צה"ל הודיע הערב (ראשון) כי יחד עם פרקליטות המדינה, יערער לבית המשפט העליון על החלטת המחוזי "לבטל את ההליכים הפיקודיים נגד מפקד מצ״ח באר שבע לשעבר". כזכור, אותם הליכים ננקטו נגד המפקד בשל התאבדותו של לוחם צה"ל, ניב לובטון.

כזכור, בחודש שעבר בית המשפט המחוזי ביטל את החלטת צה"ל להדיח את המפקד במצ"ח בגין אחריותו הפיקודית להתאבדותו של לוחם בגבעתי לפני שנתיים. מדובר בהחלטה נדירה, בה קבעה השופטת ארנה לוי כי לא נמצאה אחריות ישירה של הקצין לאסון: "ההדחה אינה נשענת ולו באופן מינימלי על תשתית עובדתית וראייתית"

הצבא הוסיף כי "על הגשת הערעור לבית המשפט העליון הוחלט היום לאחר התייעצות בראשות ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי. הרמטכ"ל הדגיש כי הוא מייחס חשיבות גדולה לאחריות המפקדים ודורש מהם לממש אותה בגישה מרחיבה וכוללת. זו הגישה שהובילה להחלטה להדיח את מפקד מצ״ח באר שבע והיא גם זו שהובילה להחלטה לערער לבית המשפט העליון".

עוד נמסר כי הטיעונים יפורטו במסגרת הערעור שיוגש בימים הקרובים על ידי פרקליטות המדינה". 

היום נחשף ב"ידיעות אחרונות" כי עוד לפני שלוחם גבעתי ניב לובטון ז"ל התאבד בעקבות איומים של רכזי מודיעין במצ"ח שדרשו ממנו להפוך למקור מודיעיני, החליט מפקד מצ"ח באר שבע לקדם את את הרכז שגייס את לובטון ונתן לו לפקד על צוות המודיעין למרות שלא הוסמך, וכי שלושה שבועות לאחר ההתאבדות שלח הקצין את הרכז למבחן הסמכה כדי להכשיר בדיעבד את הקידום - אבל הרכז נכשל.

ערן ומיכל לובטון, הוריו של ניב, התייחסו לפרסום בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM וסיפרו על המחדל ועל הרצון שלהם למצוא את האמת והצדק בתוך השכול: "יש פה שני אסונות מבחינתנו. את הראשון עוד לא עיכלנו, ואנחנו עומדים בפתחה של מערכה תקשורתית לצערנו", אמרו.

אבא ואמא של ניב ז"ל. סיפור מטלטל, התאבדותו של ניב שמעוררת גלי הדף עד עכשיו. הבוקר התפרסם שבוטלה הדחתו של מפקד מצ"ח. נטען כי אין קשר בין השניים. הקצין קידם את אחד מרכזי המודיעין שהתעלמו מהמצוקה של ניב. עדכנו אותנו.
מיכל: "ניב התגייס לצה"ל, לצבא של המדינה שלנו להיות לוחם והיה בשיא המחויבות והערכיות שלו. עוד לפני שהספקנו לעכל את האובדן אנחנו מוצאים את עצמנו בתוך חקירה אמיתית שלא התקיימה במקומות אחרים ככל הנראה. העלנו דברים שחלקם לא הגיעו עדיין אליכם, אבל היה ברור שיש פה שני צבאות. צבא של ערכים ושל אנשים ראויים ומדהימים שניב התגייס אליו ויש פה גם בקו מקביל צבא אחר. הסיפור לא מפתיע אותנו כי ביקשנו לברר איך זה קרה, למצות את הדין ולתקן את מה שמקולקל כדי שלא יקרה לאף אחד לעולם. די מהר הבנו שהבינו את מה שקרה באמת, לקחו אחריות והתחילו לתקן ביניהם, ראש אכ"א היוצא ויש אחרים שסיפרו אחרת וניסו לטייח ולהסתיר את האמת. איפה האחריות שלנו כחברה מתוקנת למצות את הדין עם הפושעים? איפה ערך חיי האדם במעשים?".

