תוכל להתמודד: בית המשפט העליון הפך הערב (ראשון) את החלטת ועדת הבחירות המרכזית לפסול את מועמדותה של הפוליטיקאית איבתיסאם מראענה-מנוחין במסגרת הבחירות לכנסת ה-24. מראענה-מנוחין, שנבחרה לרשימת מפלגת העבודה בראשות מרב מיכאלי בפריימריז שנערכו בתחילת השנה האזרחית, התנצלה על אמירות בעייתיות שנשמעו מפיה בעבר

בפסיקה, כתבה נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות: "חלק מהתבטאויות אלה – דוגמת התבטאותה לגבי אי-עמידה בצפירה – מעורר אומנם שאט נפש, אך אין מדובר ב'התבטאויות המעידות באופן חד-משמעי, ברור ומשכנע על שלילת המאפיינים הגרעיניים של מדינת ישראל כמדינה יהודית'".

השופטת דפנה ברק ארז כתבה: "מועמדות בבחירות אינה 'פרס' הניתן רק לאזרחים למופת או רק לכאלה שדעותיהם רצויות לאחרים. בכך מתחיל הדיון בתיק זה, ובמידה רבה אף מסתיים בו".

מראענה-מנוחין כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "שמחה מאוד על ההחלטה של בית המשפט העליון. יאללה לעבודה - למען הדמוקרטיה, הנשים, השותפות היהודית-ערבית, למען זכויות אדם ללא הבדל מגדר, לאום או נטייה מינית".

גם מפלגת העבודה הגיבה להחלטה: "בית המשפט העליון אמר את דברו. המועמדת איבתיסאם מרעאנה מנוחין הביעה חרטה על הדברים שכתבה לפני למעלה מעשור. אנחנו רואים את הפרשה מאחורינו ונערכים לבניית עתיד חדש למדינת ישראל; עתיד של חיבור ושיתוף חלקי החברה הישראלית לטובת כל אזרחית ואזרח".

הסערה והביקורת

"אם לא הייתי ערבייה, הייתי חוטפת את מה שאני חוטפת? היו אומרים לי טרוריסטית? אני על תקן ערבייה", אמרה מראענה-מנוחין בריאיון שהעניקה לפני כשבוע. כמו כן, היא טענה כי יכולה לייצג מפלגה ציונית והדגישה: "אני מאמינה בקיום של המדינה שאני חיה בה". היא סיפרה כי הגיעה למפלגת העבודה בשל הערכתה כלפי יושבת הראש, מרב מיכאלי, כמו גם בשל מעמד האישה בכלל ובחברה הערבית בפרט, שהניעו אותה להגיע לזירה הפוליטית מלכתחילה.

מרב מיכאלי (צילום: אבשלום ששוני)
מרב מיכאלי (צילום: אבשלום ששוני)

כזכור, חבר במפלגת העבודה מעוזיה סגל, עתר לוועדת הבחירות המרכזית בדרישה לפסול אותה מרשימת המפלגה לכנסת, בשל "עמדותיה הכופרות במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ותמיכתה במבצעי פעולות טרור", לטענתו.