קצת לפני הסגר השלישי הצלחנו להגניב סופ"ש בצפון. המטרה הייתה טיול שהוא בעיקר נוף וזלילות קטנות בתוספת לינה מפנקת אבל לא מחייבת, לא כזו שתגרום לנו להשאר בחדר אבל כזו שתגרום לנו לרצות לחזור אליו.

כפר כמא

היום התחיל אחרי הקפה בנסיעה שטופת שמש לכיוון כפר כמא, כפר צ'רקסי קטן ומקסים שהוקם ב-1878 אחד מבין שני היישובים הצ'רקסיים בארץ (היישוב השני הוא ריחאניה, המשתייך למועצה אזורית מרום הגליל).כל תושבי הכפר הם צ'רקסים שמוצאם מהרי הקווקז ודתם היא האסלאם. תושבי הכפר נמנים עם השפסוגים, אחד מ-12 השבטים הצ'רקסים.
קחו לכם זמן לשיטוט בעיקר באזור המכונה כיום "הכפר הישן" הבנוי בסגנון צ'רקסי ישן בו חצרות הבתים צמודים ובעלי קיר משותף שדלת פנימית מחברת בין החצרות. הבתים נבנו מסביב למסגד והרחובות צרים. סגנון בנייה זה נועד בעיקר למטרות הגנה במקרה של תקיפת היישוב.המסגד הגדול בכפר, היחיד לעת עתה, משרת את תושבי היישוב. המסגד בולט במראהו ממסגדים אחרים בשל צריחו המתומן ושילוב אבני הבזלת בקירות החיצוניים בשיטת האבלק. מראהו מזכיר במידה רבה את המסגד הצ'רקסי בעמאן (מסגד אבו דרוויש). המסגד הראשון של היישוב בלט גם הוא בזכות צריחו המרובע.
בכפר פועל המרכז למורשת הצ'רקסית, מדי שנה בחודש יולי מתקיימת בכפר פעילות במסגרת פסטיבל "כפר ביקרתם", בו נחשפים הכפרים הדרוזים והצ'רקסים בארץ. התחלנו בסיור וסרטון מקסים במרכז המורשת, אל תותרו על הסרטון, יש משהו שסוחף אותך ב-15 דקות מלאות הסיפורים והעלילות של העם הצ'רקסי, כל הניואנסים התרבותיים המרתקים רק מעצימים בעיני את ההערכה שלי לעם הזה.
אחרי הסיור כשהרעב התחיל להתפתח, קפצנו אל סוזי, אחת מכמה וכמה בשלנים מקומיים שניתן לקפוץ אליהם לאירוח. סוזי מכינה סוגים שונים של ארוחות והכל בתיאום מראש אבל הכי מומלץ זה לבקש אוכל מקומי, ככה תוכלו לשבת במטבח החמים של סוזי ובעלה ולהנות מעלי חוביזה בעונתם שאודו עם מלא בצל ולימון, לחמניות קטנות וחמימות ממולאות בגבינה צרקסית שניתן לקנות אותה בחנות הגבינות בפאתי הכפר, בצקניות דקיקות הנקראות מטאז ממולאות גם הן בגבינה צרקסית ובצל ירוק, מאפה מסורתי מקמח פולנטה בשם מג'רב פסטה ועליו תערובת של גבינה ביצה ועשבי תיבול ועוד מיני מאפים. אחרי הארוחה סוזי מסבה את כולנו אל המרפסת הצבעונית המקסימה שלה לטקס תה צ'רקסי הכולל תה חזק במיוחד צד עוגיות חונג'אן רכות ממולאות בתמרים.
המטבח של סוזי // 052-8401803
משם המשכנו ברגל אל הכנאפה של חסוס לקינוח האולטימטיבי של כנאפה לוהטת . אצל חסוס מגישים מגוון סוגי כנאפה, מלבי ובקלוואות אבל הכי כיף זו הכנאפה הקלאסית עם גלידה טורקית קפואה מעל שנמסה לה בין הקדאיף הפריכים, משם המשכנו על מחלבת אלברוס-המחלבה של הכפר שם מכינים את הגבינה הצרקסית המפורסמת והמצויינת, תוכלו לקנות אותה גם בגירסה הרגילה וגם בגירסה המעושנת לצד יוגורט מדהים וסוג של לבאנה סמיכה במיוחד, בעלי המחבה , נוח ושרה הם הכי מקסימים ויש ויסבירו בשמחה על ההכנה וכמובן יספקו טעימות.