אני קורא הבוקר שאתם ניסיתם לספר לשופטת על המידע המצטבר והיא לא רצתה לשמוע אתכם ומיהרה לבטל את ההדחה. זה קרה?
ערן: "אנחנו בחודש יוני העברנו לבג"ץ עתירה מתוקנת דרך המשרד של עו"ד בן צור. בספטמבר האחרון העברנו חומרים לפרקליטות שמעידים שמפקד מצ"ח באר שבע כן מעורב וכן ידע. חודש וחצי לפני קרה מקרה דומה עם עוד חייל ואותו מפקד זימן את מפקד מצ"ח באר שבע והתריע בפניהם שיקרה אסון. תפסיקו עם זה. יש לנו עוד מידע של עוד חייל. חודש לפני אותו רכז שלא הוסמך לא עבר מבחן, מינו אותו להיות מפקד, גייס אותו לבדו, לבדו". 

בסוף אין ילד בגלל האירוע. איפה אתם נמצאים?
מיכל: "אנחנו עוד לא מעכלים שניב לא יחזור".

ערן: "בחודש ספטמבר כשהעברנו את ההקלטות הפרקליטות העבירה חודש אחרי זה לבג"ץ מכתב שהם פותחים בהשלמות חקירה ומבקשים דחייה של 60 יום. אחרי 60 יום הייתה התפתחות בחקירה וביקשו עוד 60 יום. למה לא העברתם את זה לשופטת? למה לא ביקשתם לעצור את זה עד שבג"ץ יקבע את האחריות הפיקודית או הפלילית של מפקד מצ"ח באר שבע? ביקשנו להחמיר את העונשים עם הרכזים. למה למהר? למה לא מחכים? זה ברור מאוד במסמך של המפקד שהאחריות של המפקדים. כשאתה לוקח ילד כזה ומאיימים עליו במשך שעתיים, חלק מהאיום הזה כלל לקחת חבר טוב שלו שגר בקיבוץ ולהגיד לו שאם לא יחתום אז אתה חבר שלו לכלא זה סחיטה באיומים, זה לא גיוס".

יש פה הרבה פרטים, למשל שהמג"ד הזהיר את מפקד מצ"ח חודש וחצי לפני האירוע, מפקד מצ"ח קידם את אותו רכז מודיעין שהתעלם מהצוקה של ניב בלי שעבר את הקורסים המתאימים. יש הצטברות של פרטים.
מיכל: "מה שעשו זה גרמו לנו כהורים להרגיש עוד אשמים, ניסו לפחות. יש פה עניין מאוד משפיל ומביש באופן בו התנהלו מולנו, מאוד".

ערן: "יש פה מפקד בסיס שתחתיו פועלים חיילים ויש לו חובה מובהקת שהוא צריך למלא".

יש ועדת חקירה.
ערן: "הוועדה סיימה את המסקנות, הם הגישו את הממצאים לרמטכ"ל".

תוכלו לספר לנו על דמותו של ניב?
מיכל: "ניב היה מאוד חזק, יש לי המון חומרים על אישיותו ומי הוא היה. עוד ישמעו. אבל המחדלים המדהימים האלה, זה לא נתפס בכלל שאנחנו צריכים לעמוד מול כזה דבר. זה בלתי ניתן לעיכול בכלל. יש פה שני אסונות מבחינתנו. את הראשון עוד לא עיכלנו, ואנחנו עומדים בפתחה של מערכה תקשורתית לצערנו".

מה אתם רוצים שיהיה במסקנות ובתוצאות של הוועדה?
מיכל: "קודם כל אמת וצדק, זה מה שאמור לעמוד בבסיס של מי שאמור לספר את הסיפור ולטפל בו כמו שצריך. אחרת, איך קמים בבוקר בכלל? לאיזו מדינה? איך מגדלים את הילדים? לאיזה ערכים? מה אני צריכה ללמד את הילדים שלי?".