שרת התחבורה מירי רגב הגיבה היום (ראשון) לביקורת על ועדת החריגים המעניקה אישורי כניסה לישראל, לפיה לא תותר כניסתם של ישראלים שירצו להצביע בבחירות. מלשכתה נמסר: "בניגוד לפרסומים, שרת התחבורה מירי רגב הבהירה כי נבחנים באמצעות המל״ל עם כלל הגורמים הרלוונטיים, מספר מתווים לאפשר את הגעת הישראלים לארץ כדי להצביע וכפועל יוצא מכך ורק במקרה שהמתווה יאושר על ידי הממשלה, מי שירצה להגיע לישראל לצורך ההצבעה לא יזדקק לאישור וועדת חריגים. עד להחלטה בנושא וועדת החריגים תפעל כרגיל על פי הנהלים הקיימים". 

מוקדם יותר דחה שילה אדלר, המשנה למנכ"ל משרד התחבורה שעומד בראש ועדת החריגים, את הטענות נגד הוועדה. בשיחה עם אראל סג"ל ויריב אופנהיימר בתוכניתם ב-103FM אמר: "הטענות מופרכות, ההליך הוא מקצועי ושקוף. אין לי אפשרות לעשות קומבינות, גם אם הייתי רוצה".

"התחקיר חוטא לעובדות בענק וחבל שלא באו לראות אתמול טיסה שנחתה מפרנקפורט, אולי היו שם 10 חרדים בתוך טיסה של 200 איש", אמר אדלר. "אני רוצה להסביר את התהליך כדי להבין מה זה התהליך המקצועי, אין שום אפשרות לקומבינה, גם אם אני כראש הוועדה רוצה אין לי שום אפשרות כזו. כל יום מגיעות 4,000-5,000 בקשות עד עכשיו קיבלנו 46 אלף בקשות. הבקשה היא מקוונת ואין לי מושג מי הבנאדם, מאיזה לאום או דת הוא, הדבר היחיד שיש לי זה מספר תעודת זהות ואם הוא ישראלי או לא ישראלי".

"התהליך קורה ברשות האוכלוסין ובמשרד התחבורה, עשרות עובדים עובדים במשמרות יום ולילה וגם בסופ"ש עוברים על הבקשה ובודקים אותה ראשונית. יש בקשות שאוטומטית מאושרות כי הן עומדות בקריטריונים שקבעה הממשלה ויש בקשות שנדחות אוטומטית כי הן לא עומדות בשום קריטריונים. 50% מהדיון שמצריכות דיון מקצועי של אנשי הצוות עוברות לדיון הוועדה שמורכבת מ-6 אנשים - נציגי רשות האוכלוסין, משרד הבריאות, משרד החוץ, משרד התחבורה, משרד הקליטה ומשרד התפוצות".

"כל הדיון מלווה ביועצים משפטיים, היועצת של משרד התחבורה מלווה באופן קבוע אבל עולים יועצים מכל המפשטים בדיונים רלוונטיים. הדיונים כולם שקופים וחלקם נעשים בזום. יש לנו רופאה ממשרד הבריאות עם צוות שלם. ולכן גם אם אני רוצה להעביר מישהו אין לי שום סיכוי כי התהליך הוא תהליך שקוף, מקצועי ואמין". 

אנשים שיוצאים מהארץ מתחייבים שלא חוזרים תוך 60 יום. זה חוקי? זה קיים?
"בן אדם, קבעה הממשלה שמי שעובר לגור בחו"ל מסיבותיו הוא, עובר לחו"ל. לכן קבעה הוועדה מזמן שמינימום של מעבר חיים זה 60 יום, כל מי שרוצה לצאת ולא לחזור בתקופה הקרובה, אנחנו מחייבים אותו למינימום של חודשיים. השיקול הוא בכלל פסח והרצון של הרבה ישראלים להגיע לחגים. לגבי הבחירות, מה שהממשלה תחליט, ותנחה אותנו, אנחנו עובדי מדינה, עושים לפי הנחיות הממשלה. הקבינט מינה את חברי הוועדה".

סמוטריץ' היה איתך בקשר?
"מה שיפה בוועדה שגורמים מכל המגזרים".

שאלתי עליו.
"אליי פנו הרבה ח"כ רוסים, ערבים, מכחול לבן, מכל המפלגות. אני אומר לכולם שאין לי אפשרות לטפל בזה".

סמוטריץ' התגאה בטוויטר שהצליח לעזור לכל מיני מקרים. 
"הוועדה מקצועית ושקופה, אין לי מושג מי הפונה, אני לא יודע. אני לא יודע אם הוא חרדי או חילוני מהשם אני יכול לזהות אם הוא ערבי או יהודי".