כפר כמא, חוויות אוכל (צילום: יח''צ,אסנת גואטה)

עייפים ושבעים המשכנו אל הנחלה והמנוחה- מלון המטיילים דפנה. הבחירה נפלה על מלון מטיילים כי לא רצינו מלון מוגזם שיעלה המון ובקושי נהיה בו, חיפשנו פינוק ונוחות גישה במחיר שפוי, החדרים מרגישים כמו צימרים, עם מיטה ענקית ופינת אוכל קטנה, ספה רכה וטלוויזיה גדולה. הכל עטוף בדשא בחוץ כך שזה יעבוד גם למי שבא על ילדים, בדשא מפוזרים ספסלי ישיבה, עמדות ברביקיו, שולחנות לקפה של הבוקר או לדרינקים של הערב. המלון ממוקם למרגלות החרמון, סביבו עמק החולה ורמת הגולן, לצידו זורם נחל דן כך שטבע עוטף את הטיול מהרגע שהגענו לשער וזה מה שרצינו. לא רק קירות אלא להרגיש את הטבע ולהיות קרובים אליו.

אחרי שטיילנו קצת בכיוון הנחל גילינו שבמרחק הליכה קצרה מהחדרים נפתחו מקומות אוכל של אנשי היישוב, שימו לב שהכל משתנה בימים שכאלו. אנחנו מצאנו פוד טראק חמוד שמכין פיצות, סדנאות שוקולד טעימות במוזיאון השוקולד של שולמן, מגרש משחקים לילדים, מגרש כדורגל.  אבל השוס האמיתי בעיני היה גם המיני מרקט שהפתיע עם כל מיני גבינות ארוזות ומיני מוצרים לאיבזור החדר כמו פירות ולחמים במחיר ממש זול  והשוס האמיתי מעדניית דפנה - גן עדן לפודיז, ויטרינה של גבינות משובחות, בשרים טריים, בירות מכל העולם ומקומיות, שפע של יינות ומיני מארזים וקופסאות, בקיצור כל מה שאתם צריכים לארוחת ערב מושחתת ומפנקת. בימי שישי בבוקר מתחולל שם שוק איכרים קטן ומושלם עם מלא מאפים, לחמים ותבלינים טריים. בקיצור הכל מטר מהחדר. כמה כיף

לגור בתוך הטבע, מלון דפנה (צילום: באדיבות הלקוח)

יום של קינוחים, גבינות ויין

למחרת התלבטנו לאן ללכת וקיבלנו כמה המלצות מהצוות במלון דפנה שהתגלו כטעימות ממש, בכלל שתדעו, הצוות במלון די ערוך לימי קורונה וחוץ מארוחת הבוקר שמגיעה ארוזה, הם מצויידים במלא המלצות וטיפים מה לעשות בסביבה, מה פתוח ומה לא ואיפה לטייל - אז תנצלו אותם- הם יעזרו בשמחה : אחרי שעשינו קניות במעדניית דפנה של הקיבוץ המשכנו אל  עוז פטיסרי- פטיסרי קטן ומטריף של הקונדיטור עוז שחרי שיספק לכן התחלה מושלמת של בוקר עם בבקות שמרים, בריושים, קרואסונים, כריכים וכמובן קפה משובח , מלאי אנרגיות מהקפה של הבוקר עצרנו גם בצ'יז בית הללוהצטיידנו במלאי של גבינות ודרינקים, המקום מספק מעדניה איטלקית מצויינת וגם ממש מנות לקחת לפיקניק שאפשר לעשות בדשא ליד או בכל פינה שתחפצו.
את היום הזה סיימנו בצורה הכי מושלמת שאפשר, יקב הרי גליל, בימי שישי הם עורכים הפנינג שמח עם מוזיקה ומחצלות ומארזי פיקניק במחירים שפויים. לא לפספס!

מעדניית דפנה, עוז פטיסרי וצ'יז בית הלל (צילום: עמוד הפייסבוק)

אין מה לומר, התגעגענו. לאנשים, למרחב, לטעמים, לנופים,  לפינוקים ולבתי מלון, ליצרנים הקטנים, לטיולים . בקיצור צאו צאו צאו.