומי בחוף פלמחים (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל עם מנכ''ל המשרד דוד יהלומי בחוף פלמחים (צילום: המשרד להגנת הסביבה)

פעולות ניקיון החופים מגושי הזפת המשיכו גם בסוף השבוע עם ריכוז מאמצים מיוחד בחופים הדרומיים של חיפה וכן בחופי חוף הכרמל. כתוצאה מפעולות הרשויות המקומיות, המשרד והמתנדבים הרבים, ישנם חופים שבהם מצב הזיהום קל מאוד. גם צה"ל מסייע למאמצי השיקום ופרס אלפי חיילים בניקוי החופים ולסייע בפעולות פינוי הזפת.