סערת ועדת החריגים: גם היום (שבת) נמשכה הביקורת הציבורית החריפה והטענות על אפליה לטובת מצביעי הימין בוועדת החריגים שמאשרת כניסתם לארץ של אזרחים ישראלים, שנתקעו בחו"ל עם סגירת השמיים תחת מגבלות הקורונה. שר הביטחון בני גנץ הודיע כי לא יאשר את הארכת תקנות נתב"ג עד צירוף נציג משרד המשפטים לוועדה, חשיפת הקריטריונים שלפיהם היא פועלת באופן שקוף לציבור והצגת מתווה שיאפשר לכל ישראלי להצביע. 

בכוונת גנץ להודיע בישיבת הממשלה שתיערך ביום שני, כי אם לא יתקבל מתווה שבמסגרתו כל ישראל שמעוניין להגיע ולממש את זכות ההצבעה שלו, לא יוארכו התקנות על נתב"ג כלל, וזה "יהיה באחריותו הבלעדית של נתניהו ויוכיח שהוא דואג לפוליטיקה לפני שהוא דואג לחיי אדם". גנץ ציין כי "יש זמן רב להיערך, וכי הוא קורא לנתניהו לא להביא להפקרות".

גנץ אמר עוד כי "המציאות בשטח מזעזעת, ואין ספק שיש לחשוף באופן דחוף את הקריטריונים שלפיהם עובדת הוועדה, ולדאוג שיש נציג מטעם משרד המשפטים שדואג שלפיהם היא מתנהלת". עוד ציין גנץ, כי משרד הביטחון סייע בהתקשרות עם חברה שיכולה לספק אלפי בדיקות ביום בנתב"ג, ואין כל בעיה להביא ארצה את כל הישראלים שנמצאים בחו"ל ומעוניינים לשוב לבחירות, ולחייב אותם בשתי בדיקות ביום לצורך מימוש זכותם הדמוקרטית.

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד על ועדת החריגים על הכניסה לנתב"ג

שרת התחבורה מירי רגב, שהוועדה נמצאת תחת אחריותה, הגיבה לגנץ בחשבון הטוויטר שלה וכתבה: "גנץ שוב אתה לא חי את המתרחש ביחידתך. כידוע אתה היית חלק מאישור וועדת החריגים בממשלה ובאף שלב לא ביקשת נציג מטעמך בוועדה, אלא עמדת על כך שלמשרד התפוצות יהיה נציג בוועדה. לידיעתך, כבר ביום חמישי בישיבה אצל היועמ"ש, ביקשה היועצת המשפטית של משרד התחבורה שיהיה נציג של משרד המשפטים בוועדה ועד כה הוא לא הגיע". 

"אני מזמינה אותך באופן אישי לשלוח לי עוד הלילה, שם של נציג משרד המשפטים שיצטרף לוועדה, ויראה מקרוב כיצד הוועדה עושה עבודה מקצועית עניינית ושקופה. כמו כן, כשר משפטים כדאי שתדע, שאת הוועדה מלווים נציגי היועצים המשפטיים של המשרדים הרלוונטיים החברים בוועדה, נציג הייעוץ המשפטי של משרד הפנים, של משרד הבריאות ושל משרד התחבורה".

כזכור, מוקדם יותר הערב רגב הכחישה נחרצות את הטענות על אפליה בריאיון לרינה מצליח בחדשות 12 וטענה: "על כל חרדי שנכנס יש עשרות חילונים, מדובר בהסתה פוליטית נגד חרדים". גם שר הפנים אריה דרעי האשים בחשבון הטוויטר שלו: "ערוץ 12 בקמפיין ארסי ומכוער נגד החרדים שנובע משיקולים פוליטיים". מצליח כעסה על ההאשמה ובינה לבין רגב פרץ עימות שהגיע לצעקות רמות.

למה הוועדה חסויה? תחשפי אותה.
"אני אמרתי שכל כתב שרוצה לבוא לראות את הוועדה עובדת מוזמן לבוא לראות, הכל שקוף. מי שאומר שעוזרי ח"כים נכנסים לוועדה זה שקר. לא ראיתי את הכתבה אבל בדקתי את הנושא לפני שבאתי לכאן, בדקתי עם המנכ"ל, הוא ראה את הכתבה. ידועות האג'נדות שלכם, ידוע שמה שאתם רוצים לעשות זה ללכת נגד הליכוד ולעשות הסתה פוליטית". 

זה לא יעזור לך הפעם אני לא אתן לך לעשות באולפן את הטריקים והשטיקים הרגילים שלך.
"ואת השטיקים שלך כן תעשי?".

את לא תשייכי לי אג'נדות, לא תגידי שקרנים על אנשים שמתראיינים לכתבה שהראיתי לך, כולם שקרנים חוץ ממך? הם נכנסים ואחרים לא נכנסו.
"אנשים שמתרברבים שהם מדברים עם עוזרי שרים משקרים. על כל חרדי שנכנס יש עשרות חילונים. הטופס לא מבדיל בין חרדים לחילונים".

אין בטופס אבל יש לו טלפון של עוזר שר.
"יש לו אולי את הטלפון של העוזר שר אבל לעוזרי שר אין גישה לוועדה כי הטופס מגיע קודם לרשות האוכלוסין שבודקת את כל הבקשות וקובעת וזה עובר הלאה, זה ועדה מקצועית. אי אפשר לחזור על שקר מאה פעם ולהפוך אותו לאמת".

