ממשלת ישראל התכנסה היום (שני) לדון בתוכנית היציאה מהסגר ומתווה התו הירוק, כשבין הנושאים שנדונו ויידונו היערכות לקראת פתיחת מערכת החינוך, חובת הבידוד במלוניות ועדכון בנושא ועדת החריגים המעניקה אישורי כניסה לישראל. בתום מספר שעות של דיונים הממשלה אישרה את הפעימה השלישית של פתיחת המשק, על פיה המסעדות, גני האירועים וכלל מערכת החינוך ייפתחו ביום ראשון הקרוב.

כמו כן הוחלט כי בנוסף לקיים כיום, יתאפשרו לימודים בכיתות ז'-י' בערים ירוקות וצהובות, וכן בערים כתומות בהן 70% מחוסנים ותכנית מגן חינוך. עוד הוחלט, כי  בנוסף לקיים כיום, תתאפשר ישיבה בחוץ בבתי קפה ומסעדות בהתאם לכללי התו הסגול ללא תו ירוק וכי תתאפשר ישיבה גם בפנים וגם בחוץ בבתי קפה ומסעדות, פעילות מלאה של בתי המלון, גני אירועים, אטרקציות וכנסים באמצעות תו ירוק. באשר למגבלת ההתקהלות גובשה החלטה לפיה תותר התקהלות של 20 בני אדם בפנים ו-50 בחוץ (מלבד בערים אדומות שבהן תישאר המגבלה של 10:20). התקנות יובאו לאישור הממשלה בהתאם עם סיום העבודה עליהן.

מפורום ראשי ענף ההסעדה נמסר כי "אנו מברכים על החלטתה של הממשלה לקבל את המתווה האחראי והשקול שהצענו לה ומקווים שיום ראשון הקרוב יוביל לשינוי תמונת המצב העגומה בעסקי הענף שלנו. יחד עם זאת, אנו קוראים לממשלה לשנות את מדיניות החל"ת, שפוגעת הן בעסקים והן בעובדים - לטווח הרחוק, שכן אם הם לא ישובו לעבודה, עסקים רבים יתקשו להתמודד בסיטואציה הבלתי אפשרית שנוצרה. תיקון מודל החל"ת יחסוך כספים ומשאבים רבים למדינה, שזקוקה להם בשעה זו יותר מתמיד".

עם פתיחת הישיבה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "ההפרות בציבור הן החילוני והן החרדי הן בלתי נסבלות. שוחחנו עם ראשי המגזר הערבי כדי להגביר את ההיענות לחיסון שם. היום אנו נדון על הפעימה השלישית ליציאה מהסגר, אנחנו רוצים לאפשר את הפתיחה של מערכת החינוך בערים עם אחוז מתחסנים גבוה".

שר החינוך יואב גלנט אמר כי "משרד החינוך ערוך ומוכן להחזיר את תלמידי ותלמידות ז-י בערים הירוקות, הצהובות והכתומות-בהירות החל ממחר". לדבריו, "כל יום הוא יום קריטי. יש זילות בהתייחסות לתלמידים. פעם התייחסנו לכל יום לימודים בחרדת קודש. אני שומע את אנשי משרד הבריאות ואיני מצליח להבין את יסוד האטימות והנוקשות כלפי הילדים בניגוד לאוכלוסיות אחרות. זהו עולם הפוך".

"אני קורא לראש הממשלה ולחבריי לממשלה לחזור לסדר עדיפויות הלאומי הנכון, וזה שנקבע כבר לפני חודשים על ידי הממשלה – החינוך תחילה, ולא החינוך בסוף", אמר גלנט.

לאחר מכן ביקשו נתניהו וכ"ץ להעביר תכנית כלכלית חדשה, מה שהפך לקרב צעקות בין רה"מ לשר הביטחון בני גנץ. "אני חייב לציין שהלב נחמץ לשמוע את המצוקות של בעלי עסקים ויש כאן גורמים שמונעים מהם לקבל עזרה וסיוע כלכלי שבכוחו להציל חיים ממש, וזאת בגלל טענה של כלכלת בחירות. לא אכפת לי הקרדיט קחו אותו אתם. אני קורא לכל המתנגדים - אני רוצה להביא בישיבת הממשלה הבאה את התוכנית הכלכלית טענת הבחירות היא אבסודרית", אמר נתניהו.

"בני, למה אתה מתנגד להעביר להם את הכסף?", שאל רה"מ. גנץ השיב לו: "תקציב מדינה היה פותר את זה".

בנימין נתניהו, בני גנץ (צילום: רויטרס)
בנימין נתניהו, בני גנץ (צילום: רויטרס)

כ"ץ ציין כי "הסיוע לעסקים עבר אחרי שעבדתי קשה, הוא עבר למשרד המש"לטים. היום קיימתי דיונים על תמריץ למובטלים ותיקים לחזור לעבודה, זה צורך שקם עכשיו. בני, פניתי אליך, בוא נמשיך בהידברות".