בסך הכול אושרו 9,580 ונדחו 5,491 לכניסה לארץ. נניח ש-90 אחוז מהם חרדים, איך הצליחו להדביק את עניין הבחירות? אתם לוקחים פקיד ציבור, יושבים איתו בוועדה עוד אנשים מעוד מפלגות, האם כולם עשו יד אחת כדי לשקר את המערכת? אני לא מצליח להבין את זה.
"הכניסה זה רשות האוכלוסין, זה הגוף הכי מקצועי שיש שלנו בתחום הזה ,שמוביל ויודע הכי טוב את הנתונים". 

אמרת שחברי כנסת פונים אליך. סמוטריץ' התגאה בזה שהוא הצליח לעזור לאנשים, עובדה שהפוליטיקאים מעורבים בעבודה שלכם ואתם לא סטריליים. אתם מקבלים כל הזמן פניות. אין לנו נתונים כי אתם לא נותנים נתונים, על זהות האנשים.
"אני לא יודע מי הם! לא כתוב שום דבר, אני לא רואה אם יש לו שטריימל או לא. אני רואה בקשה מקצועית, אני דן בה. אין בוועדה אף גורם חרדי. במקרה אני היחיד שדתי בוועדה וזה לא רלוונטי לסיפור הזה. 46 אלף בקשות שהוגשו, מתוכם יש בקשות כניסה ויציאה 50 אחוז. 17 אלף בקשות כניסה ויציאה אישרנו".

כמה דחיתם?
"דחינו 16 אלף. יש 4,500 בקשות ליום, הקמנו את המערך בפחות משבוע. אלפי ישראלים, עזרנו להם, לצערנו אחד ההורים נפטר וצריכים טיסה מעכשיו לעכשיו תוך 10 דקות קיבלו אישור, לא עשינו להם עיכובים. הוועדה עובדת כדי לסייע לישראלים ולא לשום קומבינה, אני לא יודע מי חרדי ומי לא. אנשים מגישים עשרות בקשות כפולות, יש לנו אדם שהגיש 49 בקשות. מעל 8,500 בקשות שאנשים הגישו לוועדה, אומרים לי איך לא נתת לאדם הזה והזה להיכנס? יש מכסה כרגע לכניסה לארץ, אתה מוכן שבמקום הבן שלך האדם הזה ייכנס? שהוא לא גר בישראל, לא משלם מיסים, הוא לא חי פה. אתה מוכן לזה? לא נראה לי שהתשובה שלך חיובית בנושא הזה".

אם הכול כל כך בסדר, אולי תפרסמו נתונים על פי מקום היישוב של האנשים שאושרו להיכנס לארץ?
"אני מוכן להרים את הכפפה, תבוא לראות בעיניים, היום נוחתות 5 טיסות גדולות. תראו מי האנשים".

עולים לפני אזרחים ישראלים זה תקף?
"הממשלה החליטה בגלל הקושי שיש לעולים שהרבה מהם מכרו את הבתים, נפרדו מהעבודות, מנכ"ל משרד הקליטה מתחייב שהעולים לא יכולים להישאר בארץ שלהם ממשלת ישראל אישרה להביא כמה מטוסים, הם עוברים בנוהל אחר לא על חשבון המכסה של הישראלים. זה כמו הספורטאים. הדבר הכי חשוב – יש פה צוות עובדי מדינה נאמן שעובד 27/7, ימים ולילות לטובת אלפי ישראלים שצריכים את המענה הזה". 

שר המשפטים בני גנץ התייחס לסערת ועדת החריגים וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "מה שקרה בנתב"ג מחייב תשובות לציבור-איך התנהלה הוועדה? כמה פניות סורבו ומדוע? לכן, כבר היום התייצבה נציגה של משרד המשפטים בוועדה, ואנחנו נדרוש מחר בממשלה שתאושר ההצעה שתאפשר לכל ישראל שרוצה לשוב הביתה. לא פחות מכך".

מטעם כחול לבן נמסר: ""חבל שרק דרישתו של גנץ לחשוף את נתוני ועדת החריגים ולדון בהם בממשלה גורמת למירי רגב להתעשת, רק שביטול ועדת החריגים לא נמצאת בסמכותה הבלעדית. כחול לבן תדרוש מהממשלה לדון בכך מחר כדי לוודא ששרים לא מקבלים החלטות משיקולים פוליטיים ומבלי להציג נתוני אמת. מי שאין לו מה להסתיר לא חושש לחשוף״.

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, כתב בחשבון הטוויטר שלו:"עברנו מאכיפה סלקטיבית לכניסה סלקטיבית. מעל 170 אלף ישראלים שמבקשים לחזור לארץ נתקלים בחומה בצורה של ועדת החריגים שכפי הנראה פועלת משיקולים זרים ומעניקה היתרים על בסיס מגזרי ולא על בסיס ענייני. המגזר החרדי In, המגזר החילוני Out".