ואי אפשר להפוך כל דיון ענייני שמנסים לברר איתך עניינים להאשים את התקשורת בפייק ניוז ואג'נדה אני לא מוכנה לקבל את זה יותר. 

שר הפנים אריה דרעי כתב בחשבון הטוויטר שלו: "ערוץ 12 בקמפיין ארסי ומכוער נגד החרדים, נובע כנראה משיקולים פוליטיים. עיתונאי שטען שהחרדים הם ״חבורת מפגרים חומניסטייים״ שידר בערב שבת כתבה מסלפת ומסולפת על העדפת חרדים בכניסה לישראל. הערב תוקף הערוץ את מיזם משרד הפנים שמסייע ב-700 מיליון שקלים לנזקקים וטוען שהותאם לחרדים. בושה".

"העובדות: בוועדת החריגים אין העדפה לאף אוכלוסיה. חרדים רבים מגיעים מניו יורק, חילונים רבים מגיעים מפרנקפורט. ולגבי הסיוע למשפחות החלשות: מיליון בני אדם יזכו בקרוב לסיוע לרכישת מזון. חלק קטן מיועד למשפחות נזקקות חרדיות והלוואי שהיה יותר כסף לעוד אנשים. אבל העיקר להסית".

נתב''ג בסגר השלישי (צילום: אבשלום ששוני)
נתב''ג בסגר השלישי (צילום: אבשלום ששוני)

כאמור, באופוזיציה לא נשארו שותקים נוכח הטענות לאפליה בכניסה לישראל מחו״ל והשיקולים הפוליטיים המניעים את ועדת החריגים. סיעת יש עתיד פנתה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בדרישה לחשוף את תהליך קבלת החלטות בוועדה ואת תהליך קבלת ההחלטות המתקבלות בכל הנוגע לכניסה לישראל. סיעת ישראל ביתנו תדרוש לכנס כינוס מיוחד של הכנסת לדיון בנושא.

במכתב, כתבה ח"כ קארין אלהרר בשם הסיעה: "אנו פונים אליך, כמי שאמון על מערכת שלטון החוק במדינה, לפתוח בבדיקה מיידית על פעילות ועדת החריגים, לפרסם את זהות חבריה, את החלטותיה, את נימוקיה, ואת הקריטריונים הברורים והשקופים של עבודתה, ולעצור לאלתר את השימוש הנלוז בוועדה לקביעת תוצאות הבחירות."

יו"ר מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד, התייחס למחדל ואמר: "מה שפועל היום בנתב״ג זו לא ועדת חריגים זו ועדת מצביעים. עשרות אלפי ישראלים טובים תקועים בחו״ל והאנשים היחידים שמקבלים אישור להיכנס זה המצביעים של נתניהו, ליצמן ובן גביר. אנחנו נעתור לבג״ץ, אנחנו נפנה ליועץ המשפטי לממשלה אנחנו נעצור את השערורייה הלאומית הזאת".

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן כתב בחשבון הפייסבוק שלו: "בעקבות התנהלות ועדת החריגים, ישראל ביתנו תגיש תלונה ליועמ"ש וברגעים אלו אוספת 25 חתימות לקיים דיון חירום בכנסת. לפי מה שראינו בכתבה בחדשות 12, ועדת החריגים זו ועדת מאכערים שמפלה באופן חד צדדי את הציבור שמשרת בצבא, עובד ומשלם מיסים. מה שמניע את הממשלה הזאת הן רק קומבינות. ישראל ביתנו תמשיך לפעול בכל הכלים שברשותה כדי למנוע את התופעה הבזויה הזאת".

יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ עודד פורר, כתב: "הקומבינות של נתניהו דרעי וליצמן במתן היתרי כניסה לישראל מהווים עוד תמרור אזהרה לציבור הישראלי, איך ייראו החיים שלנו במדינת ישראל ככל שהחבורה הזו תישאר בשלטון".

"לא ייתכן שיהיו אזרחים סוג א' ואזרחים סוג ב'. מדובר באחת השערוריות הגדולות שהציבור הישראלי ידע. זו פגיעה חמורה בזכויות אזרח בסיסיות שנובעת מניצול משבר הקורונה לטובת שיקולים פוליטיים. סיעת ישראל ביתנו תפעל בכל האמצעים העומדים לרשותה ותדרוש לכנס כינוס מיוחד של הכנסת לדיון חירום במידע החמור שנחשף".

יו''ר סיעת יהדות התורה ח''כ יצחק פינדרוס הגיב ליש עתיד וישראל ביתנו: ''כבר שבועות שעל שולחני מצטברים עשרות מקרים מזעזעים שנדחו על ידי ועדת החריגים. בעקבות כך נאבקתי נגד סגירת נתב''ג ומניעת האפשרות מאזרחים ותושבים לשוב לביתם ולמשפחתם". 

"פעם אחר פעם פניתי לנציגי יש עתיד וישראל ביתנו שיצטרפו אלי ויפילו את התקנות הלא הגיוניות ולא מוסריות, ושוב ושוב הם התחמקו. אבל הערב, כש''תחקיר'' הזכיר חרדים בהקשר של נתב''ג הם פתאום נזכרו לפנות ליועץ המשפטי ולזעוק נגד התקנות. לצביעות שלכם יש שם 'הסתה'".