על כך ענה לו גנץ: "אתם מדברים על תוכנית שלא הוצגה. בגדול אני בעד כל הדברים". כ"ץ שאל: "אז למה אתה לא נותן אור ירוק?", גנץ הסביר: "יש פה דברים שהם שוחד בחירות".

שר התרבות חילי טרופר הצטרף לדיון ושאל את רה"מ: "איך אתה מגלגל את ביטול התכנית הכלכלית עלינו? לא הבאת תקציב, איך אנחנו אשמים בזה?".

כ"ץ פנה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ואמר כי "אף פקיד באוצר לא יקבע אם צריך לסייע עוד לעסקים, כי זה עניין של גישה ומדיניות ולא של מספרים".

נתניהו הצטרף לכ"ץ והסביר לחברי הממשלה מדוע יש להעביר במהרה את תוכנית המענקים החדשה. לאחר מכן עזב נתניהו את הישיבה כדי לקבל "שיחה חשובה".

ישראל כ''ץ (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
ישראל כ''ץ (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

גנץ: "מבחינתי אין ישיבה עד שרה"מ יחזור. הישיבה הפסיקה להיות ישיבת ממשלה אלא ישיבת התנגחות של ישראל כ"ץ בפקידים ובאחרים. צחי, כשתרצו לחדש את הישיבה בראשות ראש הממשלה- תתקשרו". לאחר מכן חודשה הישיבה.

לאחר מכן הציג פרויקטור הקורונה, הפרופ' נחמן אש לשרים את הנתונים העדכניים של הקורונה, במסגרתם הוא הראה כי מקדם ההדבקה, ה- R, הגיע היום ל-1. הפרופ' המליץ "להמתין ליום רביעי כדי לקבל החלטה סופית בעניין הפתיחה במשק המתוכננת לשבוע הבא", והוסיף: "מקדם ההדבקה חייב להיות נמוך מ-1 כי אחרת המגפה שוב בהתפשטות, אירועי פורים יובילו לעלייה בתחלואה".

פרופ' נחמן אש (צילום: מרק ישראל סלם)
פרופ' נחמן אש (צילום: מרק ישראל סלם)

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר בתגובה כי הוא "דבק בתכנית שהחליטה עליה ממשלת ישראל", וציין כי "בזהירות ובדאגה אפשר לנסות ולהתקדם עם הפתיחה". הוא הוסיף כי "עם כל הכבוד לנתונים האופטימיים, מה שקרה במהלך חג פורים יבוא לידי ביטוי בעוד 14-12 ימים.

בהמשך התייחסה ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, הד"ר שרון אלרעי-פרייס לנתוני התחלואה בנגיף הקורונה ואמרה כי ישנה עלייה משמעותית ומדאיגה בתחלואה עד גיל 9.

לאחר מכן דנה הממשלה בנושא ועדת החריגים המעניקה אישורי כניסה לישראל דרך נתב"ג. שר הביטחון בני גנץ העלה את נושא הישראלים שתקועים מחוץ לגבולות המדינה ואינם יכולים לשוב לארץ. "‏אנחנו צריכים לאפשר לישראלים לחזור הביתה. במדינות אחרות לא מונעים מהאזרחים לחזור, זה רק אצלנו", אמר גנץ.

בנוגע למתווה השמיים שהציגה שרת התחבורה מירי רגב, רה"מ הנחה את ראש המל״ל להקים צוות בהשתתפות משרדי הבריאות, התחבורה, ביטחון הפנים, הפנים, הביטחון, האוצר והיועץ המשפטי לממשלה שיגבש מתווה אופטימלי לנושא. המתווה יובא מחר לקבינט הקורונה, ולאחר מכן לאישור הממשלה.

נתניהו אמר כי "יש לנו אילוץ של הבחירות, אבל יש הרבה טרמפיסטים שירצו להיכנס לארץ בזמן שמרכז חייהם הוא לא בישראל".

שרת העלייה והקליטה חברת הכנסת פנינה תמנו שטה ציינה כי "עם כל הכבוד זה לא אילוץ רק של בחירות, יש זכויות בסיסיות קודמות שנפגעות. הרבה ישראלים הפכו לפליטים במדינות בעל כורחם. גם ניסיון להמשיך להשאיר את וועדת החריגים שתאפשר ל-3,000 אנשים בלבד להגיע הביתה הוא לא טוב. לא נפקיר אותם".

הממשלה צפויה לדון גם בהרחבת סל שירותי הבריאות לשנת 2021 וכן באישור הגדלת קצבאות הנכים, כפי שאושרו אתמול בוועדת השרים לענייני חקיקה.